• Det var inte konceptbilen som vi hade förväntat oss på marknaden 2014 – men en som var lika smart och innovativ.
  • Från Göteborg och Volvo kan det också förväntas stora drivlinenyheter. Den sedan länge förväntade I-Torque drivline som täcker över en 6-cylindrig D13 rak motor med Turbo Compoundteknik kombineras med en helt ny I-Shift växellåda med dubbelkoppling som skall vara klar för testkörning år 2014.
  • Från Göteborg och Volvo kan det också förväntas stora drivlinenyheter. Den sedan länge förväntade I-Torque drivline som täcker över en 6-cylindrig D13 rak motor med Turbo Compoundteknik kombineras med en helt ny I-Shift växellåda med dubbelkoppling som skall vara klar för testkörning år 2014.
  • Iveco skapade en smärre sensation då de öppnade för Cursor 11 Euro 6-motorn utan användning av EGR.
  • En av de största Euro 6-motorerna på marknaden i dag är denna Mercedes-Benz motor typ OM 473 med 15,6 liters slagvolym. Effekten är 625 hk och vridmomentet 3000 Nm.
  • Under det kommande året kommer vi att få se en kraftig utbyggnad av existerande och nya elektroniska hjälpmedel. Här ett från en Actros med PPC – Predictive Powertrain Control.
  • Vi antar att utmaningen mellan stor effekt och Euro 6-normerna kan hittas i denna box som innehåller SCR-katalysator och partikelfilter. Här en Scania 13-litersmotor.
  • Renault C 430 XLOAD kommer inte att marknadsföras något särskilt i Norden. Förstå det den som kan.

Trend mot större motorer och lägre varv ... och effektmästarna Volvo och Scania laddar upp

Å&T skådar in i framtiden De sju ”stora” har Euro 6 klara, men jobbar med olika lösningar

Nu är egentligen övergången till Euro 6 avklarad för alla stora tillverkare. Alla sju ”stora” märken har introducerat sina tekniska lösningar. Men de åkare som tar sats för att investera i riktigt stora motorer, med mycket kraft, imponerande moment och många hästkrafter, får fortfarande vänta lite.

Kalenderåret 2013 bjöd på riktigt många lastbilsnyheter. Personligen kan jag inte minnas att jag någonsin upplevt en mer massiv nyhetsström någonsin.

Alla sju lastbilsmärken i Europa har nu presenterat sina förslag på hur de skärpta Euro 6-normerna skall uppfyllas. Daimler och Scania var de två första som meddelade hur de skulle få ner NOx-innehållet och partikelinnehållet till de mycket låga Euro 6-nivåerna utan att det skulle påverka bränsleförbrukningen för mycket.

Receptet blev ett riktigt hopkok, nämligen att använda såväl återföring av nerkylt utsläpp, med hjälp av EGR-tekniken, som SCR-katalysator med insprutning av AdBlue och ett stängt partikelfilter.

Alltså, alla tre metoderna används på samma motor!

Sensation

Och då Cummins, MAN, Volvo och Daf kort därefter meddelade att deras Euro 6-motorer alla var utrustade med samma efterbehandlingsteknik räknade man med att alla tre metoderna från och med nu skulle vara fast utrustning till Euro 6-motorer.

Ända tills Iveco presenterade den nya Stralis och samtidigt skapade sensation, genom att visa en Euro 6-motor som inte använde EGR. Iveco kallar det patenterade systemet för ”Hi-eSCR” och principen bygger på att SCR-katalysatorn har en högre verkningsgrad och därmed får en NOx-konverteringshastighet på upp mot 100 procent.

Sedan har det skett en ”förändring” av EGR-funktionen hos flera av Ivecos konkurrenter, och således har Scania precis presenterat en version av sina Euro 6-motorer som inte alls använder EGR – nämligen Scania G 410.

Effektgräns

En annan gemensam uppgift att lösa är det förhållandet att det verkar vara vanskligt att Euro 6-trimma en dieselmotor till högt effektuttag. Gränsen för de nuvarande 13-litersmotorerna verkar gå vid effekter upp till cirka 550 hk.

Skall man högre upp i kurvorna kräver det motorer med något större slagvolym. I skrivande stund har ännu ingen presenterat Euro 6-motorer med mer än 580 hk. Inte ens de vanliga ”effektmästarna” Scania och Volvo.

De har dock båda annonserat att det är kraftigare motorer på väg. Scania jobbar trofast med sina populära V8-motorer på 16,4 liter. De kommer tidigt under år 2014 kommer att dyka upp med effekter på 520, 580 och 730 hk.

Lägre varv

Från Göteborg kan det också förväntas stora drivlinenyheter. Den länge väntade I-Torque drivlinan som täcker över en 6-cylindrigt D13 rak motor med turbo compoundteknik. Den skulle få en effekt på 460 hk och ett vridmoment på 2800 Nm vid osedvanligt låga motorvarv.

Den blir kombinerad med en helt ny I-Shift växellåda med dubbelkoppling så de flesta växelskiften kan ske utan att tappa dragkraft. Därvid kan D 13 I-Torque-motorn nå en ännu högre bakre fordonsutväxling som därmed banar väg för lägre motorvarv och lägre bränsleförbrukning.

Tyskarna växer

De två tyska märkena MAN och Mercedes-Benz håller avvaktar också med att släppa kraftiga Euro 6-motorer på marknaden. MAN toppar sitt motorutbud redan vid 480 hk men har meddelat att en ny toppmotor på hela 15 liter är under utveckling och kommer att presenteras i början av 2014.

Hos kollegan i Stuttgart har Daimler precis presenterat en ny 15,6 litersmotor (OM 473) som kommer i tre effektversioner med upp till 625 hk. Den kommer att utrustas med Turbo Compound och får ett vridmoment på 3000 Nm.

Den kommer bland annat att presenteras i Mercedes-Benz Actros SLT i början av det nya året.

Volkswagen

Medan vi är i Tyskland är det värt att se lite närmare på en tredje stark spelare på marknaden för tunga lastbilar – nämligen VW, som vid olika uppköp och transaktioner har fått en roll där man har stort inflytande på både Scanias och MAN:s styrelser. VW döljer inte att företagets intentioner går i riktning mot att ett nära samarbete mellan de två starka märkena skall resulterat i en gemensam framgång. Alltså utnyttjande av synergieffekten genom samarbete.

Sammanslagningsprocessen ser dock inte ut att gå så snabbt fram som Volkswagen kunde önska och fortfarande lever MAN och Scania synbarligen ”sina helt egna liv”. Det sker ingen utväxling av värdefull information mellan de två företagens medarbetare. I varje fall inte officiellt.

Inofficiellt finns dock rykten om att flera nyckelmedarbetare efter hand har tagit tätare kontakt än det koventionella. Principer slogs fast redan 2008 och går ut på att Scaniamedarbetarnas relationer till kollegor i VW/MAN skall vara samma som mot alla andra verksamheter i branschen.

Det vill säga att graden av diskretion när det utvecklas kommersiella eller tekniska informationer skall vara samma som man iakttar med kontakt med alla andra tillverkare. Den infördes för att övriga Scanias aktieägare, till exempel flera i sammanhanget mindre svenska aktieägare, inte ska känna att Scanias värde sipprar ut från företaget – utan någon kompensation.

Informationsflöden

Det är speciellt organisationen Aktiespararnas Riksförbund, som har kontrollen över ca 5 procent av aktierna i Scania som har gjort Scanias ledning uppmärksam på att man har informationer om att det talas lite för öppet mellan kollegorna i MAN och Scania. Det har, enligt vad vi erfar, fått Scanias ledning att sända ett internt meddelande som preciserar den samarbetspolitik - eller snarare brist på densamma, som skickades 2008 och som löpande övervakas.

Sett från de svenska småspararnas sida är det kanske förståeligt att det ropas om försiktighet – det är naturligtvis mycket viktigt att informationsfloden från norr till söder är tillbörlig, ur alla synvinklar, så att det inte blir till allt för stor fördel för MAN. Meningen är ju att ska flyta värdefull information norrut också, till gagn för Scania.

Båda märkena står inför samma stora utmaning under kommande år, nämligen att utveckla en ny förarhytt och även om de två märkena helst inte skall likna varandra så kan det gärna finnas synergier att hämta när det gäller utveckling, text och komponentsamarbete. Men det blir nog inte under 2014 det sker ett genombrott på detta område.

Iveco och Renault

För två år sedan skrev vi ”att Iveco redan har meddelat att man påbörjar skiftet till Euro 6-motorer 2012 och avslutar modellskiftet med en smäll, nämligen en en helt ny Euro 6 Stralis år 2014”.

Det var ju något av ett tidigt meddelande och den vidarebefordrade vi eftersom den kom direkt från toppchefen själv.

Nu vid ingången till 2014 kan vi konstatera att den första fasen av modellskiftet redan genomförts eller åtminstone satts igång.

Avseende den utlovade ”smällen” har vi dock börjat tvivla lite. Det anas en lätt tveksamhet i fjärran. Så sent som under Busworld Kortrijk frågade vi Ivecos presschef direkt och svaret var undvikande och oklart.

”Nu är det ju framförallt en ny Eurocargo som först skall presenteras” var svaret från Maurizio Pignata.

Det får oss att tro att nästa generation av Iveco Stralis inte dyker upp under 2014. I gengäld kan vi se fram emot en ny Iveco Eurocargo i mitten av 2014.

Åkeribil

Ett mindre lastbilsmärke på den nordiska marknaden är Renault. Det franska märket har placerat sig långre ner i försäljningsstatistiken och den placeringen kommer knappast att ändras under det kommande året. Det är inte för att den franska fabriken inte har hållit sina planerade vidlyftiga löften, utan för att Volvo Group har beslutat att minimera marknadsföringen. Det talar i alla fall inte mot högre marknadsandelar.

Efter den fint framlagda presentationen i Lyon skrev vi att: ”C-serien blir nog lite av en universell lastbilstyp som kan komma i användning på många områden för anläggningskörning och tung distribution – alltså lite av en riktigt ”åkeribil” i ordets rätta betydelse.

Det avspeglar sig också i drivline-urvalet, då C-serien kan levereras med alla kombinationer av motorer – DTI 13, DTI 11 och DTI8. Alltså effekter från 250 hk till 520 hk”.