• Det var tyvärr både regnigt och dimmig då vi testade DAF CF i Ardennerna i början av oktober månad. Här är det vårt andra fordon, en DAF FTG CF440 med MX-11-motor.
  • Den 4-axlade anläggningsversionen FAD (8x4) är modifierad på många punkter och det har blivit större frigång och större vinkel. Här tror vi att MX-13-motorn kommer riktigt till sin rätt.
  • CF bjuder inte alls på samma plats som XF men allt är förnuftigt utnyttjat.
  • Pedalarrangemanget är helt ombyggt och både gaspedal och bromspedal är nu hängande, med elektroniska pedaler – vilket är mycket fint.
  • Om man specificerar sin DAF CF i god tid kan man välja mellan många sätt att ”packa” chassit på, och få tankkapacitet på upp till 1500 liter.
  • DAF FTT CF510 med Space Cab presenterade sig på ett fint sätt och gör ett bra jobb på landsvägen.
  • Fräscha färger och nya typbeteckningar till Euro 6-programmet.
  • En FTG är en 6x2 dragbil med styrbar puscher-axel.
  • CF-hytten bjuder på fina i- och urstigningsförhållanden.

Välkända bergsmassiv för DAF Mycket sig likt, men späckat med tekniska nyheter

Ardennerna - full fart upp för sega stigningar

När DAF har inviterat pressen för att testa lastbilsnyheter har det alltid skett i Spanien eller i Belgien, allt efter årstiden. I Spanien som regel med utgångspunkt från Malaga, medan den belgiska testen alltid genomfördes i Ardennerna. I båda fallen är det långa, sega stigningar där långtursbilarna kan sättas på riktigt intressanta tester. Området i Ardennerna ligger mindre än 20 mil från DAF:s egen hemmabas i Eindhoven. DAF:s prototyper och DAF:s nya lastbilar är välkända i området.

Sett med skandinaviska ögon har Ardenner-testområdet alltid varit en favorit. Dels för att restiden dit är kortare, dels för att det kulinariska utbudet i Belgien passar oss bättre än motsvarande från Spanien.

Själva testkörningsförhållandena kan det dock inte klagas på i något av platserna och när vi skriver att testen i Ardennerna blev en succé så skedde det trots ett ostabilt vägförhållandet i området. Det var dimma och regn då Åkeri & Transport satt bakom ratten.

I dessa elektroniska tider är det ju är det ju ganska lätt att få sitt minne uppdaterat. En snabb sökning avslöjade att det är elva år sedan jag sist körde i Ardennerna. Det var 2002 då DAF 95XF ändrade namn till DAF XF95. Då skrev vi bland annat:

”På DAF:s berömda teststräcka i Ardennerna kördes som vanligt en ca 5 km lång motorvägsstigning där de olika drivlinekombinationerna sattes på jämförande tester. Det intressanta med denna stigning är att den är så pass lång och ensidig att oavsett hur mycket fart man har med sig från botten och oavsett hur man byter växel så hamnar man alltid på en given hastighet – som råkar sammanfalla ganska väl med de två första siffrorna i motorns hästkraftsangivelse.

Alltså klarar den minsta 381-versionen backen upp med 38 km/h och den största 530 hästaren segar sig upp med 54 km/h. Alla bilar är 5-axlade fordon med 40 tons totalvikt. Det är ett mycket intressant experiment att genomföra när man är på DAF-testkörning i Ardennerna”.

Ack ja, det var på den gamla tiden. De demo-chaufförer som nu bemannar fordonen känner inte till dessa gamla testmetoder. Nu arbetar de med helt andra små marginaler och den tidens ”mellan tumme och pekfinger-regler” kan bara användas som ett riktmärke.

Men det är ändå kul att tänka tillbaka på och de långa stigningarna i Ardennerna är fortfarande desamma. De finns där för att utmana DAF:s nya Euro 6-motorprogram – både när det går uppåt och när det går neråt.

Fjorton olika

Innan testkörningarna startade direkt utanför vårt hotell hölls en grundlig information om de nyheter som vi skulle vara särskilt uppmärksamma på. Det fanns 14 ganska olika fordonsenheter från hela LF och CF-programmet med mycket stor variation i axelkonfigurationer och förarhyttstyper till förfogande. Särskilt CF-programmen spänner mycket vitt och kan som Euro 6 levereras med många axelplaceringar – både som dragbil och som långa chassier.

När det gäller typbeteckningarna har jag alltid haft lite svårt att hitta rätt i de många bokstäverna, men de berättar ju mycket exakt vad det är för ett chassi. Den första testbilen som jag blev tilldelad var således en FTT CF510. Det visade sig vara en DAF 6x4 tandemdragbil med MX-13-motor. Under det nuvarande Euro 5 CF-programmet hette den CF85, men ”85” beteckningen är nu samtidigt med skiftet till Euro 6 helt borttaget. Alltså allt vad heter DAF 45, 55, 65, 75, 85 och 104 siffrorna utgår och ersätts med effektbeteckningar. Och därför heter min första testbil FTT CF510.

Bränslebesparande

Det är inte någon DAF-bilsmodell som jag har hört tidigare men då jag gärna vill testa med den starkaste motorn så blev det alltså denna med MX-13-motor. Den hade påkopplat en 3-axlad maskintrailer där den sista axeln var medstyrande. Dragbilen hade parabelfjädrar fram och luftafjädring med åtta bälgar på dragaxlarna. CF-hytten var Space Cab-typ med full luftavfjädring.

Även om nya CF fortfarande är sig lik har det skett många förändringar av mer tekniska karaktär. Som bekant kräver Euro 6-motorerna mer kylning och det har man skaffat genom att bygga om och optimera fronten så en större luftmängd kan strömma in i motorrummet – och ut igen. Den bättre kylningen sker ändå genom att ventilatorn är inkopplad 50 procent kortare tid, vilket är bränslebesparande.

Inne i förarhytten har det också skett uppdateringar på den redan innan lyckade instrumentpanelen. Ratten är nu lika på alla modeller (XF, CF och LF) och med rattreglage för att styra alla viktiga funktioner. Den nya interiören omfattar också en liten 5 tums färgskärm som ger många viktiga informationer, inklusive Driver Performance Assistent (DPA). Och språket väljer man själv från menyn.

Låg etta

Växellådeurvalet är det sedvanliga, Stora XF-urvalet, med både manuella och automatiska skiftesfunktioner men vi gissar nog inte helt fel när vi antar att AS Tronic med 12 steg blir den mest sålda. På denna CF510 tandemdragbil var det dock monterad en 16-stegs AS Tronic. Omedelbart kan man påstå att med 510 hk och 2500 Nm skulle det vara tillräckligt med 12 steg och det är det också på landsvägen. När man kommer in i mjukt underlag, som denna maskintransport ofta gör, kan man gott behöva dragkraft för igångsättning. Och då är det bra med en extra låg etta.

Vi måste för övrigt berömma AS Tronic växellådan för även om den ännu inte är av senaste ZF TraXon typ så var mjukvaran uppdaterad och den skiftade extremt snabbt mellan de tre högsta stegen. DAF har dessutom fått den nyaste EcoRoll och FastShift i vissa situationer. Pedalarrangemanget är helt ombyggt och både gaspedal och bromspedal är nu hängande, med elektroniska pedaler – verkligen fint.

När det gäller köregenskaperna måste jag erkänna att jag inte kunde märka någon skillnad från tidigare. Och även om det har kommit ny framaxel och nya framfjädrar så hade jag samma goda, lätt understyrda, känsla för vägbanan.

Chassierna på både LF och CF har också blivit optimerade för att undgå den viktökning som Euro 6-uppdateringen oundvikligt medför. Det har bland annat skett genom att använda stål till ramarna. DAF lovar en oförändrad bränsleförbrukning i förhållande till Euro 5 (ATe).

Påbyggnadsvänlig

För åkeriägare och chaufför betyder övergången till Euro 6 inte så mycket – alltså rent användarmässigt. Euro 6-teknologin är komplicerad och dyr men när fordonet har satts i drift är det inga problem. Alla funktioner övervakas av OBD (On Board Diagnose) och det minsta fel registreras genast av OBD, som lagrar en felanmälan och varnar chauffören via displayen på instrumentbordet.

Normalt sker regenereringen av partikelfiltret automatisk under körning, men under speciella körförhållanden kan det bli nödvändigt att insprutningssystemet hjälper till lite. Det sker genom att det förbränns extra dieselolja in i filtret. Det häver snabbt temperaturen så förbränning av sot kan ske.

Placeringen av själva efterbehandlingsenheten kan varieras helt efter behov men det skall göras redan när chassit beställs. Så kan man ändå välja att få partikelfilter och SCR-katalysator på var sin sida om chassit.

Körs längre

Mitt första testfordon var alltså med den största DAF-motorn, nämligen MX-13 med 510 hk och till de 32 tonen som jag körde runt med var det alldeles rätt. En kraftfull motor är alltid härlig – men kanske knappast så bränsleekonomisk och därför hade jag också skrivit upp mig för DAF FTG CF440 som nästa bil. En FTG är en 6x2 dragbil med styrande ”Pusher-axel” – en konfiguration som man lätt kan stöta på när det gäller tankbilskörning.

Förarhytt och axelavfjädring var oförändrad från den första bilen så det fanns bra möjligheter att jämföra de två olika motorerna MX-13 och MX-11. Och även om jag personligen är mycket begeistrad i MX-11-motorn kunde jag konstatera att den 2 liter mindre motorn MX-11 tvingas arbeta lite mer för att hålla hastigheterna.

Men vad betyder det? Troligen bara att den kan köras lite längre på en liter diesel, med ca 3 procent. Och det är ju det som det går ut på.

Rätt kombination

Båda motorerna har fantastiska motorbromsar, dekompression, som i kombination med VGT turbon blir en verklig bromsfaktor i de långa backarna. Så kan man gott undvara en ”riktig” retarder.

I Sverige har DAF haft stor succé med att sälja CF som 4-axlad entreprenörslastbil och här kan kunderna nu välja mellan de två motortyperna MX-13 och MX-11. Bland testbilarna var det en FAD CF460 8x4 med tipp, och det är just med en MX-13 motor med 460 hk och 2300 Nm i vridmoment. Vi är tvekar inte att konstatera att det är den rätta kombinationen.

DAF LF Euro 6-modellerna presenterades och testkördes också men vi föredrar att berätta om dem vid ett senare tillfälle. När de börjar dyka upp på den nordiska marknaden.

 

Tekniska data:

Märke DAF CF

Typ FTT CF 510

Axeltryck Fram: 7,5 ton, bak: 19,0 ton

Axelavstånd 3900 mm

Avfjädring Fram: Parabelfjädrar, bak: 8-punkt luftavfjädring.

Bromsar EBS med skivor fram och trummor bak överallt

Däckutrustn 315/80R22,5

Totalvikt 26,0 ton

Motortyp MX-13 12,9 l. Euro 6

Effekt 510 hk

Moment 2500 Nm

Växellåda AS Tronic 16AS2630

Bakaxel Enkelutväxling 3,78:1

Förarhytt Space Cab

Påbyggnad Vändskiva

Serviceinterv. Upp till 150.000 km