• Även om testbilen är Euro 5-certifierad är Iveco Stralis Hi-Street redo för Euro 6. Den vanliga extra kylningen har inte varit tvungen med denna modelländring och därför är de designmässiga nyheterna minimala.
  • För omkring tio år sedan testade vi en Iveco Stralis AD 4x2 fraktbil med Cursor 8-motor och EuroTronic växellåda – dagens testade version har inte förändrats nämnvärt.
  • Iveco Stralis Hi-Street mäter 2,3 meter över förarhytten – men 2,5 meter över kofångaren. Förstå det den som kan. Kanske är det för att standardisera kofångarna?
  • Det konventionella 7,6 meter långa aluminiumflaket med 2,5 ton Zepro-hiss är byggt av Lavmands Last och Karosseri.
  • Bränsletanken på 300 liter är i aluminium. AdBlue-tanken är på 40 liter. Båda sitter väl skyddade.
  • Kameraögat som avslöjar cyklister på högra sidan. Just för detta ändamål är en extra bred kofångare en fördel.
  • Vi antar att en ny förarhyttsdesign kommer att presenteras på IAA Hannover i september. Den kommer att vara baserad på moduler som skall gå igen i hela det tunga programmet men produktionsskiftet kommer förmodligen att ske över en längre period. Iveco Hi-Street står nog inte främst i modellräckan med denna förnyelse och därför ger det en god anledning att presentera en ny Iveco Stralis Hi-Street nu!
  • Tre speglar och en kamera som själv ställer om mellan ”cyklister” och ”backning”. Det går inte att göra mer på teknisk väg. ”Men cyklister är orädda, säger Hans, ”så jag får vänta bara, tills alla har kört förbi”.
  • Manövreringen av EuroTronic sker dels med hjälp av spaken under ratten, dels med tre ljusgrå tryckknappar på instrumentpanelen. Med dessa styr man ”D” (framåt), ”N” (friläge) och ”R” (bakåt) – tidigare skedde detta med en vridknapp. Jag tycker att detta är ett litet framsteg.
  • Fraktchaufför Hans Jensen är mycket nöjd med nya Stralis Hi-Street. Han är särskilt nöjd med den automatiska växellådan EuroTronic.
  • Fraktchaufför Hans Jensen är nöjd med fjärrbetjäningen till lyften. Här använder han två händer för att vinkla klaffen.
  • Testbilen hade luftavfjädring på både fram- och bakaxel. Den sistnämnda användes flitigt för att justera flakhöjden vid olika ramper.
  • Insteget är bra och detsamma gäller ledstängerna – men ett förarhyttsgolv på en höjd av 1,24 meter över marken är helt enkelt inte tillräckligt bra för en fraktbil.

Tio år har gått – och vi testar åter Iveco Stralis

Iveco Stralis Hi-Street fraktbil

Pressmaskinerna borde vara avskrivna efter 25 år

För cirka 10 år sedan testade vi en Iveco Stralis AD 4x2 fraktbil med Cursor 8-motor och Euro Tronic växellåda. Dagens version har inte förändrats nämnvärt. På den tiden hette den Stralis Active Day och hade Euro 3-motor – i dag heter den Stralis Hi-Street och har Euro 5- (EEV) motor men med Euro 6 precis om hörnet.

Egentligen är Iveco Stralis Hi-Street en Euro 6-modell men eftersom Iveco var tidigt ute med presentationen av sin smått sensationella SCR-lösning på Euro 6-problemet var det på produktionsmässiga grunder en bra idé att ta fram ett antal Cursor 8-motorer innan det blir helt ”stopp” för Euro 5.

Den motorn ämnar nämligen inte Iveco uppgradera till Euro 6 och därför upplever vi just nu en rad Iveco Stralis-modeller som förarhyttsmässigt är uppgraderade till Euro 6 – men som fortfarande använder de kända Euro 5/EEV motorerna, på samma sätt som bland andra Daimler och Volvo.

Kylkapacitet

När resterande lager av Euro 5 Stralis är slutsålt eller när man själv vill skifta till Euro 6 levereras samma Stralis Hi-Street med en helt ny Cursor 9-motor. Det är en ombyggd Cursor 8-motor med 0,9 liter större slagvolym, alltså 8,7 liter – men det återkommer vi till senare.

Iveco döljer inte att skiftet till Euro 6-hytter inte har varit speciellt krävande och det beror huvudsakligen på att företaget har lyckats uppfylla Euro 6-kraven helt utan användning av avkylt EGR.

Det är nämligen denna del, som kräver upp till 30 procent större kylkapacitet. Därför har Iveco inte varit tvingad till några större ingrepp i förarhyttstrukturen.

Iveco har kunnat nöja sig med lite smärre förändringar på de flera ”lösa delar” såsom kofångare, frontskydd, spoiler och solskärm, vilket har givit Stralis Euro 6-modellerna ett fräschare utseende – och kanske en lite bättre aerodynamik. Dessutom är hela interiören i hytten uppgraderad med många förbättringar.

Blinkersljud

En av punkterna vi var kritiska år 2004 var en ganska liten punkt, som ljudet när blinkers används. Iveco har inte gjort sig kända att lyssna på kritiken, men nu kan vi konstatera att just denna punkt är tillrättalagd. Ljudet har bytts ut mot ett behaglig knackande ljud som också tränger igenom tydligt men inte irriterande.

Nästa negativa punkt 2004 var instegshöjden på 124 cm men den har inte förbättrats. I en distributionsbil där man skall ta sig in och ut från förarhytten flera gånger för varje avlastning är detta inte tillräckligt bra. I jämförelse har en Scania P en instegshöjd på 120 cm och höjden på Volvo FE är ännu lägre.

En förbättring av instegshöjden blir en stor utmaning som kräver omfattande ingrepp i förarhyttens struktur, men det är ändå viktigt, eftersom bara några få centimeter sänkning har stor betydelse för den chaufför som skall hoppa in och ut ur hytten många gånger om dagen – året runt.

Fortsatt vid chaufförens arbetsplats vill vi också nämna att ratten kunde vara lite mindre. Den har en diameter på 470 mm och den levereras inte i alternativa storlekar. Särskilt i en hytt med en bredd på 2,3 meter skulle det vara en fördel om ratten endast vore 20 mm mindre.

Annars bör vi nämna att Hi-Street-hytten, som mäter 2,28 meter i bredd och 1,66 meter i längd, trots den blygsamma storleken, är bra inredd. Den levereras också med en sovhytt som är 2,15 meter lång, en halv meter längre. Den heter Hi-Road och även om man inte skall övernatta i hytten skulle det vara skönt med lite extra plats. Den kan dock stjäla upp emot en meter av flaklängden och därför skulle en mediumhytt, som de flesta andra märkena har, nog ha varit rätt storlek på denna bil.

EuroTronic bra val

På min testtur med Iveco hade jag lyckligtvis en fraktchaufför, Hans Jensen, 39 år, som lotsade ekipaget snabbt och säkert in på platser där jag för länge sedan givit upp.

- I dessa pressade situationer är det bra att utrustningen är i ordning, berättar Hans Jensen, här sätter jag speciellt värde på de fina speglarna och kamerautrustningen. Det finns inte ett enda ställe runt om lastbilen där jag förlorar överblicken – när jag backar fungerar videon som backkamera och när jag kör framåt fungerar den som cyklistkamera.

- Och dessutom uppskattar jag automatlådan – det är verkligen en bekvämlighet inne i staden, berättar Hans Jensen entusiastiskt, och därmed menar han det automatiska växelvalet och den automatiska kopplingen som helt styr drivlinan.

- Det är första gången jag kör med automatiskt växelskifte och det är verkligen en positiv upplevelse.

Till skillnad från vid förra provkörningen 2004, så har växelväljaren förändrats från att vara ett vridreglage, till tre tryckknappar på instrumentbrädan men det är bara en marginell förbättring.

Skifte till ”M”, manuellt läge, sker fortfarande genom ett reglage under ratten. Enkelt och okomplicerat.

På min fråga om cyklister och högersvängsolyckor svarade Hans Jensen:

- Cyklisterna är orädda men jag har full sikt tack vare alla speglar och kameror – det är bara att stå stilla och vänta tills alla har kört innan jag svänger till höger.

Cursor 8 eller Cursor 9

Motormässigt är Stralis Hi-Street riktigt bra försedd med en 7,8 liter Cursor 8-motor på 360 hk och ett vridmoment på 1500 Nm över hela det gröna varvtalsområdet från 1125 – 1690 r/min. Det är en mycket stor spännvidd och tillsammans med Euro Tronic växellådans automatiska växelval uppnås en bränsleekonomisk körning.

Cursor 8-motorn uppfyller EEV-emissionsgränsen, men Fiat Power Train (FPT) har för länge sedan beslutat att den inte skall uppgraderas till Euro 6. Den kommer i stället att ersättas av en ombyggd Cursor 9-motor som bland annat har ändrats till Common Rail insprutning och dessutom ”uppborrad” så den blir på 8,7 liters slagvolym.

Den nuvarande Cursor 8 uppfyller Euro 5/EEV-kraven med SCR och är utan partikelfilter. Båda motorerna har dock variabel geometri turbo (VGT) och det är detta som gör den lilla motorn till något alldeles speciellt. Den reagerar snabbt på gaspådrag, går vackert rent på alla varvtal och avslöjar därmed sitt släktskap med Volvo Power Trains motsvarande D8 och DTi8-motorer. Alla tre motorerna härstammar nämligen från samma Nissan Diesel basmotor.

Nya dörrar

Om drivlinan i Stralis får toppbetyg så ställer det sig lite annorlunda med förarhytten. Den kunde gott behöva en genomgripande förnyelse. Själva grundkonstruktionen närmar sig en ålder av 25 år och då kan man anta att alla de dyra pressmaskinerna gott och väl borde vara avskrivna.

Det gäller i varje fall för den stora Weingarten-pressen som fabriken använder till den karakteristiska Iveco-dörren. Den har sedan 1991 stått på förarhyttsfabriken i Torino och ”bankat ut” plåtdelar till alla dörrar i hela Ivecos lastbilsprogram – från minsta Eurocargo upp till de största Trakker-modellerna.

Under hela tiden har Iveco bara haft två bas-dörrtyper – en högerdörr och en vänsterdörr. Och när man vet att dörrarna är de dyraste enskilda komponenterna på en förarhytt så kan man lätt räkna ut att det är bland annat här som Iveco har ”kammat hem pengar till sitt överskott” – det är bra och en mycket fin komponentrationalisering.

Genom åren har det säkert funnits press från kreativa designers om en modernisering av den lite ”fastlåsta” hyttdesignen, där ju dörrarna ingår som ett viktigt element. Hittills har de dock varje gång avvisats av ”räknenissarna från bokföringsavdelningen” och slutresultatet har uteblivit.

Kanske i avvaktan på den ”riktigt stora hyttförnyelsen”. Denna stora modellförnyelse väntar vi fortfarande på. Den ska enligt uppgift påbörjas redan i år – och då lär det bli nya dörrar på alla modeller.

För nästan fyra år sedan hade vi ett samtal med dåvarande Iveco Senior Vice President för Medium & Heavy Commercial Vehicles Platform, svenska Sam Burman, som gjorde klart att Euro 6-förnyelsen kommer att ske i två omgångar. Den första ”omgången” är den som Iveco presenterar nu.

Produktionsskifte

- Under år 2014 presenterar vi steg två i nyhetsraketen, nämligen en helt ny hytt och motorer med hög prestanda, berättade Sam Burman, det blir med en typisk långfärdsbil där hög effekt och låg bränsleförbrukning har topprioritet. Här använder vi hög EGR-takt och det kräver stor kylkapacitet – och därmed en ny förarhytt. Den kommer att bli moduluppbyggd och skall kunna ingå i vår satsning på världsmarknaden. Interiörmässigt blir det samma som det vi presenterade 2012 men utvändigt kommer det att läggas stor vikt på aerodynamiken, avslutade Sam Burman.

Dessa uttalanden kan vi dock inte få bekräftade idag, men vi tolkar dem ändå som att en ny förarhyttsdesign kommer att presenteras på IAA Hannover i september i år. Den kommer att vara baserad på moduler som skall gå igen i hela det tunga programmet men produktionsskiftet kommer förmodligen att ske över en längre period.

Och då är det slut med de nuvarande dörrarna. Iveco Hi-Street står förmodligen inte främst i modellraden med denna förnyelse och därför finns det god anledning att presentera en ny Stralis Hi-Street nu.

 

Tekniska data och priser:

Märke Iveco

Typ Stralis High-Street190S36/FP-D

Axeltryck 8,0 och 11,5 ton

Axelavstånd 5700 mm

Avfjädring Luftavfjädring fram och bak

Bromsar Skivbromsar fram och bak, EBL och ABS

Däckutrustn. 315/80R22,5

Totalvikt 18.000 kg

Chassi och påbyggnad 8.600 kg

Nyttolast 9.400 kg

Motortyp Cursor 8 Euro 5/EEV, 7,8 liter

Effekt 360 hk

Moment 1.500 Nm

Växellåda 12AS1930 TD Eurotronic 12 växlar

Bakaxel MS 13-175/D, utv. 3,36:1

Förarhytt Kort modell AD (Hi-Street)

Påbyggnad 7,6 alu-flak och 2,5 t Zepro hiss

Serviceinterv. 10.000 mil, minst en gång per år