• Hopskjuten blir trailern cirka tre meter kortare.
  • Den radiostyrda bakre axeln ökar möjligheten att manövrera trailern i trånga utrymmen.
  • Håkan Larsson och Johnny Wigström på Betonglarsson ser den nya betongtrailern som ett värdefullt tillskott med fördelar inom både transportekonomi och miljö.
  • Originaldragare är en MAN TGS extrautrustad med framhjulsdrift, men betongtrailern är byggd för att kunna dras av vilken 26-tons dragbil som helst.
  • Roteraren är försedd med lucka.

Unik trailer ger betong i stora lass

En betongtrailer som klarar 50 procent mer än en tridembil och dubbelt så mycket som en boggibil. Det blev resultatet när Håkan Larsson på Betonglarsson och Janne Ivarsson på Kolstad slog sina kloka huvuden ihop. Väl framme på bygget trycks trailern ihop i båda ändar, vilket gör den smidig att manövrera. – En fjärrstyrd bakre axel hjälper också till. Likaså att dragbilen driver även på framhjulen. Fast trailern är byggd för att kunna köras med vilken 24-tons dragare som helst, berättar Håkan.

Håkan Larsson och Janne Ivarsson har länge haft funderingar på att skapa en betongtrailer som är något alldeles extra i både kapacitet med smidighet. Det ledde fram till en unik skapelse, som transporterar hela tolv kubikmeter betong.

– Konstruktionen gör dessutom att vi kan lasta nio kubikmeter och ändå klara kraven som gäller för BK2-väg, berättar Håkan nöjt.

Bättre för plånbok och miljö

Johnny Wigström, transportledare hos Betonglarsson, lyfter värdet för alla parter, plus uppenbara miljövinster.

– Betongtrailern ger oss möjligheter att leverera mer betong per körning. Det förbättrar transportekonomin för både säljare och köpare, samtidigt som utsläppen hålls nere, konstaterar han.

Drömmen är att det ska bli ytterligare två betongtrailrar hos Betonglarsson. Allt för att skapa jämna flöden, vilket underlättar på bygget där betongen tas emot.

– Visst finns det jobb där det är extra trångt och där trailern blir i största laget, men där så inte är fallet är det är det mycket vunnet med den höga kapaciteten, fortsätter Håkan.

Tre meters hopskjut

Kombinationen av kapacitet, klassning och smidighet åstadkoms dels genom att trailern har skjutbar kingpin, dels genom att trailerns hjulaxlar sitter på en skjutbar släde. Totalt kan trailern skjutas ihop cirka tre meter. Skjutbar kingpin ger dryga metern, axelpaketet närmare två meter. Lägg därtill den styrande bakre axeln. Hydrauliken för alltsammans finns på trailern och fungerar därför oberoende av dragbil.

Den bakre axeln styrs med fjärrkontroll. Även övrig hydraulik har radiostyrning, manövrerad av en surfplatta.

– Det är naturligtvis möjligt att göra alla axlar medstyrande, men det är en kostnadsfråga. Fjärrstyrningen av den bakre axeln är en gyllene medelväg, resonerar Håkan.

MAN TGS

Som dragbil används normalt en 500-hästars MAN TGS med TipMatic växellåda och hydrostatisk HydroDrive framhjulsdrift. När framhjulsdriften är aktiverad ligger den kvar upp till max 30 kilometer per timme. Den slås automtiskt på igen om hastigheten sjunker under 22 kilometer per timme.

– Framhjulsdriften betyder mycket för både framkomlighet och smidighet. Den tar med bilen runt när man svänger. Annars blir det ju att de vanliga drivhjulen får bilen att sträva framåt.

Räknar med fler

Kolstad Försäljning levererade trailern i november. Till och med februari hade Håkan kört ett 60-tal lass betong med den.

– Jag är helnöjd med konceptet och räknar absolut med att det blir ytterligare ett par betongtrailrar av samma slag.

Konstruktivt samarbete

Håkan har funderat på denna typ av trailer sedan tio år tillbaka. Kruxet var att hitta någon som vågade bygga. Och det gjorde Janne på Kolstad. Fast även Håkan har ett antal fingrar med i spelet. Håkan och Janne har jobbat fram lösningarna tillsammans och Håkans företag HL Maskin har byggt hydrauliken.

– Visst finns det betongtrailrar på kontinenten, men här handlar det om ett bygge som alltigenom är byggt för svenska förhållanden. Eftersom Norge har samma regelverk är det ett bygge som passar utmärkt även där och det har redan kommit förfrågningar, säger Janne.

Byggd för standard dragbil

En grundläggande förutsättning i tankearbetet var förstås att trailer och dragare skulle rymmas inom tillåten totalvikt. En annan tanke har varit att det ska gå att använda en standard 26-tons dragbil.

– Med all sin utrustning fick trailern en vikt på drygt 10 ton. Dragbilen står för ungefär lika mycket. Det ger en lastförmåga på närmare 30 ton, konstaterar Janne.

– Tack vare att trailern har egen hydraulik och att funktionerna körs med radiostyrning ger full flexibilitet när det gäller dragbilen. Det gör det enklare för åkeriet att planera och att effektivt utnyttja sina fordon.

Trailerbygget har gjorts av ett tyskt företag som inriktat sig på specialfordon – ett företag som Kolstad återkommande samarbetar med.

För nästa betongtrailer från Kolstad gäller endast en kort sejour på ritbordet.

– Vi blev väldigt nöjda med den första, så det handlar bara om mindre justeringar, säger Janne.

Gott om resurser

Hos Betonglarsson är den nya trailern i gott och månghjuligt sällskap. I fordons- och maskinparken återfinns 37 betongbilar, nio betongpumpar, 16 asfaltsekipage, TMA-bilar och bergtrailrar. Det gör att företaget kan åta sig ett brett spektrum av anläggningstransporter.

Sett till betongbilar är företaget störst i Sverige, undantaget lastbilscentraler. Totalt har företaget ett 60-tal anställda. Huvudsakliga arbetsområden är Stockholm, övriga Mälardalen och Göteborg, men företaget har uppdrag även i övriga Sverige och i grannländerna.

Tidningar inom mediagruppen Swepress