• Full fart på lagret. Arne Kopp är på väg susa förbi sin dynamiske chef.
  • Mia gav sin man Jon rådet att satsa själv när han funderade på att säga upp en fast anställning och starta eget. Ett vågspel när de var föräldrar till två småttingar. Hon har hela tiden stöttat hans planer.
  • Fabriken som i en spegel i firmaloggan.
  • Jon Strand sprider ljus i mörkret för åkare och lastbilschaufförer.
  • En del människor har idéer och en imponerande inre kraft. Jon Strand är en sådan person.
  • Ljus för att synas och för att se bättre. Men Strands lockar även med fräcka fälgar och annat glitter.
  • Oräkneliga lastbilsförare och andra bilälskare får med jämna mellanrum kampanjblad om senaste nytt. De går ut i 4,5 miljoner exemplar i Sverige, Norge och Finland om året, bland annat till den här tidningens läsare. Att det senaste kommer med ser Mikael Herzberg och Lovisa Strand till. Foto: Clas-Göran Sandblom.

Strands gör lysande affärer i skogen

Åkarna ses mer med ny generation lampor

När arbetsgivaren inte ville lyssna på Jon Strand gjorde han slag i saken. Nu har ha egna varumärken, tusen återförsäljare, säljer på nätet och har kontor i Kina. – Vi har haft stark tillväxt från dag ett. Men de första 19 månaderna levde jag utan inkomst, säger den viljestarke, idérike och företagsamme 37-åringen.

Kalla siffror avslöjar att det går bra. Likviditeten är god och vinstmarginalen är skaplig. Omsättningen de senaste tre åren: 40, 50 respektive 60 miljoner.

– Vi är på väg mot hundra miljoner.

Allt började i en lokal på bara 150 kvadratmeter i Berghem söder om Borås för elva år sedan. Jon hade sålt reservdelar till tunga fordon. Han föreslog att företaget skulle börja sälja tillbehör men möttes av ointresse.

– Då bestämde jag att göra det själv. Jag hade lyckats spara ihop 250 000 kronor som han satsade.

Hemma hade han fru, en tvååring och en baby.

– Det var gambling på högsta nivå. Jag har en fantastisk hustru, hon har stöttat mig genom detta, till hundra procent.

”Enda rätta”

Till Åkeri & Transport säger Anna-Maria, eller Mia som hon kallas:

– Jag tyckte det var en bra idé. Han har alltid jobbat mycket och jag tyckte att han då lika gärna kunde jobba i ett eget företag.

De första åren var tuffa.

– Vi kom upp till något slags försörjningsbolag genom att omsätta styvt fem miljoner. Det var inte min ambition. Jag ville bygga ett stort bolag. Första åren sålde vi till åkerinäringen. De bearbetade vi med faxutskick och personliga besök.

Inköparna var kompakt konservativa.

– De brukade svara att 'nej, det är ingen som frågat efter detta'. Jag förstod att jag måste gambla en gång till. Jag satsade på ett bräde och började marknadsföra mig mot slutkund. Åkeri & Transport var en av de absolut första tidningar jag annonserade i, helsidor eller mittuppslag.

– Jag visste att jag skulle förlora mina återförsäljare när jag började sälja till slutkund. Jag tog de affärerna direkt och gjorde det just för att det motstånd jag mötte. Då hade ledtekniken och xenonlampor kommit.

Växlade upp

Det innebar ett nytt ekonomiskt vågspel. Något av att vinna eller försvinna.

– Vi visste inte om vi skulle lyckas sälja till slutkunderna men var övertygade om att vi skulle tappa våra befintliga kunder. Så blev det. Men vi fick ett enormt tillskott. Under två år fick vi 500 nya kunder – per månad.

Strands hade marknadsfört sig hårt och på tre år gjort sig ett namn.

– Vi började göra egna broschyrer, som gav ett kraftigt gensvar.

Då började nästa resa.

– Återförsäljarna kom tillbaka. I dag har vi nästan all försäljning genom våra återförsäljare och distributörer.

Strands är med på samtliga event och mässor i Sverige, upp till 30 varje år, och på mässor utomlands. Nästa år ställer Strands ut på Automechanikamässan i Frankfurt

– Vi har tusen svenska återförsäljare varav 50 är Strandsdepåer – shop in shop.

Lyser upp

De senaste två åren har en satsning gjorts på export.

– I dag finns vi med auktoriserade country-distributörer i Norge, Finland, Belgien och Holland. För drygt ett sedan öppnade vi kontor i Kina, därifrån sköter mycket av våra inköp, och har även ett lager där.

Från Fritsla skickas belysning, silverglänsande fälgar och mycket som gör att kunderna både ser bättre och syns mer.

– Vi skickar 200 försändelser om dagen härifrån och är kommunens största postkund.

Jon har startat egna varumärken.

– Strands Lightnings division har blivit ett stabilt ben att stå på och svarar för hälften av vår omsättning. Vi tillverkar fordonsbågar som marknadsförs under varumärket Ice frozen. I år har vi köpt Temag och kommer att börja med hydraulik och ADR-produkter, farligt gods.

Jons föräldrar, fru och syster jobbar på företaget tillsammans med ett 30-tal andra medarbetare.

– Vi har en egen AD-avdelning med tre art directors, inga hemmasnickare utan kvalificerade reklamare, och gör 4,5 miljoner kampanjblad, ett i månaden. Och lika ofta för Finland och Norge. De som skickas ut över Europa varje år.

En av dem är Mikael Herzberg:

– Det funkar väldigt bra att sitta här eftersom vi får med det senaste hela tiden, oavsett om det är tajta deadlines. Ett bra sätt att testa nyheter på.

Flyttkarusell slut

Eftersom firma växte flyttade Strands tidigt till Onsala och sedan Kungsbacka. De ständiga flyttarna gjorde att företaget satt fast i flera hyreskontrakt. För fem år sedan köptes en gammal textilfabrik på 7 000 kvadratmeter i Fritsla. Den har redan börjat kännas trång. Men med 50 000 kvadratmeter mark finns det möjligheter att expandera.

– Inom tre till fem år kommer vi nog att behöva bygga. Målet är att bli Europas största handelshus inom det vi sysslar med.