• – Webbshopen gör det enkelt för vem som helst att beställa rätt material, flak eller containrar. Samtidigt har satsningarna gett ökad tydlighet gentemot proffsen. Vi har blivit bättre på att presentera vad vi kan erbjuda, säger Johan Lennman och Anders Norberg på DKLBC.
  • Sidan för projekt gör det enkelt att veta vilket material som behövs – och hur mycket.
  • I containershopen väljer kunderna vad som ska sorteras, vilken storlek som krävs och vilket utförande som passar bäst.
  • Webbshopens besökare knappar in sitt postnummer och ser sedan direkt vad storsäcken kostar, inklusive leverans.

Storsäck och container – direkt på webben

Överblick och tydliga priser underlättar för privatkunderna

Vilket material behöver jag? Hur mycket går det åt? Och vad kostar det? DKLBC, LBC Danderyd-Kedjan AB, byggde en webbshop för att räta ut alla frågetecken. Det har gjort det enkelt att göra rätt beställning, alldeles oberoende av förkunskaper. – Först ut i webbshopen var storsäckarna, därefter gjorde vi samma upplägg för containrar och flak. Webbshopen har bidragit till ökad försäljning sparar tid i både kundkontakter och administration, berättar Johan Lennman, vd i DKLBC.

Anders Norberg, transportledare, har varit med i uppbyggandet av webbshopen och märker också tydliga effekter av den.

– Många affärer slutförs direkt på hemsidan, men webbshopen är betydelsefull även när kunderna kontaktar oss. Vi märker att de har bättre koll på vad de behöver. Ofta sitter de med informationen framför sig och följer med när vi berättar om olika alternativ, säger Anders Norberg.

Medveten satsning

Under senare år har DKLBC jobbat mycket med att förstärka företagets identitet för att få en ökad igenkänning hos samtliga kundgrupper. Det har bland annat resulterat i en ny logotyp och en nysatsning på webben. Den nya webbplatsen togs i bruk 2011 och kort därefter lanserades webbshopen. Idag är webbplatsen ett centralt och levande verktyg för hela verksamheten. Arbetet med den pågår ständigt – i både utveckling och förvaltning.

Storsäck

Satsningen på webbshop började med att DKLBC skulle rikta sig till privatmarknaden med material i storsäck.

– Vi utgick från oss själva som privatpersoner. Skulle vi vända oss till företag som inte gick att besöka på internet? Troligen inte. Idag är vi vana vid att internet ger information om både företag och produkter, likaså att vi kan handla på nätet. Därför bestämde vi oss för att sälja produkterna direkt på hemsidan, berättar Anders Norberg.

Enkelhet

Utgångspunkten var att det skulle vara så enkelt som möjligt för webbplatsens besökare.

– För att ge priser måste vi veta ungefär hur långt det är till kunden. Det löste vi genom att webbplatsens besökare skriver in sitt postnummer. När kunden angett sitt postnummer presenteras samtliga priser för material som finns för beställning i storsäck.

Förutom att utveckla funktionalitet behövdes det bilder och beskrivningar av produkterna och deras användningsområden.

– Vi satsade mycket informativa, fräscha och enhetliga bilder av de olika produkterna. Det lät vi genomsyra hela webbplatsen, så att alla produkter presenteras på likartat sätt. Det har vi haft mycket nytta av både inom företaget och i kontakterna med våra kunder – oavsett segment, säger Johan Lennman.

– På motsvarande sätt har vi arbetat fram en enkel och tydlig prissättning, tillägger han.

Priserna för containrar och flak anges inklusive utställnings- och hemtagningsavgifter. Eftersom webbshopen vänder sig till privatmarknaden anges alla priser inklusive moms. Betalningen görs enkelt med kort eller med direktbetalning via internetbank.

Utökade med containrar

Storsäckarna var förhållandevis enkla att få in i webbshopen. Flaken och containrarna krävde större insatser, beroende på att det finns flera parametrar att ta hänsyn till. Dels i fråga om typ och storlek, dels i fråga om fraktioner. Kunden väljer produkt utifrån vad flaket eller containern ska fyllas med och bestämmer sig sedan för storlek och typ. I anslutning till produkterna vinns sorteringsmanualer för nedladdning.

– Kunderna är duktiga på att sortera rätt. När det ändå händer att en mikrovågsugn hamnat bland trädgårdsavfallet tar vi en kontakt och efterdebiterar, men det är väldigt sällan det blir sådana problem, säger Anders Norberg.

För att sätta priserna på containrar och flak gjordes beräkningar av genomsnittliga fyllnadsgrader.

– Riktigt välfyllda containrar kostar oss lite extra – och vice versa. Det blir lite gungor och karuseller, konstaterar Johan Lennman.

Kompletterande information

Webbplatsen har även en flik kallad ”Projekt”. Där får besökaren snabb guidning till vilka typer av material som är avsedda för olika ändamål. Likaså finns tips om förarbete, lagertjocklek med mera.

– En kund ska inte behöva mer än en tumstock för att ta reda på vad som behövs till en boulebana, garageuppfart eller vad det nu kan vara, säger Anders Norberg.

Storsäckarna kors ut med kranbil, som i normalfallet klarar att placera säcken tio meter från den plats där bilen kan stå.

– Vi klarar större avstånd än så, men då får kunden kontakta oss.

Johan Lennman och Anders Norberg är övertygade om att webben kommer att utvecklas ytterligare. I nästa steg blir det en webbshop riktad till proffsen. Första produkt blir byggsopor i säck till fast pris, inklusive hämtning och tippavgift. I ett nästa steg blir det en containershop även till proffsen.

– Vi vill fortsätta att göra tillvaron enklare för våra kunder. Samtidigt underlättar vi för oss själva, så det finns dubbla vinster, förklarar Johan Lennman.