• Bra driftekonomi, hög komfort och praktiska lastutrymmen - det är huvudingredienserna när Renault lagar till generation tre av sin á la carte succé Trafic. Här fotograferad i en fiskehamn i Öresund.
  • Bra mycket kantigare linjer än tidigare, ska signalera mer musklar och större robusthet.
  • För att ytterligare fira finns nya Renault Trafic tillgänglig i en rad nya spännande färger. denna bil är dessutom nedlackad vad gäller stötfångare fram, backspeglar och rails, samt utrustad med 16 tums fälgar.
  • Det går in tre SJ-pallar i lastutrymmet och tack vare en smart lucka i komfortväggen kan extralångt gods få plats.
  • En mycket smart finess som funnits i decennier på personbilssidan, men inte på transportbilarna, är nyckellöst låssystem, där ett nyckelkort i fickan sköter om att låsa, låsa upp och starta bilen. Men det är ju faktiskt på transportbilar den finessen är mest användbar. I övrigt är körkomforten strålande.
  • På detta kontor finns alla möjligheter att göra ett bra jobb. Mängder av smarta hållare för muggar, kollegieblock, skrivbord, mobiltelefon, surfplatta med mera, med mera. Och dessutom ratt och säte som är inställbara i alla lägen.
  • Christophe Lavauzelle från Renault berättar att den fina bränsleförbrukningen kommer att bli ett av mer viktiga försäljningsargumenten.

Tredje gången gillt för Trafic

Glest mellan generationsväxlingarna

Men chansen är stor att Renault behåller greppet

De säger att cyklerna blir allt kortare, att bilfabrikerna spottar ur sig nya modeller i en allt snabbare takt. Det stämmer säkert – men inte på Renault och deras långkörare, mellanskåpet Trafic. För så är det, att när nu generation tre av Renault Trafic tas i trafik, så handlar det om blott tredje generationen. Trots att den tillverkats sedan 1980 och trots att hela 1,6 miljoner bilar lämnat fabriken. Men å andra sidan handlar det om riktig goding, när trean nu kommer.

Vi ska i sanningens namn förtydliga att även om det är långt mellan generationsskiftena, så kommer nyheterna, eller ansiktslyftningarna, som det heter på fikonspråk, betydligt oftare.

Tvärtom är det väl knappast något segment inom bilindustrin som utvecklats lika mycket, som just transportbilarna. Och där har sedan årtionden Renault legat i den absoluta täten.

Hög komfort

Renault har förlängt sitt samarbete med Opel och Nissan, och Trafic är därför till stora delar förvillande lik syskonen Vivaro och Primastar. Och det är absolut inte det sämsta.

Det råder inte heller någon tvekan om att det är Renault som haft huvudansvaret för konstruktion och utformning av just den här syskontrion.

- Det är tre saker som omedelbart utmärker nya Renault Trafic, det är riktigt bra siffror vad gäller redovisad bränsleförbrukning, det är hög komfort i bilen och den har riktigt bra lastkapacitet, säger Christophe Lavauzelle från Renault.

Allt detta talar för en ny succé för Renault. Det som i viss mån oroar skulle väl i så fall vara att massor av kollegor/konkurrenter visar liknande produkter – och i några fall med starkare motoralternativ.

Högt växlad

Åkeri & Transport har provkört nya Renault Trafic och en sak kan vi genast slå fast, motorstyrkan räcker mer än väl till. Nu körde vi visserligen den starkaste versionen med 140 hästar under den lilla korta motorhuven – men det är en riktigt trevlig bekantskap. Vridmomentet ligger på 340 Nm vid tidiga 1 500 varv och i kombination med den smidiga sexväxlade manuella lådan, av klick-klick-typ, går det enkelt att hänga med i exakt vilken körsituation som helst. Dock är sexan så högt växlad att det är påfallande ofta man helt enkelt glömmer att peta i den – för varvtalet är högst moderat även på femman.

Det handlar om en 1,6 liters common rail diesel med dubbla turbo och med fyra ventiler per cylinderlopp. Inte för att vi ens fick för oss att testa, men uppgiven topphastighet ligger på 181 km i timmen.

- I övrigt finns tre svagare motorer, fast med samma grundvolym; nämligen en 90-hästare, en 115-hästare och en 120-hästare. Volymbilen i Sverige, med allra läst förbrukning, blir 120-hästaren och den drar 0,57 vid blandad körning, säger Christophe Lavauzelle.

På just den testade bilen, en lastad skåpbil, uppges förbrukningen ligga på 0,61 liter per mil, varav 0,55 på landsvägen och 0,71 i sta´n. Siffrorna placerar bilen i absolut topp och bränslereduktionen sägs ligga på fem procent. Lastkapaciteten ligger på 1 240 kilo.

Det är klart att kraven är mycket högt ställda när Renault visar en ny transportbil. Den franska tillverkaren är klassledande i Europa vad gäller segmentet och marknadsandelen var i fjol 14,6 procent. Det var faktiskt 16:e raka året i topp för Renault.

Lyxigare version

Konkurrensen har sedan tidigare varit knivhård från främst Mercedes och Volkswagen, men nu ger sig även Ford in i samma storleks- och kundkategori med sin Transit Custom. Vi beskriver syskonmodellen Opel Vivaro i denna tidning, ytterligare en spelare i denna tävling, men konkurrenterna stavas även Citroën Jumpy, Fiat Scudo och Peugeot Express.

Till Sverige tas Renault Trafic in i två olika längder och två höjder, som ren skåpbil, som kombi, personbil eller som chassie. Åkeri & Transport fick även indikationer på att det kan komma en mer lyxigt utrustad ”kontorsmodell” – typ Volkswagen Caravelle och Mercedes V-Class.

Lastvolymen varierar beroende på modell från 5,2 kbm till 8,6 kbm. Det handlar numera om en riktigt väl utrustad redan från fabrik; med DAB radio med Bluetoth, ESP, centrallåsning, skjutdörr på skåpet. Sedan går det att välja till en hel radda trevligheter, som exempelvis aircondition, parkeringssensorer, lucka i komfortväggen för långt gods, liksom färdig hållare på instrumentpanelen för ljud- navigator och internet.

Det kan ske bland annat genom att den egna surfplattan enkelt ställs på plats i en färdig ställning eller adapter på instrumentpanelen.

Död vinkel

Den provade bilen var dessutom utrustad med hill-start-assistans, svängdämpare på släpkärror, medialäsare, parkeringshjälp, lackade rails, stötfångare och backspeglar, kromad grill, armstöd på förarplatsen, dimljus och 16-tumsfälgar, med mera.

En annan smart lösning är att den ena av de två bakre dörrarna kan spärras i 90 graders öppnat läge, alltså rakt bakåt. Det gör att man kan köra lite extra lång last utan att dörren behöver fästas eller slår fram och tillbaka.

En annan finess, som inte är speciellt smart, är ett för bilindustrin nytt sätt att komma till rätta med ”döda vinkeln”. En stor spegel har monterats på undersidan av solskyddet på passagerarsidan, och är det ordentligt upptryckt mot taket så blir vinkeln sådan att döda vinkeln elimineras.

Tyvärr tvingas passageraren att se sin egen spegelbild under hela färden. Och det kan ju vara ett tvivelaktigt nöje.