• Anders Nilsson, försäljningsdirektör på Iveco Sweden AB, presenterade stolt nya Daily.
  • Daily visar många exempel på flexibilitet och smarta lösningar som underlättar både handhavande och lastning.

Sverigepremiär för tredje generationen Daily

Iveco lanserade sin första Daily redan på 1970-talet. På Elmia Lastbil var det premiär för den tredje generationen. – Målet är att vi ska nå en försäljning av 500 Daily i år och det är vi på god väg att klara, berättar Anders Nilsson, försäljningsdirektör på Iveco Sweden AB.

Hela 80 procent av komponenterna i nya Daily har fått nytt utförande. Daily behåller emellertid sin klassiska chassiram. Iveco beskriver ramen som Dailys DNA och tillskriver den egenskaper som styrka, flexibilitet och hållbarhet. Ramen är dessutom en utmärkt utgångspunkt för påbyggnader.Nya Daily har fått ny design och interiör, förbättrad körkomfort, högre nyttolast, lägre bränsleförbrukning, lägre lasthöjd och förbättrad instegshöjd. Den finns med skåpsvolymer upp till 19,6 kubikmeter. Vändradien uppges vara bäst i klassen.

Bland nyheterna märks också FC1-motorn, som är en ny treliters Euro 6-motor. Från 2015 blir Daily tillgänglig med den nya åttastegade växellådan Hi-Matic.

Dailys nyutvecklade framhjulsupphängning Quad Leaf uppges bidra med ökad komfort och förbättrade köregenskaper. Den baseras på dubbla A-armar med tvärgående bladfjädrar och utlovas som standard på både skåpbilar och chassin.

Iveco Daily erbjuds i en mängd olika utföranden och med totalvikter från 3 500 kg till 7 000 kg.

På Elmia Lastbil presenterade Iveco även nya Eurocargo Euro 6, nya Stralis Euro 6 och nya Trakker.

– Många kunder lever med korta uppdrag, men generellt märker vi en ökad optimism. Kunderna vågar investera. För vår del är orderläget cirka 30 procent bättre än förra året, säger Anders Nilsson.

I Daily-segmentet hoppas Iveco Sweden nå en marknadsandel på tio procent.

– Det kommer vi att klara med nya starka Daily-programmet, säger Anders Nilsson hoppfullt.