• – Jag och mina medarbetare jobbar tillsammans över 220 arbetsdagar per år. De blir som att ha dubbla familjer, säger Lars Bäckström.
  • Lars Bäckström har ett brinnande intresse för maskiner och fordon. Nu firar han 30 år som företagare i branschen.
  • – Det är något av lyxverkstad för oss, men bygget av hallen är min bästa investering. Det är härligt att ha en rejäl verkstad, i synnerhet under vintern, säger Lars Bäckström.
  • Lars Bäckström tillsammans med Janne Gulliksson, som kom till företaget 2006. Janne uppskattar arbetsplatsen och att företaget satsar på bra maskiner. Själv kör han en Volvo L70G.
  • Lars Bäckström och Johan Thorsaeus har jobbat tillsammans i tio år. Johan är förare på en Cat M315D hjulgrävare.
  • Torbjörn Dettner och Lars Bäckström har koll på jobben.
  • Lars Bäckström Entreprenad AB flyttade in i nybyggt kontor och verkstad 2007.

Trettio års passion för maskiner, utmaningar och medarbetare

Lars Bäckström började med en hjullastare – nu finns över 20 maskiner hans kretslopp – Jag är avundsjuk på mitt liv. Det är ju det här jag vill hålla på med – maskiner, duktiga medarbetare och glada kunder, säger Lars Bäckström, som nu firar 30 år som maskinentreprenör. Alltsammans startade 1985 med en hjullastare. Snart blev det ytterligare en, följt av ännu fler maskiner och maskinister. Idag sysselsätter företaget 19 personer och har över 20 miljöklassade maskiner av olika slag.

Lars Bäckström Entreprenad AB har kontor och verkstad i Vällsta utanför Upplands Väsby. Det ger närhet till norra Stockholm, som blivit företagets hemmaplan. Huvuddelen av uppdragen finns inom anläggning och bygg. Vintertid jobbar företaget även med vägunderhåll.

– Det kan vara allt från ”taxikörning” och kortare uppdrag på ett par timmar till jobb på flera månader eller längre än så, berättar Lars.

Volymen av jobb utförs åt de större aktörerna i byggbranschen, men alla är lika välkomna och möts av samma service, framhåller Lars.

Tidigt maskinintresse

Att det blev maskiner för Lars ligger nog i både arv och miljö. Fadern Sören hade entreprenadföretag, så Lars är uppvuxen i branschen och började köra redan som 16-åring. Sin utbildning beskriver han som ”nioårig grundskola med dålig närvaro”. Desto större motivation och drivkraft hittade han bland maskinerna.

– Måndagen efter att skolan slutade började jag köra en Volvo 845 hjullastare, berättar Lars, som även hann med att vara ”pinnpojke” under sina första år i branschen.

Med hjälp av dispens erövrade Lars sitt yrkesbevis i oktober 1978, alltjämt 16 år gammal. Han jobbade sedan hos fadern under ett par år, följt av några år som taxichaufför. Genom idogt arbete sparade Lars ihop 110 000 kronor och importerade 1985 sin första hjullastare, en begagnad Volvo 43. Det var startskottet för det egna företaget.

Full fart

Första kalenderåret gick hjullastaren 2 400 timmar. Det var full fart både på byggen och i snösvängen. Redan året därpå anställde Lars en maskinist och importerade ytterligare en begagnad hjullastare, denna gång en Volvo 4300B. Det dröjde inte länge förrän företaget hade ytterligare Volvo-lastare.

– Under våra första år dominerade hjullastarna. Sedan skaffade vi även grävlastare. Vår första runtomsvängande blev en Åkerman EW150 med knäckbom. Det var en maskin från 1993, inköpt något år därefter.

Lars berättar med extra brett leende om de första splitter nya maskinerna i företagets ägo. Först ut var en Cat TH63 teleskoplastare 1996, följt av en Liebherr 312 grävmaskin och sedan en Volvo E140 grävmaskin.

– Det var en härlig känsla att även kunna köpa nya maskiner, medger han.

Även om Lars beskriver sig som Mr Volvo har även andra fabrikat gjort entré. ”Kolla här”, sa en av maskinisterna och tog med Lars till en Cat-grävare. ”Det här måste vara mest maskin för pengarna”. Till slut blev det just en sådan. Bland grävmaskinerna dominerar just Cat och då handlar det främst om hjulgrävare. Inom kort blir företaget först i Norden med nya Cat M314F.

– Maskinerna är ju så påtagligt en del av maskinisternas vardag, så självklart ska förarna själva vara med i processen. Därför utgår vi alltid från maskinisten. Varje maskin köps till någon, förklarar Lars.

Idag består maskinparken av sex hjullastare, tre teleskoplastare (runtomsvängande 25-26 meter), elva hjulgrävare, två bandgrävare (sex respektive 25 ton), en redskapsbärare och en lastbil försedd med kran och lastväxlare.

Maskiner i kretslopp

Lars säger sig inte styra mot några direkta mål, men det är uppenbart en underdrift. Exempelvis ser Lars varje maskin som en del av ett kretslopp. När en maskin slutar sin tjänst i företaget ska den vara i sådant skick och så pass avskriven att den genererar ett överskott att stoppa in i nästa maskin. Lars tycker också det är viktigt att maskinförarna trivs i företaget. Och så förstås att kunderna blir nöjda.

För Lars är det viktigt att företaget uppfattas som en kvalificerad och miljömedveten aktör, med duktiga förare och bra maskiner. Alla maskiner uppfyller kraven i Steg III och senare. Företaget är certifierat enligt kvalitetssäkringssystemet ISO 9001 och miljöledningssystemet ISO 14001.

Sina begagnade maskiner säljer Lars helst själv. Han tycker det är kul att göra affärer och konstaterar att han det ger bättre ekonomi än att lämna maskiner i inbyten.

Söker fler förare

Idag har LB Entreprenad 19 anställda. Företaget har redan idag jobb för ytterligare ett par medarbetare, vilket skulle innebära att det blir ett 20-tal maskinförare på två som administrerar.

Förutom Lars själv så är det Torbjörn Dettner som är arbetsledare. Torbjörn kom till företaget i oktober 2014. Dessförinnan jobbade han på Novatron, så i och med Torbjörn fick företaget en alldeles egen expert på maskinstyrning. Det kommer väl till pass, eftersom många av maskinerna har sådan utrustning.

Måste kunna säga nej

Lars konstaterar att priskonkurrensen är hård.

– Kunderna är duktiga och tuffa, så timpriserna ger inga marginaler. Därför är det viktigt att varje maskin i slutänden genererar ett överskott, resonerar Lars, som prioriterar att betala sina maskiner och att hålla dem fräscha.

Prispressen innebär däremot inte att Lars accepterar körningar till vilka priser som helst.

– Ibland måste vi tacka nej. Det går ju inte att köra till vilka priser som helst. Mina medarbetare ska ju ha betalt för sina insatser och ha bra grejer, vilket i sin tur gör det lättare för dem att utföra jobben på bästa sätt. Visst finns det tillfällen då jag funderar på om jag räknat fel, men jag litar på våra beräkningar och magkänslan. Det handlar ju om statusen på yrket. Maskinförarna ska ha det bra och känna stolthet för företaget och sina insatser.

– Jag är uppvuxen i branschen och har hört allt surr om dåliga priser. Vi i branschen har ju själva ett ansvar.

Att företaget sagt nej till jobb har inte inneburit att det försvunnit från kundernas listor. De kommer tillbaka, väl medvetna om nivån på både maskinförare och maskiner.

Torbjörn delar denna uppfattning.

– Mycket handlar om att ha rätt medarbetare och att få dem att trivas i företaget. Lars lyssnar på sina maskinförare. Det tror jag är en jätteviktig ingrediens. Alla blir sedda och är med och skapar resultat.

Byggde verkstad och kontor

LB Entreprenad flyttade till Vällsta år 2000. Efter sex år började Lars med markarbetet för kontor och verkstad. Året därpå stod anläggningen klar. Maskininsatserna stod han för själv, men sedan dess har det mest blivit kontorsjobb. Är det lite lugnt omkring honom spakar han gärna själv, men det händer inte så ofta.

– Fast jag är ju såklart mässförare, påpekar Lars, påtagligt road av branschens alla maskiner.

Känns som en förmån

För sitt eget underhåll och påfyllnad av energi gör Lars gärna en resa då och då, gärna med golf på programmet. Men att efter 30 år med eget företag börja planera för att trappa ner har han inga planer på.

– Nej, knappast. Jag är för dålig på golf, skrattar Lars.

– Dessutom är jag alldeles för avundsjuk på mitt eget liv. Det är det här jag vill göra och jag har förmånen att få vara verksam i ett land som Sverige. När man ser sig omkring i världen är det lätt att uppskatta allt sådant som är så lätt att ta för givet.

– Vad jag gör tio år framåt? Ja, då fortsätter jag som hittills. Det är här jag hör hemma. Jag gillar att ta hand om mina medarbetare, mina kunder och min familj. Och så lirar jag lite golf, förstås.