• Boije Ovebrink och hans Mean Green, piskade nyligen en Porsche av värsta slaget på fingrarna inför en entusiastisk publik på Nürnberg Ring, se bild annan plats i denna tidning.
  • Danske Henrik Guldagers färgexplosion i form av Volvos nya FH 500.

Tyngsta evenemanget på Mantorp

Årets tyngsta lastbilsevent ägde rum på Mantorp Park i slutet av augusti. En av höjdpunkterna var när Boije Ovebrink showade med sin hybridlastbil ”Mean Green”.

För sjätte gången hölls den stor lastbilsmässan Trailer Trucking Festival. Den startade redan 1980 och hålls nu på den klassiska motorbanan och redan från början var det en stor framgång med över 30 000 besökare.

Festivalen förenar nytta med nöje och det är både en tävling såväl som en mässa där branschens aktörer får tillfälle att visa upp sig. Det mesta handlar dock om Nordic Trophy där drygt 250 lastbilar ställs ut och tävlar mot varandra. Vad kanske inte många vet är att dessa konstverk är satta i yrkestrafik när det inte tävlar och rullar drygt 20 000 mil på vägarna runt om i Europa.

Deltagarna kom från åtta länder förutom värdlandet då och det är Finland, Danmark, Norge, Polen, Tyskland, Holland, Tjeckien och Österrike. Men kanske var uppvisningen av världens snabbaste hybridlastbil ”Mean Green” det som alla kom att tala om. Boije Ovebrink är mannen bakom den gröna maskinen.

– Den här lastbilen har 1 900 hästkrafter i dieselmotorn och 200 hästkrafter i hybriddelen. Bilen kanske inte gör 200 kilometer i timmen men gått och väl i 100, menar Boije Overbrink som just är hemkommen från Tyskland där han kört på klassiska Nürnberg Ring inför 230 000 åskådare. Veckan innan var det Formula 1 lopp och då var det bara 180 000 i publiken. Det, om något, bekräftar hur stort det här är utomlands.

”Mean Green” är, tvärt emot de bilar som tävlar i Nordic Trophy, gjorde enbart för uppvisning och för att tävla med, men med all uppmärksamhet ger den säkert mycket tillbaka till Volvo.

 

Resultat Nordic Trophy 2013

1) Kuljetus Ristimaa, Juha Ristimaa, Lapua, Finland, Scania R560 styckegodsbil. 2) Pouls Bremseservice, Martin Larsen, Toreby, Danmark, Scania T164 dragbil. 3) Kuljetus Auvinen, Mika Auvinen/Jaako Honkanen, Helsingfors, Finland, Mercedes Actros 2551 bulkbil.

Public Choice, Mästarklassen

1) Pouls Bremseservice, Martin Larsen, Toreby, Danmark, Scania T164 dragbil. 2) Ekdahls Åkeri, Ralf Ekdahl/Anders Håkansson, Malmö, Volvo FH16 styckegodsbil. 3) Kuljetus Auvinen, Mika Auvinen/Jaako Honkanen, Helsingfors, Finland, Mercedes Actros 2551 bulkbil. 4) Runeborgs Åkeri, Håkan Runnheden, Helsingborg, Scania T164 dragbil. 5) Renax Stängsel, Pelle & Fredrik Andersson, Norrköping, Scania R500 snabblåsbil/betongbil.

Public Choice, Utmanarklassen

1) Kuljetus Ristimaa, Juha Ristimaa, Lapua, Finland, Scania R560 styckegodsbil. 2) DMS Entreprenad, Sofie Andersson, Norrköping, Scania R620 lastväxlare. 3) Mikael Nilsson Åkeri, Mikael Nilsson, Björbo, Volvo FH460 styckegodsbil. 4) Micke Malmbergs Åkeri, Nicke Thomsson, Romakloster, Scania R620 Styckegodsbil. 5) P Björk Transport, Peter Björk, Bennäs, Finland, Scania R500 Dragbil med djurtransporttrailer.

Bästa Påbyggnad

1) Tjisterman & Pronk, Aron Plug, Asarum, Scania R500, Styckegodsbil. 2) Mjölby Bärgning & Transport, Markus Djärf, Dennis Sandberg, Mjölby, Volvo FH16 bärgningsbil. 3) B. Gustavsson Åkeri, Daniel Gustavsson, Kristdala, Volvo FH16 Kombinationsbil.