• Tonny Larsen från Danmark exporterade sin Volkswagen till Tyskland. Importör och köpare var Volkswagen. Foto: Alf Wesik
  • Tonny Larsens bil (den blå) som Volkswagen köpte tillbaka i slutet av 2014. Världens äldsta bevarade folkbuss, en Volkswagen Transporter Typ 1 1950 års modell. Motor på 1200 kubik som utvecklar 25 hästkrafter. Topphastighet 75 km i timmen, men Tonny berättar att den går att pressa upp til 80; ”utan problem”. Måtten är nästa de samma som på dagens bilar; längd 4 100 mm, bredd 1 660 mm, höjd 1 900 mm, egenvikt 890 kil, maxlast 750 kilo.

Tonnys Sofie fyller pension i augusti

En dansk och en holländare hade hedersplatser på den stora internationella världspremiären för nya Volkswagen Transporter T6 – nämligen Ben Pon som säg stå bakom hela det framgångsrika konceptet och så Tonny Larsen från Danmark. Med sin ”Sofie” en av världens äldsta bevarade VW Transporter T1.

Det råder ingen tvekan om att det var en stolt Tonny Larsen som fick berättigad uppmärksamhet av inte minst högsta chefen för Volkswagen kommersiella fordon, Dr Eckhard Scholz.

-Det är en ära att ha Tonny Larsen från Danmark här för att visa sin historiska bil.

Många priser

Det började 1992. Eller vänta förresten, vi rullar tillbaka bandet ända till 1950, närmare bestämt den 5 augusti 1950. Då rullade den blå folkabussen av bandet i Hannover. På den tiden var benämningen Volkswagen Typ 2, till skillnad från den vanliga personbilen, baggen, som var typ 1.

Drygt 20 år senare hamnade den aktuella folkbussen på ett tyskt museum där den förblev till 1992 när den danske bilrenoveraren och samlaren Tonny Larsen köpte bilen och tog hem den till Danmark. Det skedde i samband med att ägaren till muséet dog och alla bilar såldes av.

-Det var när jag fick se bilen på muséet och upptäckte att den hade ett lägre chassienummer än den då äldsta kända bilen, som mitt intresse stegrades.

-I Danmark påbörjade jag en minutiös renovering som tog hela åtta år, berättar Tonny Larsen till Åkeri & Transport. Sedan följde några år med härliga bilturer och många utställningar, och i princip lika många förstapriser.

På den stora folkbussträffen i samband med 60-årsjubileet för modellen, i Hannover 2007, fick jag pris dels för skicket, dels för att det var den äldsta bevarade bilen.

Inte sysslolös

Bilen uppmärksammades i pressen och självklart fick Volkswagen i Tyskland ögonen på den. Det sändes bud till Danmark och Tonny Larsen om att tillverkaren ville köpa tillbaka sin bil av 1950 års modell. Det var i slutet av 2014.

Eftersom budet även innehöll en preciserad ganska rundlig summa pengar, fattade Tonny larsen beslutet att sälja den. Han vill inte avslöja beloppet, men säger sig vara nöjd.

Men mästerrenoveraren Tonny är långt ifrån sysslolös. Han har flera bilar i sin samling och just nu pågår renoveringen av två andra bilar från tidigt 1950-tal. Och märket då? Jo, Saab.

-Fast det är klart, när jag nu sitter i bilen igen, lite ledsamt är det kanske att inte äga den längre. Jag hade till och med gett folkbussen ett namn – Sofie.