• Totalt 130 utställande företag fanns på plats med monterplats i år, vilket var sju fler än senast. Foto: Johan Olsson
  • Andreas Solem till höger på bilden hade med sig Adam som är ägare till lastbilen i bakgrunden. Företaget har ett stort antal produkter, bland annat bankarna på timmersläpet, men den produkt de framför allt jobbar med är deras egen grip.
  • Hans Bruno berättade om deras produkt ”AdBlue” som renar avgaser och minskar utsläppen. Produkten kan användas i allt från personbilar till lastbilar och traktorer. Vätskan förvaras i en separat tank på fordonet, åtgången är ca 5 % av drivmedelsåtgången och vätskan sprutas in katalysatorn.
  • Bröderna Stefan och Patrik Öhrn från Färila är på mässan för första gången. Företaget konstruerar och säljer bågar till skog- och entreprenadmaskiner. Deras senaste nyhet är en motviktsbåge till grävmaskiner. Företaget har även ett universalfäste för att enkelt montera belysning på bågarna.
  • På bilden ser ni Matti, Ronny och Jim. Företaget jobbar med rostfria bågar, samt belysning till alla typer av fordon. En storsäljare på mässan har varit den lilla rampen med LED-lampor och även de laddningsbara bygglamporna med magnetfäste har varit populära.
  • Jörgen Spring och Kjell Jonsson poserar framför ett par timmerbankar. Kjell är även han en av personerna som sett till att mässan finns idag och han är mycket nöjd med den utveckling som mässan har gjort genom åren. För tre år sedan lanserade företaget TU-spännaren och för två år sedan hade de med sig den på mässan för att visa den för första gången. Den har nu funnits på marknaden ett tag och man har börjat få feedback på den, och Jonsson berättar att kritiken varit fantastiskt god.
  • Åkaren Jan Lind bjöd mig på en åktur 24 meter över marken i denna kran från HIAB, som för övrigt var mässans största kran. På denna kan man montera en korg som på bilden, eller en grip som även kan såga. Till vardags används denna maskin till trädfällning och för att flytta exempelvis bodar och baracker. Per Sundqvist på HIAB berättar att de är mycket nöjda med så väl väder som arrangemang och att de har haft full fart i sin monter.
  • Tomas Jonsson poserar bredvid en risgrip som försetts med ett femte ben. Det unika med denna nyhet är att stubbar, ris, grenar och toppar inte fastnar i gripen i samma utsträckning. Den är även optimal för att plocka bort stenar med och den är mycket stadigare än en vanlig grip. Tomas berättar att den även används på bilskroter och i samband med sophantering.
  • Johan Nyhlén poserar framför de Italienska stänkskydden som hans företag Plastomer har generalagenturen på i Sverige. Det var för fem år sedan som de började sälja denna produkt på den Svenska marknaden och han berättar att de har fått fin feedback på produkterna de senaste åren. Styrkan i produkten är hållbarheten vilket är en viktig aspekt inom skogstransportsektorn. Han berättar att de både säljer till påbyggare och direkt till åkerier.
  • Patrik och Ingela Olsson på Nicnac visar upp sina däck och fälgar, och framförallt är det vinterdriv som de vill marknadsföra. Vad gäller mässan är de båda väldigt nöjda över både servicen från mässans sida, samt med den typ av besökare som är på plats.
  • Peter Sörell på JPS Teknik visar deras nyhet, sågen R5500. Det unika med denna såg är att de har halverat varvtalen men behållit såghastigheten vilket minskar utsläpp, sparar drivmedel och det minskar både värmebildningen och sprickbildningen i träden.
  • Mikael Andersson är en av de yngre medarbetarna på företaget Slirej, men bolaget bildades redan 1969. Produkten känner de flesta till och för er som inte gör det kan man säga att det är en låda som placeras mot drivande däck, som på förarens signal sprutar sand på däcket med ett tryck på 500 kg. Detta gör att sanden fastnar på däcket vilket gör att man kan ta sig upp för isiga vägar. Lådan som rymmer 90 liter fylls med saltblandad sand och kan lägga en sträng på 500 meter om så skulle behövas.
  • Olle Pagnert berättar att det som skiljer dem från de flesta andra företag som säljer arbetskläder är att de är en direktsäljande tillverkare, vilket innebär att kunderna får besked direkt om den kan få vad de behöver och att de levererar inom 24 timmar. På grund av rådande sommarvärme var det nästan uteslutande sommarprodukter som såldes under mässan.
  • Utställarlistans härligaste företagsnamn är utan tvekan Finska Killar. Vesa berättar att när de började jobba i Sverige fanns det en kille som kallades Arbogamannen. Ingen visste vad företaget hette, men alla kom ihåg honom, så då tänkte han att de behövde ett namn som alla kommer ihåg och eftersom alla i företaget kommer från Finland blev det Finska Killar. Företaget reser runt över hela Sverige och gör motoroptimeringar på lastbilar, skogsmaskiner och traktorer.
  • Trux är ett av företagen som varit med sedan mässan startades och som även haft stor del i att mässan existerar. Eva Holm var inte med på den tiden för 16 år sedan, men visar idag upp en av företagets frontskydd och berättar att en av deras nyheter på mässan i år är en topbar med integrerat blixtljus.
  • Minimaster är en av Vimeks mindre produkter, men dock en av de mest populära. Maria Öhman berättar att den väger ca 1200 kilo och att man kan montera band på de bakre däcken, vilket gör att den kommer fram i många typer av terräng där en traktor med timmervagn inte kan köra. Nytt är att den nu har ramstyrning som standard, och en fullutrustad maskin med bandsats, belysning, dubbla vinschar med mera kostar cirka 370 000 kr. Detta är enligt Maria den optimala maskinen för småskaligt skogsbruk.
  • Åkaren Jan Lind bjöd tidningen på en åktur 24 meter över marken i denna kran från HIAB, som för övrigt var mässans största kran. På denna kan man montera en korg som på bilden, eller en grip som även kan såga. Till vardags används denna maskin till trädfällning och för att flytta exempelvis bodar och baracker. Per Sundqvist på HIAB berättar att de är mycket nöjda med så väl väder som arrangemang och att de har haft full fart i sin monter.

Strålande väder - och stämning - på årets Mittia

"Viktigt vara en proffsmässa till hundra procent"

Solen lyste på både utställare, publik och mässledning, när Mittia Skogstransport gick av stapeln. Helhetsintrycket bland alla på området var att detta var en mycket lyckad mässa. - Det är ett otroligt starkt koncept som har byggts upp.

Denna sommar har inte Sverige varit bortskämt med fint väder, men sin vana trogen bjöd mässhelgen i Ljusdal på solsken. Mässan höll öppet fredag och lördag den 14 och 15 augusti. Det var 130 utställande företag som bokat monterplats i år, vilket var sju fler än senast. Exempel på nya utställare var Grönlunds Yrkesutbildningar, Ekobränsle, Forest Queen och Finska Killar för att nämna några.

Åkeri & Transport fick en pratstund med mässgeneralerna Henrik Bruveris och Stefan Färlin och frågade dem hur det har känts inför årets upplaga av Mittia Skogstransport.

– Som många känner till så lämnade grundaren och tidigare mässgeneralen Per-Arne Weglin oss plötsligt i december efter en kort tids sjukdom, vilket så klart var en chock för oss, berättar Bruveris.

Per-Arne var den som byggde upp mässan med sitt sätt att vara och sitt breda kontaktnät som han byggt upp genom sitt yrkesliv. I samband hans bortgång kände styrelsen för Mittia att de behövde förstärka företaget och värvade Stefan Färlin. Stefan har tidigare arbetat med arbetslivsutveckling i kommunen.

Vi pratar lite om vad de har för mål med mässan och duon från mässledningen berättar att de inte jobbar mot att göra Mittia Skogstransport till Sveriges största mässa med flest besökare och flest utställare, utan det är kvalité som är viktigast.

– Det har varit en utmaning för oss att ta över efter Per-Arne, men det är ett otroligt starkt koncept som han har byggt upp, och Per-Arne sa alltid att mässan ska vara en renodlad skogstransportmässa och det är vi noga med, säger Färlin.

– Vi är ganska selektiva med vilka utställare vi tar in på den här mässan och det är viktigt för oss att vara en proffsmässa till hundra procent, fortsätter Bruveris.

Gott om aktiviteter

Förutom det stora utbudet av utställare fanns även en hel del aktiviteter under mässhelgen. Krantillverkaren Hiab arrangerade tävlingen Nordic Forest Crane Championship. Tävlingen gick till så att man med en timmerkran skulle stapla fyra träkubbar på varandra, sedan skulle en stock köras genom en slalombana och som avslutning skulle en annan stock föras genom ett antal bildäck. Vinnare i tävlingen blev Erik Sellén från Kovland på tiden 3:52.

Sveriges Åkeriföretag arrangerade en konferens om skogsteknik i folkparksserveringen som ligger i anslutning till mässområdet vilket var ett uppskattat inslag.

Ett glatt gäng som firade 10 år var FH16-klubben. FH-16 är Volvos största lastbilsmodell och klubben är en hyllning till detta fordon och alla medlemmarna är mycket stolta över sina bilar.

Även fredagskvällen beskriver arrangörerna som en succé med den rekordhöga siffran på 1100 gäster som åt, drack och tittade på bandet Rydell och Quick som underhöll.

– Det var en fantastik kväll där det dansades på bänkar och stämningen var på topp, säger Färlin.

Heta ämnen

En av de stora snackisarna på mässan var lastvikter. Man diskuterade om när den nu rådande 64-tonsgränsen ska höjas till 74 ton, och om eller när man ska höja gränsen ända till 90 ton som idag endast får lastas med speciella tillstånd. I samband med detta är det ett måste att börja bygga fordon som klarar detta, med en axel ytterligare på vagnarna och kanske även på bilarna.

Syftet med att öka vikterna är för att kunna klara transporterna med färre resor, för att få ner utsläppen, och just miljön och de uppsatta miljömålen var ett hett ämne. Baksidan med dessa krav är att det i slutänden blir de enskilda företagen som kommer få betala en stor del av detta, då kraven finns vilket ökar kostnaderna, men då man inte alltid kan ta ut ett högre pris för sina tjänster.

– Det är en tuff utmaning att nå de uppsatta miljömålen i branschen för företagen. Men mässan är ett bra forum för att diskutera sådana saker, knyta kontakter och hitta lösningar, säger Färlin.

Om vi tittar framåt i tiden så säger mässledningen att de hoppas på att de driver vidare samma koncept som de gör idag.

– Det händer mycket på marknaden och någon aktör byts ut ibland, men mässkonceptet är starkt och vi är ganska ensamma om det i Sverige. Detta har blivit en mässa där man inte bara träffar chefen för ett företag, utan man träffar även stora delar av personalen som även de är viktiga i företagens beslut och verksamhet. Detta gör mässan till en fantastisk mötesplats, avslutar Bruveris.

Ja, det finns inte mycket att klaga på en mässhelg som denna och även under den sista timmen på lördagen var gångarna fyllda till bredden med entusiastiska besökare, och alla utställare jag talade med pratade redan om nästa mässa år 2017!

Tidningar inom mediagruppen Swepress