• Att skanna av bilar på en p-plats tar bara några sekunder. Syndarna avslöjas blixtsnabbt. Men den här bilen är okej.
  • En bil behöver inte vara i bild i många sekunder för att bli plåtad. Poliserna kan även ställa sig på en p-plats, låta kameran panorera och på så sätt gallra ut goda från onda. Johan Holmbäck, som utbildar sina kollegor, visar. APRN står för automatic numberplate recognition. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Kameran skapar ibland mer jobb än vad Martin, Johan hinner med. De lär nu ut kamerans funktioner till kollegor. Nu har de en bättre överblick hus väg-buset ser ut.
  • Nästa steg blir att fånga in även utländska förare och fordon, säger Johan Holmbäck.
  • Bingo ibland, säger Martin Lundell.

Trafikpolisens nya vapen har en bredare träffbild...

Skjuter snabbare än sin egen skugga

Polisen har fått ett nytt hjälpmedel, mycket effektivt, för att avslöja den som satt sig bakom ratten trots att varken skatt eller försäkring betalats. Eller om fordonet är belagt med körförbud eller är avställt. Föraren kanske saknar körkort. Men utländska fordon och förare slipper undan – de gallras bort. – Visst är det orättvist men polisen har ett förslag hur den frågan ska lösas, säger Johan Holmbäck, polisman.

Kameran skannar blixtsnabbt av nummerplåtarna. Den täcker in minst tre filer – även i höga farter. Ett pip hörs om det blir träff i något register.

Johans kollega Martin Lundell:

– På nätterna kör fler olagligt. Då kan det bli bingo. Det kan röra sig om körförbud, oskattat, oförsäkrat, avställt fordon och att förare ovanpå det saknar körkort.

Ratt- och/eller drogfylla är inte heller ovanligt när det gäller dessa ljusskygga bilister.

Martin har stoppat lastbilar med körförbud, obetald fordonsskatt och vägavgift.

Håll koll på lastbilen

Chaufförerna har oftast blivit överraskade.

– I regel är det inte åkeriägaren som sitter bakom ratten. Förarna har oftast ingen aning om att åkaren inte har betalt skatt, att fordonet är avställt eller är belagt med körförbud, säger han.

Men det är chauffören som straffas.

– Ansavaret att bilen är iordning rent fysiskt ligger på föraren. Däck och bromsar ska, exempelvis, kollas inför varje körning.

Efter pilotprojekt i Vänersborg, Skara och på Hisingen blir det allt fler ANPR-kameror i polisens utryckningsfordon.

Kameran, som kostar cirka 70 000, har visat sig vara en bra investering för staten. Än så länge finns den i cirka hundra polisbilar. Polisen får ta pengarna från sin budget men böterna hamnar i statskassan.

Martin:

– Bra på ett sätt eftersom diskussionen annars kanske resulterat i kritik – att polisen tar fartsyndare och andra trafikbrottslingar för att få in mer pengar och köpa fler kameror.

Kameran används i det dagliga polisarbetet, för att kolla såväl privatbilar som tung trafik.

Ljusskygga

Johan och Martin säger att de som slarvar i ett avseende också gör det rent allmänt. Många kriminella kör olagligt.

– Den som saknar körkort struntar i allmänhet i att besiktigar inte bilen. De värsta syndarna är ute på nätterna. Ett stopp kan då resultera i att vi även rapporerar föraren för drog- eller rattfylla. En och annan förbrytare har haft stöldgods i bilen. Eller är efterlyst. Det går hand i hand, säger Johan.

Han fortsätter:

– Vi får träffar på varje pass, men inte alltid tid att stanna alla.

Blir trafikpoliser överflödiga?

– Nej, de har en helt annan kompetens när det gäller tung trafik och bilbesiktning.

Martin:

– Man får se detta som ett komplement. Istället för att göra en dataslagning på enskilda bilar så kontrolleras nu alla. Det ger sig snabbt vilken bil som ska stoppas.

Bilen rullar praktiskt taget 24 timmar om dygnet. Både Johan och Martin säger att deras arbete blivit effektivare.

Strular över allt

Den här tekniken har vidgat polisens syn. De som struntar i lagar och bestämmelser finns i alla samhällsklasser – även i de ”fina” kvarteren.

– Vi har fått fler träffar där vi inte trodde att läget var så illa, säger Johan.

Johan och Martin har ett förslag på att göra en lokal lista över lokalt kända syndares fordon – utan att polisen ska bryta mot datalagen:

– Alla i polishuset har inte samma kännedom om vilka personer vi har problem med praktiskt taget dagligen. Därför vill vi lägga in deras bilar i systemet eftersom vi vet att ägaren kör olovligt. Men det gäller att komma runt problemet hur man kan upprätta ett sådant register och klara lagstiftningen, säger de.