• Mikael Kvist berättar att en kollega till honom föll så illa att han tvingades sluta som lastbilschaufför. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Stressen sänker säkerheten och ökar olyckorna. Osund konkurrens är en orsak. Gabriel Sanz får varje månad reda på åkerier som tvingas ge upp.

Stressade chaufförer skadas

Högt pris för osund konkurrens

Chaufförer och truckförare lever farligt. – Jämfört med andra branscher löper anställda inom transportsektorn mer än dubbelt så stor risk att skada sig i jobbet, säger Gabriel Sanz, inspektör vid Arbetsmiljöverket. Mikael Kvist, som kört lastbil sedan 1975, håller med om att tempot ständigt drivs upp.

Under tre år har Arbetsmiljöverket inspekterat drygt 2 000 åkerier runt om i Sverige. Granskningen visar att arbetsskadorna i transportbranschen har ökat med 18 procent från 2008 till 2012.

– Jag är inte jätteförvånad eftersom den branschen ser ut som den gör. Åkarna är inte boven i den här sorgliga utvecklingen. Orsaken är snarare ökad stress på grund av den olagliga yrkestrafiken. Många åkerier tar genvägar för att försöka hänga med i konkurrerensen, enligt Sanz.

Han säger att säkerhetsarbetet utarmats. Chaufförerna är medvetna om detta och kör också på. Hetsen ökar. Det orsakar fall från lastbryggor och lastbilsflak.

Kroppen tar stryk

– En följd av detta blir att belastningsskadorna kommer att öka. Förarna har en press på sig, de tar i mer, distributionsbilarna lastas mer för att det ska gå lite snabbare. Priset framöver kommer att bli ohälsa – fler skador på rygg, axlar och leder.

Transportbranschen uppvisar mer än dubbelt så många arbetsskador som riksgenomsnittet för svenska näringsgrenar – 13 skador per 1 000 sysselsatta, mot branschgenomsnittet sex arbetsskador per 1 000 sysselsatta.

Cabotage, olagligt registrerade fordon och så kallade utländska F-skattare samt bemanningsföretag driver på den utvecklingen.

– Genvägarna frestar på. Speditörer pressar leveranstider och priser, vilket får chaufförer att offra sina raster. De tar mer last, eller lägger på en extra körning under ett nattskift. Med avtalsenliga löner är det enda utvägen, säger Gabriel Sanz.

Han får varje månad kännedom om att par tre åkerier som antingen upphör eller går i konkurs.

Arbetsmiljöverket samverkar med polisen och han slår hål på myten om att polisen bara stoppar svenska förare eftersom de skulle vara lättare att sätta dit.

– Påståendet stämmer inte enligt mina erfarenheter. Ibland är åtta av tio stoppade förare från något annat land.

Säkerheten försämras

Det ser illa ut för branschen, fler arbetsskador och färre svenska förare. Arbetsmiljöarbetet, säkerheten, blir allt sämre.

Över 80 procent av de anmälda arbetsskadorna berör lastbilschaufförer. Men även truckförare på lager och terminaler är en riskutsatt grupp.

De vanligaste skadeorsakerna är fall från flak eller lastbryggor, att de här grupperna snubblar och halka på till exempel is och snö. Eller att chauffören förlorar kontrollen över sitt fordon.

Cirka 70 procent av de undersökta åkerierna har fått krav på att förbättra sin arbetsmiljö. Det kan vara en så enkel åtgärd som att röja upp på ett rörigt last-och lossningsplats som kan vara full med bråte eller belamrade med pallar. En sådan arbetsmiljö ökar riskerna.

Dålig kunskap

Det är arbetsgivarens ansvar att det ska vara okej. Men det slarvas i jakten på att få nya eller åtminstone behålla uppdragen.

– Ibland är det si och så med kunskaperna om arbetsmiljölagstiftning. Men vi har aldrig blivit otrevligt bemötta när vi påpekat felaktigheter. När vi gjort uppföljande inspektioner har de ofta varit riktigt stolta över de förbättringar de gjort. Viljan eller intresset saknas inte. Men mycket av grundproblemet ligger utanför vad åkerierna kan påverka, säger Gabriel Sanz.

Mer än var femte som dött på jobbet de senaste två decennierna har gjort det i vägtrafiken. I transportsektorn står lastbilsförare för 80 procent av yrkesskadorna. Vanlig orsak är att man tappat kontroll över fordonet. Det sker ofta i samband med att lastbilen guppar vertikalt eller kränger i sidled, i synnerhet på ishalka.

Förklaringen kan vara ökad stress.

Färdskrivaren en bov

Mikael Kvist, Skara, verkar vara en lugn och eftertänksam man. Han har alltid haft samma arbetsgivare, Skara Åkeri, och kör livsmedel över hela Sverige. Mikael bekräftar att tempot är mycket mer uppskruvat nu än när han började.

– Det beror säkert på den tuffare attityden till följd av fler bilar från utlandet. Samtidigt som hela samhället är mer uppskruvat.

Å & T råkar väcka honom på en uppställningsplats utanför Göteborg. Han gnuggar ögonen och konstarar att tuppluren varat i 35 minuter och att det är dags att köra om tio minuter.

– Den här har ökat stressen, säger han och pekar på färdskrivaren. Allt hänger på minuter nu. Men nu ska jag hinna hem.

Mikael, 60, har råkat ut för smärre intermezzon, som klämskador.

– Jag hade en kollega som ramlade mellan flaket och lastkajen. Han körde aldrig mer efter det. Själv får jag väl hålla på i sju år till.