• – Vi har jour alla dagar året om, säger Stefan Norlin.
  • Marcus Norlin ställde servicebilen som skydd på motorvägen.
  • För att få upp trailern från backen så att det går att byta hjul faller det på Patrik Zackrissons lott att ta sig under ekipaget och reparera luftbälgen på ett minimalt utrymme. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Bara trasor återstod av det exploderade däcket.
  • Peter Säljö blir en av de räddande änglarna när han snabbt kommer med ett nytt däck.
  • Slavec Soeta insåg direkt att ett däck på höger sida exploderat. Han larmade speditören som kontaktade Euromaster och KM Trailerservice.

Tufft jobb hålla trafiken på rull

Motorvägen är deras så farliga arbetsplats

Stefan Norlins team rycker ut till nödställda lastbilschaufförer. – En däckexplosion på motorvägen höjer pulsen, jobb under press är också ett farligt uppdrag, säger han.

Från början jobbade Stefan Norlin på bilverkstad. När den kursat och Stefan gick på statlig lönegaranti värvades han över till ett företag som utförde service av trailrar.

– Sedan gick jag över till KN Trailerservice, som jag tog över tolv år senare, 2007. Vi ska finnas till hands när det händer något oväntat. Vi har jour alla veckans dagar året om, säger han.

Det finns flera andra företag i branschen, runt om i landet.

Åkeri & Transport var med på en utryckning till E6 söder om Göteborg.

På motorvägen stod en polsk förare med en trailer som där bak hängde ner mot asfalten. Bara trasor var kvar av ett högerdäck. Chauffören hade med en gång insett att även luftbälgen exploderat vilket han förklarat när han ringde företaget han drar för.

Trångt om saligheten

Patrik Zakrisson fick uppdraget att krypa under trailern och på det trånga utrymmet, där också slangar slitits av, reparera gummibälgen, för att få upp trailern från backen. Det var en förutsättning för att kunna få loss och byta hjulet.

Luftbälgen är en modernare variant av den gamla bladfjädringen, som chassit hänger på. Det ger en mjukare gång. Ekipaget kan ta skakkänsligt gods. Bälgarna går att höja och sänka för rätt lossningshöjd.

Som skydd för teamet ställde Marcus Norlin fordonet de kom i och stängde av för att förhindra påkörning.

Stefan:

– Det är en farlig arbetsplats. Även om vi själva är försiktiga, så kan det hända en olycka genom att någon annan trafikant är oförsiktig och kommer farande. Sådana olyckor har hänt.

Däckman på plats

Ungefär samtidigt anlände Peter Säljö, ”däckgubbe” från Euromaster. Han får vänta tills luftbälgen och kopplingsslangar är lagade innan han kan göra sitt jobb.

Stefan Norlin:

– Jag har tre bilar som sticker ut på sådana här jobb. De inträffar lite då och då. I 99 procent mest runt Göteborg. Som längst har vi varit på andra sidan Svinesundsbron, i Norge, och i Heberg söder om Falkenberg.

Fullt upp

Men genom service kan olyckorna förebyggas. Genom dagligt jobb.

– Vi kollar igenom tomtrailrar som kommer in i hamnen med roro-båtarna från England exempelvis. Den checken gör vi när släpen ställs av, innan de rullar ut över landet. Eller när de ska skeppas iväg. Där finns mycket att göra och det är inte vi hinner med alla.

Listan över servicen innehåller koll av kapell, ljus, gardinsidor, kapellspärrar, sidoskydd, däck – allt.

– Vi smörjer allt från hjulen till taket. Bromsar, hävarmar och axlar smörjs med fett, resten med olja. Vi silikonsprejar tak- och gardinskenor. Vi byter luftbälgar, stödben och bromsklockor. Reparerar kapell.

Mellan akuta insatser rullar de tre teamen runt bland terminalerna i Göteborgs hamn, mest på Hisingssidan, och servar tomtrailrar.

– Kunder är bland annat Ntex, Pema och FA Express. Då rullar vi ihop spännband som kan ligga i en hög på golvet, vi monterar kapellbrädor för att säkra godset i sidled, justerar stolpar.

KM Trailerservice är ett familjeföretag. Stefans son är också med i det operativa arbetet och kontorsjobbet sköts av hustrun Ann-Louise.