• Här en bild från förra världsfinal, som avgjordes år 2015 i Södertälje.
  • Servicetekniker från Team Brazil i full aktion under förra världsfinalen.
  • Projektledare Anders Karlsson, Scania Top Team, berättar att syftet är att höja kompetensen bland mekaniker, eller servicetekniker på Scaniaspråket.

Tävlar för att öka kompetensen

... och ge Scanias kunder bättre service

Normalt sett letar de efter svaren på frågor – Scanias verkstadsmekaniker, reservdelspersoner och kundmottagare. Denna gång letar de på nätet efter frågorna. – Ja, så kanske man kan säga, säger projektledare Anders Karlsson, Scania Top Team till Åkeri & Transport. Men tanken är ju att de även ska finna svaren.

Det handlar om Scanias globala tävling för att återigen kora världens bästa serviceteam. Den startade med det första av två teoriprov i mitten av maj, fortsätter sedan i början av juni och sedan presenteras de tio svenska finalistlagen i mitten av juli.

Sverigefinalen avgörs i början av december i år, innan det vinnande laget får representera Sverige under nästa år i olika regionfinaler för att slutligen nå världsfinalen i december 2018.

– Det handlar givetvis om mycket prestige, men för Scanias del är det viktigt att framhålla, att det även sker en kompetensutbildning under tiden de tävlar. Det råder ingen tvekan om att de som när långt i den här tävlingen är ytterst kompetenta serviceteam.

Lagtävling

Anders Karlsson förklarar för vår tidning att det är viktigt att vara smart när de olika verkstäderna sätter ihop sina lag. Ett lag har exempelvis nytta av att inte bara ha mekaniker, utan även reservdelspersonal och kundmottagare.

Den första Top Team-tävlingen genomfördes för 28 år sedan och den kan till viss del jämföras med Scanias Young European Truck Driver, förutom att det där handlar om chaufförernas skicklighet och enmansföreställningar, medan det här handlar om service och lagtävlingar.

– Vi har alltid ett mycket stort intresse för deltagande i tävlingen, fortsätter Karlsson. I år har den samlat 81 lag, vilket inte är dåligt med tanke på att det finns runt 100 verkstäder totalt - och totalt cirka 350 deltagare.

Utbildningstävling

Det vinnande teamet i världsfinalen får 50 000 euro i förstapris, tvåan får 30 000 och trean 20 000. Det gäller att ha en ytterst hög baskunskap för att klara sig långt, liksom laganda och disciplin.

Det handlar om att lösa olika uppgifter inom en förhållandevis snäv tidsram. I den första och andra teoriomgången är det 100 frågeställningar som ska lösas. Senare kompletteras det hela även med praktiska prov.

– Dessutom får finalister kompetensutbildning inom olika områden, liksom den svenska vinnaren får dels studieresor, dels ännu mer utbildning.

Tävlingen ska därmed ses som en kombinerad servicetävling och kompetensutveckling.

– I slutändan gynnas alla. Personalen blir duktigare, och våra samarbetspartners, transportföretagen och alla kunder, kan dra nytta av förbättrad service, uptime och minimerade stillestånd.

Prestige

Under tävlingens gång blir det moment inom problemanalys, felsökning, reservdels- och produktfrågor, åtgärdspaket och efterkontroller. Det blir frågor gällande såväl lastbil-, buss som marina motorer.

– I år har vi dessutom flaggat för ett extra fokus på hållbara transport, ett område där Scania ligger i framkant.

Han berättar att han ännu inte har några exakta siffror på antalet deltagande lag från resten av världen, men att intresset som alltid är mycket stort. Förr gången, år 2014-2015 deltog över 8 000 medarbetare från ett 60-tal länder.

– Klart att det är en hel del prestige inblandat i detta. De allra flesta verkstäderna deltar ju och det brukar vara ett stort engagemang kring alla moment.

 

Scania Top Team 2015

Vinnare svenska finalen: Snoddas drängar, Atteviks

Vinnare världsfinalen: Nya Zeeland

Svensk placering i världsfinalen: Sexa