• MAN TGE är inte bara ett nytt insteg för MAN i segmentet, det är också en helt ny bil, på samma bottenplatta som koncernsyskonet Volkswagen Crafter. Foto: Alf Wesik
  • Här en MAN TGE med 180-hästar och fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell låda och axelavstånd 3 640 mm.
  • Interiört kännetecknas MAN TGE av kvalitet i god ergonomi i varje detalj. Det finns gott om bra sikt, hyllor, arbetsplatser och mugghållare. Samt naturligtvis alla nödvändiga reglage.
  • Det finns en mängd olika varianter, med olika dörralternativ och olika lastvolymer från 9,3 till 18,4 kbm i skåpversionen.
  • Detta kommer att bli en helt ny syn i Sverige i framtiden, en transportbil i segmentet 3,5 tonssegmentet, men med ett MAN-lejon i fronten. Foto: Alf Wesik
  • Motorexperten Ewald Simon på MAN Truck & Bus, förklarar de många nyheterna på den uppdaterade motorn D08 med SCR-teknik. Foto: Alf Wesik
  • Jon Eystein Lund och Peter Winbo, Marketing & Communications MAN Truck & Bus i Norge respektive Sverige. Foto: Alf Wesik

TGE breddar MAN:s fordonsprogram

Nya transportbilen kompletterar utbudet

Det händer mycket hos MAN i Sverige för närvarande. Inte nog med att det finns en hel del nyheter på programmet, varav exempelvis de mindre bilarna MAN TGE är nya från grunden. – Vi har dessutom en rad nya produkter på den tyngre sidan, som hjälper användarna att spara bränsle, säger Peter Winbo på MAN Truck & Bus Sverige AB.

Hur ett "komplett program" ser ut och vad som ingår i ett sådant, kan vi självklart diskutera till vi tröttnar. Lastbilstillverkaren MAN hävdar i alla fall med tydlighet att de nu har en "Full range" att erbjuda.

Det är nya MAN TGE som möjliggjort den "kompletta tanken". Det är en transportbil i den mindre skalan som tagits fram i ett samarbete inom Volkswagenkoncernen och är till största delen samma bil som Volkswagen Crafter.

Men det intressanta för MAN:s del är att TGE på samma gång gör att lastbilstillerkaren även tar ett kliv in i skåpbilssegmentet. Inte för att konkurrensen på detta område är direkt svag – utan för att detta möjliggör för MAN att försegla affärer där det ofta på en och samma gång efterfrågas olika storlekar på fordon.

– Det underlättar den ekonomiska affären som sådan, arbetsinsatsen i form av färre kontaktpersoner, service och mycket annat, säger Peter Winbo, marknadsansvarig på MAN Truck & Bus Sverige AB.

Volymer

Volkswagen Crafter och MAN TGE byggs på samma fabrik och när nu MAN gör entré även på denna marknad garanterar detta att exempelvis den tekniska kompetensen finns med redan från start, liksom alla finesser, liksom alla tänkbara säkerhetssystem.

MAN har just i dagarna inlett leveranserna av de första transportbilarna med TGE-brickan på bakluckan. Den finns tillgänglig som helt täckt skåpbil i storleksklassen 3,0 och upp till 5,5 ton, och precis som alla konkurrenter inom segmentet som glasade bussar eller som chassien för flakpåbyggnad, eller alternativa påbyggnader.

Trots att bilar av den här typen håller ungefär samma yttermått år efter år, så har tillverkarna sakta men säkert lyckats trolla fram nya innerutrymmen lite här och lite där. Således omfattar nya MAN TGE volymsegmentet 9,3 till 18,4 kbm i sin skåpversion.

Detta åstadkommes genom tillgång till två olika axelavstånd, tre takhöjder och tre fordonslängder. Det innebär precis som vanligt att det är överhängt bak som skiljer eftersom det finns tre längder, men bara två olika hjulbaser.

– Det blir allt viktigare att kunna erbjuda exakt rätt storlek av fordon till specifika uppgifter, för att nå en så effektiv hantering som möjligt, säger Jon Eystein Lund, Marketing & Communications MAN Truck & Bus.

Även MAN följer traditionen att erbjuda ett pusslande av omfattande art, för den som är intresserad. Det finns tydligtvis 69 olika kombinationer att välja mellan – men värda att nämna är självklart skåpbilar med en rad sittplatser fram, och skåpbilar med två sittrader, alltså dubbelhytter.

Motoreffekt

Det kan handla om ett av världens mest slitna uttryck när det gäller tester av transportbilar; nämligen att den är "personbilslik". Vi har provkört MAN TGE på en lång provtur i ytterst varierande gatu- och vägförhållande.

Nu är det dags att ta steget fullt ut och inte bara utnämna körförhållande som personbilslika – utan steget bättre. Du sitter skönt, motorljudet är så diskret att det i vissa fall är svårt att avgöra om motorn är igång eller vilande, du sitter högt med en enastående bra sikt, spegelarrangemangen är bättre än någonsin, tekniken är densamma som i personbilar i den högre skalan, liksom komfort i form av värme och kyla.

Kort sagt, bättre än i vilken personbil som helst.

Det är snart dags att dinkytoystestarna i dagstidningarna börjar karaktärisera de nya personbilar de provar, som "transportbils-lika".

Framdrivningen åstadkommes med hjälp av en beprövad tvålitersmotor med motoreffekterna 102, 122, 140 och 180 hästkrafter. De drar iväg lasten med 280, 300, 340 eller 410 Nm.

Den drar upp till 3,5 ton och kan beställas utrustad med fram- eller bakhjulsdrivning, eller båda, en sexväxlad manuell eller åttastegad automat.

Förutom den klara fördel att som MAN i Skandinavien kunna erbjuda kunderna fordon i mer varierande storlek, vilket ofta efterfrågas, sker inbrytningen på en marknad som av tradition inte är riktigt lika konjunkturkänslig som andra storlekssegment. Bilar till hantverkare, paketutkörning, serviceföretag behövs alltid, även om konjunkturerna inte är på topp.

– Det talas dessutom internationellt om en marknadsökning på cirka tio procent per år under de närmaste åren, säger Peter Winbo. Detta som en följd bland annat av den allt mer omfattande näthandeln.

Hyttstorlek

I övrigt talar MAN centralt mer och mer om olika årsmodeller och kontinuerliga uppdateringar av lastbilsprogrammet. Och detta som ett komplement om att det nu är bredare och mer omfattande än någonsin, från 3,0 och upp till 44 ton.

När det gäller de tyngre fordonen så är det den ständiga jakten på utsläpp respektive förbränning som står främst i utvecklingsledet. Och detta i sin tur leder till den allt mer fokuserade driftsekonomin.

– Vi har förbättrat vår motor D08SCR på så många punkter att vi definitivt kan tala om en helt ny produkt, säger Ewald Simon, motorexpert på MAN Trucks & Bus i Tyskland. De kommer i drift i MAN TGL och MAN TGM och skapar en rad förbättringar på olika områden.

Det handlar om tekniska lösningar som sparar vikt, vilket kommer lastvikten till nytta, det handlar om att minska friktionen på en rad olika detaljer, det handlar om att minska kraften som åtgår att driva vissa komponenter på motorpaketet.

– Slutligen handlar det om att snabbare komma upp i rätt drifttemperaturen på motorn och sedan ha förmågan att behålla den inom rätt intervall, trots olika belastning, fortsätter Ewald Simon.

Någon kanske skulle kalla vissa lösningar som enklare än tidigare, men då ska vi komma ihåg att det enkla oftast är det svåra att åstadkomma rent praktiskt. Teknikern på MAN visar exempelvis bara en så liten sak som att sidojusteringen på drivremmar i fronten av motorn, underlättats axiellt och att remspännare i vissa fall kunnat slopas helt.

Det gamla hederliga svetsade oljetråget av plåt, eller det gjutna av aluminium eller magnesium, har ersatts av en kompositdito med en rejäl viktbesparing som vinst.

Uppkoppling

Insugstryck och insprutsmönster har justerats såväl tekniskt som mjukvarumässigt, liksom efterbehandling av avgaser.

Allt som allt har detta resulterat i en driftbesparing av bränsle på upp till 5,5 procent, och i de allra flesta fallen minst 3 procent.

Växellådan TipMatic känner Scaniaförare igen på exakt alla punkter, förutom viss programmering för att passa MAN:s konfigurationer. Och det är inget dåligt betyg alls.

Till 2018 års modeller har MAN dessutom passat på att addera vissa kontroller interiört, liksom anpassa design och utförande i alla hyttstorlekar från korta C, via M, L, XL, XLX och upp till största XXL.

Från och med augusti är alla MAN:s fordon i Euro 6-utförande, utrustade med RIO boxar, vilket är ett molnbaserad system för konstant uppkoppling.