• Nya Citroën Jumper ska ta vid där dessa framgångsrika föregångare slutade, nämligen med totalt 800 000 tillverkare enheter. Nu med ytterligare fokus på driftkostnader och robusthet, som komplement till den inbyggda märkesspecialiteten, nämligen komfort. Foto: Alf Wesik
  • Fronten är ny i sin helhet och förstärker dels varumärkesidentiteten, dels en robusthet. LED-ljusen i huvudstrålkastarna är extratillbehör.
  • Växelspaken nås på fingertoppsavstånd och i övrigt ger reglagen ett bra kvalitetsintryck. Denna bil utrustad med backkamera och navigator, som ingår i Citroën Connecting Box vilken även inkluderar Bluetoth, handsfree, USB och en femtums pekskärm.
  • Rejäla backsepglar med inbyggd blinkers, delade glasytor och överhuvudtaget bra sikt. Det är också en lämplig glipa under spegeln, så den inte i sig själv skymmer den närmaste tillvaron.
  • Totalt tre höjder och fyra längder, och tre axelavstånd att välja emellan. Det allra största skåpet med största längden erhålles genom att överhänget bakåt har gjorts längre. Bredd mellan hjulhusen 1,42 meter som mest, max lastbredd 1,87 meter, max längd 4,07 meter och volymer mellan 8 och 17 kubik. Skjutdörren är upp till 1,25 meter och sväljer en lastpall på tvären och bakdörrarna är 2,03 meter, vilket innebär att nästan hela Solna Vikings basketlag kan knalla rakryggade in.
  • John Eriksson, Citroën Sverige AB, siktar på en ytterligare ökad marknad i Sverige för Citroëns transportbilar. Här tillsammans med Erik Rindmar, produktansvarig. Foto: Alf Wesik

Tätt med finesser - och bra komfort

”Men målsättningen är högre än så här”

Stark medvind just nu för franska Citroën

Komfort. Ett värdeord som under generationer präglat produkter med namnet Citroën stämplat i rattnavet, eller annorstädes. När den franska tillverkaren, med sina samarbetskollegor Fiat och Peugeot, visar sin nya större transportbil Jumper så är det också komforten som ligger främst i argumentslådan. Liksom driftsekonomi och därmed förbrukning.

Det var väl främst på personbilssidan som Citroën utmärkte sig med massor av finurliga och egna lösningar. Ryktet har inte alltid svarat upp till alla smarta lösningar som fabrikens tekniker har försett marknaden med, men märkestrogenheten har alltid varit stor och belöningen har kommit i form av bland annat överlägsen komfort.

Snillebilar

Vem minns till exempel inte Citroën SM som bara tillverkades under fem år, under första halvan av 70-talet, men hann sätta ett ordentligt avtryck i bilhistorien. Det var en synnerligen luxuös och teknikspäckad bil med mängder av tekniska lösningar, delvis som frukten av ett samarbete med Maserati. Citroën SM i de här årsmodellerna är riktiga dyrgripar i dag.

Eller modellen DS med automatisk nivåreglering av strålkastarna, och med ett fjärrljus som följde rattutslaget. Eller den ytterst sköna gasvätskefjädringen som var oöverträffad, när alla vätskor var i balans. Citroën var först med progressiv tröghet i ratten, som mekaniskt styrdes av i vilken fart bilen framfördes.

En annan sak, måste vi bara nämnda också, som bevis för Citroëns snille, nämligen att den stora Gran Turismo-bilen SM, hade styrutslag som en gokart. Det var bara två varv mellan ändlägena – och därmed hade de franska teknikerna satt något sorts direkthetsvärldsrekord, som troligtvis står sig än idag.

Kraftfullt uttryck

När nu en ny generation av Citroën Jumper presenteras så sker det återigen med komfort som signum. Fast då i kombination med den allra senaste tekniken, och med en betydligt högra tillförlitlighet än ”på den gamla goda tiden”.

Det är en hett efterlängtad produktnyhet som Citroënhandlarna nu har nöjet att ställa längst fram i sina utställningshallar. Den nuvarande Jumper har hängt med sedan 2006 och den är precis som den nu presenterade helt nya Jumper, resultatet av ett samarbete med Fiat och Peugeot, med sina respektive modeller Ducato och Boxer.

Bland nyheterna att pricka av märks först och främst fronten. Det är en ny grill, ny utformning av strålkastarna, med ett betydligt mer kraftfullt uttryck, samt naturligtvis, ett helt nytt ljusarrangemang, med LED-tekniken som dragplåster.

De stora kofångarna ger bilen ett mycket robust intryck och stora svepande linjer, med stora luftintag och näst intill överdimensionerade proportioner, förstärker kraftfullheten.

Goda innermått

Nya Citroën Jumper kan erhållas i åtta olika storlekar, fördelade på tre olika takhöjder och tre olika axelavstånd. Men längden kan ytterligare växa på den allra största modellen, tack vare att överhänget bakåt är stort. Som mest rymmer skåpet upp till 17 kubik. Och de åtta olika storlekarna sträcker sig från åtta kubik och uppåt.

Innermåtten har andra fina egenskaper som kommer till stor nytta för hantverkare och andra som är beroende på bra lastbarhet. Det är hela 1,42 meter mellan hjulhusen och 1,87 meter mellan väggarna i övrigt. Det längsta skåpet mäter 4,07 meter i längsled.

Lastning baktill förenklas av att kofångaren är lågt placerad och baklysena högt. Bakdörrarna är upp till 2,03 meter höga. Skjutdörren på sidan mäter 1,25 meter varför en SJ-pall kan ställas in på tvären.

Smarta lösningar

Växelspaken är placerad centralt uppe på instrumentbrädan och en provkörning visar att det fungerar perfekt. Snabba och precisa växlingar på bara fingeravstånd.

Komforten är som tidigare sagts, riktigt trivsam. Det är en behagligt låg ljudnivå i förarhytten och komforten i stolarna är bra, även för en storvuxen person. Framsoffan är tresitsig, men då ska mellanplatsen betraktas som en tillfällig sittplats.

Det är mycket gott om smarta lösningar, som sig bör i en Citroën, för arbete och nöje. När det gäller det förra tänker jag på avställningsytor, arbetsplatser och in- och utfällbara lådor och bord. Bland annat en hylla ovanför solskydden mot taket, som rymmer 22 liter och inte kan ses utifrån. När det gäller det senare tänker jag på den fina pekfärgskärmen, navigatorn, möjlighet till olika mediaval, genom mediakabel, bluetoth eller USB.

Olika hjälpmedel

Körmässigt så har motorerna trimmats med hjälp av nya insprutningssystem som framför allt ska ge lägre utsläpp och förbrukning. Men rent moment- och effektmässigt fungerar det också bra. Till körbarheten kan vi också pricka av vingelvarnare, däcktrycksindikator och farthållare med inte bara konstant hastighet utan även maxhastighet. En bra fines till exempel vid körning inom Gåfartsområde.

Körningen vid lite tuffare förhållande förenklas genom de elektroniska systemen Intelligent Traction Control, som fördelar dragkraften mellan hjulen, liksom Hill Descent Control, som reglerar farten i starka nedförskörningar. ESP är standard.

De två motoralternativen 130- och 150-hästar, är utrustade med start-stop-system. Totalt finns det fyra HDi dieselmotorer att välja mellan, förutom de nämnda en 110-hästare och en 180-hästare.

- Start-stop-systemet ska bara den, minska förbrukningen med 0,15 liter per mil, säger Erik Rinman, produktansvarig Lätta Lastbilar. Förbrukningen är från 0,68 liter per mil.

Åtta procent

Citroën har haft ett framgångsrikt år, såväl internationellt som nationellt i Sverige. Prognosen visar att innevarande år kan gå till historien som ett av de tre-fyra bästa någonsin.

- Segmentet med Citroën Jumper omfattar totalt cirka 7000 till 8000 bilar, förklarar John Ericsson, försäljningsansvarig Lätta Lastbilar. Vi ligger idag på drygt sex procent men är i stigande och har målsättningen att nå cirka 8 procent av marknaden. Det innebär drygt 500 bilar.

Det finns fortfarande bilar kvar av den nuvarande modellen och de kommer att gå ut med kampanjer vidhäftade. Men John Ericsson räknar ändå med att 300 till 350 av årets sålda bilar blir av den här presenterade nya typen.

Priset kommer att ligga på 199 9000 kronor ex moms och uppåt. Marknadsföringsmässigt blir det en målinriktad satsning på individuellt utformade bilar, perfekt till kundens ändamål.

- Detta ska bland annat kunnat ske, tack vare utbildade säljare och en satsning på just detta.