• Kult av högsta klass från Kungsängen: Gustav ”Gurra” Berggrens Scania T-143 från 1995.
  • Mari Berglunds hjärta slår några extraslag när hon möter kultlastbilar.
  • – Den är riktigt go att köra, säger Jan Hansen om sin Kenworth.
  • Marie Ängblom i sin Scania R560 ä en lastväxlarbil med maskinflak.
  • Denny Syrén är uppvuxen i lastbil och har stylat bilar i 30 år. Han möts av mycket uppskattning för sitt Macahan-ekipage och är förstås extra glad och stolt över att ekipaget är mästerbyggaren Mika Auvinens favorit.– Det är ett bra betyg av en av våra mest framstående bilbyggare, säger Denny Syrén, här vid sin Scania Topline 2002.
  • Svensk-norsk union: Geir Morten ”Prikken” Vibstad och Jonna ”Dockan” Winberg hittade varandra genom yrket.
  • Jonas Molin mötte upp med sin endast månadsgamla dragbil, en DAF XF105.– Jag är riktigt nöjd. Den är tyst, bekväm, går bra på vägen och är snål på soppa, säger Jonas Molin, som kör asfalt på Molins Entreprenad i Stockholm.
  • – Bilen är byggd för att slå världsrekord, vilket också har lyckats. Den har klockats för 264 km per timme, men har nog kapacitet för lite till, berättar Oscar Holgersson på Boije Trucking AB. Boije Ovebrinks snabba hybridtruck spränger fartrekord med el och diesel. Bilen har imponerande 1 900 dieselhästar och 200 elhästar.
  • Björn Nilsson, till höger, vid sina tre fantastiska veteranekipage. Kent Paulsson, till vänster, rattade ett av dem.

Välpolerad lastbilar för nostalgi och beundran

Stockholm Truck Meet samlade alla åldrar

En ny klass föddes när Stockholm Truck Meet genomfördes i Älvsjö den 10-11 maj, nämligen kultklassen, öppen för lastbilar tillverkade mellan 1984 och 1999. Kultklassen skarvar alltså i där bilarna blir för unga för att kvalificera sig till veteranklassen.

Janne Petersson

– Det bor mycket nostalgi i kultlastbilarna. Extra kul är att många av kultbilarna faktiskt fortfarande är i trafik. Själv tycker jag att kultlastbilarna är supercoola, säger Mari Berglund, som är initiativtagare till klassen.

Queen of the Road - Truck Meet

Queen of the Road – ett nätverk för kvinnor inom transport, drog ekipage till sin egen klass: Queen of the Road Truck Meet. Mari Berglund tycker det är viktigt att det finns en klass som släpper fram kvinnor i en bransch som är så dominerad av män. Jonna ”Dockan” Winberg, Jönköping, instämmer.

– Det ska ju egentligen inte behövas en egen klass för tjejer, men oftast är det killar som får köra åkeriernas nyaste och mest påkostade bilar. Generellt ges inte tjejer samma chans som killarna. Fortfarande finns det åkeriägare som har större förtroende för killar, vilket jag inte alls förstår, säger Dockan.

– Den egna klassen gör det lättare för oss att få visa vårt intresse och våra bilar. Det bidrar till stolthet.

Och så får vi anledning att träffas, säger Dockan.

Dockan har redan samlat ett antal pokaler från utställningar. På Stockholm Truck Meet blev det ytterligare en, denna gång för bästa inredning.

Hamnade rätt

Dockan har kört lastbil i drygt tre år. Hon halkade in i branschen, men kunde snart konstatera att hon hamnat rätt. Med sin Scania R580 kör hon mellan Jönköping kör hon plaströr mellan Pipelifes fabriker i Sverige och Norge.

– Bäst är friheten. Man rår sig själv och kan ta rast när man vill. Dessutom får man se mycket, jobba fysiskt och träffa andra. Det passar mig väldigt bra, säger hon.

– Och tack vare yrket har jag träffat min kille, som också kör lastbil.

Marie Ängblom, Stockholm, kör växlare med maskinflak åt Svenska Maskin. Det var hennes första medverkan på Truck Meet.