• Envis, driven, och ansvarskännande. Så beskriver Bodil Lilja sig själv. Dessutom punktlig. ”Bodil-tid” har blivit ett begrepp och däri ligger att eventuella avvikelser blir ytterst minimala – åt båda hållen.
  • Bodil Lilja rattar en Volvo FH, som huvudsakligen används för att köra betong från Värnamo.
  • Det krävs flit, slit och omsorg för att rengöra en roterare.
  • Snabblåssystem från MSM, Månsarps Svets & Maskin, gör det enkelt att byta skepnad på bilen. Bytet från roterare till grusflak är gjort på tio minuter.

Stor målmedvetenhet

bakom mångsidigt åkeri

Bodil Lilja bestämde sig tidigt för att jobba som hästskötare hos elitryttare i andra länder, med målet att vara med på ett OS. För sådana jobb räcker det inte att vara duktig hästskötare, att kunna köra lastbil är en förutsättning. Sommaren 2000, efter flera år i bland annat Belgien, Nederländerna och Italien, var Bodil Lilja en av hästskötarna på OS i Sidney. Numera kör Bodil Lilja betong och grus i eget åkeri, men på fritiden är det fortfarande fyrfotade hästkrafter som gäller.

Tioårsjubilerande Bodils Transport AB i Värnamo har uppdrag av många olika slag.

– Ja, vi gör det mesta. Bredden känns viktigare än att vara stor. På den här nivån har jag själv möjlighet att köra lastbil och det vill jag fortsätta med. Med några bilar till skulle det bli mer planering och administration, berättar Bodil Lilja.

Fyra lastbilar

I dag har åkeriet fyra lastbilar, lika fördelade mellan Volvo och Scania och med lika fördelning av tjejer och killar. Totalt sysselsätter åkeriet fyra personer på heltid, plus extra chaufförer efter behov. Sedan tre år gick en av chaufförerna, Magnus Lilja, in som delägare. 

Bodil Lilja själv kör ena Volvon, en fyraxlad FH, som kom till åkeriet i april. Då handlar det främst om betong från Betongindustri i Värnamo, men Bodil Lilja växlar enkelt mellan roterare och grusflak med hjälp av snabblåssystem från MSM – Månsarps Svets & Maskin. Det finns även en tvåaxlad jigg och snart även ett fyraxlat släp.

– Jag är helnöjd med snabblåssystemet. Skiftet från roterare till grusflak är gjort på tio minuter. Det betyder mycket för mångsidigheten, plus att systemet är effektivt i fråga om vikt.

Den andra Volvon, från 2017, är av samma slag. Det enda som skiljer är påbyggnationen, för här handlar det om ett kassettekipage, som transporterar grus- och bergmaterial av olika slag.

Dynamisk styrning

Båda Volvobilarna är utrustade med VDS-styrning (Volvo Dynamic Steering), som minskar påfrestningarna på chaufförens leder och ökar precisionen i styrningen. Även detta system har Bodil Lilja goda erfarenheter av.

En fyraxlad Scania 730 från 2014 är utrustad med lastväxlare och fungerar som företagets allt-i-allo, redo för återvinning, flis, halm, hö med mera. Den används också för att flytta maskiner och mobila betongverk. Den andra Scanian, en 2012 års treaxlad 560 med lastväxlare, går som ren containerbil med körningar åt Stena.

Ansluten till lastbilscentral

– Alla bilar är anslutna till Lastbilscentralen Värnamo/Ljungby. Det fungerar smidigt, gör oss till en del av ett större gäng och håller nere administrationen i det egna bolaget. Anslutningen till lastbilscentralen gör att jag inte behöver skriva fakturor, men annan administration kräver förstås sitt och det finns alltid något att göra som gäller bilarna, säger Bodil Lilja, som är både företagsledare och chaufför.

Att köra lastbil fanns tidigt med i planerna för Bodil Lilja. Hon var väl medveten om att lastbilskortet behövdes för att kunna jobba som hästskötare på elitnivå. Dessutom är hon uppvuxen i branschen, eftersom pappan Roland Sand var enbilsåkare. Roland Sand gick bort i alldeles för unga år och när så skedde bestämde sig Bodil Lilja för att ta över hans bil i ett eget bolag. Att driva ett åkeri var nytt, men knappast att köra lastbil. Efter åren då Bodil Lilja skötte och körde tävlingshästar jobbade hon flera år som chaufför och transportledare på Finnvedens Expresstransport. Det jobbet hade hon även kvar några år efter starten av det egna åkeriet. Dessförinnan blev det även en kortare tid som busschaufför.

Drivkraft

Bodil Liljas kliv in i hästskötaryrket och transportbranschen ger en bild av både drivkraft och målmedvetenhet. Redan i gymnasieåldern siktade hon på att få jobba som hästskötare hos de allra bästa ryttarna. Hon samlade på sig några års erfarenhet som hästskötare i Sverige, tog lastbilskort och sökte jobb utomlands. Det tog inte ens tolv timmar efter första samtalet tills Bodil Lilja hade fått ett erbjudande, funderat över saken och bestämt sig för att ge sig iväg.

– Målet vara att få vara med på EM, VM, världscupen och OS. Så har det också blivit. Det har varit jätteroligt, men det räckte med de år som var.

Successivt nyare

När Bodil Lilja startade sitt åkeri var det pappans treaxliga Scania och treaxliga släp. Ekipaget hade rätt många år på nacken. Sedan dess har fordonsparken successivt blivit både nyare och större.

– Det är en avvägning. Som nystartad vill man hålla skulderna nere, men med äldre bilar ökar också risken för kostsamma stillestånd och verkstadsbesök. Därför känns det bra att bilarna har blivit yngre. Dessutom är det trevligt för de andra chaufförerna att köra nyare bilar, fortsätter Bodil Lilja och inflikar att hon har väldigt bra medarbetare.

Bodil Lilja trivs bra med företagandet.

– Det blir långa dagar, men ger det ändå en känsla av frihet att ha ett eget företag. Man kan planera sina dagar och när så krävs byta tid med sig själv.

Kundkontakten är viktig, tycker Bodil Lilja.

– När jag kommer med grus eller betong känner jag mig alltid väldigt välkommen. Alla är glada, för de behöver ju det jag har med mig.

Hittat rätt nivå

Framtidsplanen är att fortsätta ungefär på den nivå som företaget har idag.

– Det känns som att vi har hittat rätt. Visst kan det vara frestande att utöka när alla skriker efter fler lastbilar, men det ska ju finnas jobb också när konjunkturen förändras.

En titt i backspegeln visar att det dykt upp förfrågningar som Bodil Lilja antingen har tackat ja till eller avböjt. Att ta över efter pappan var självklart, att sälja hans livsverk hade inte känts rätt.

– Rätt som det är dyker det upp något som verkar intressant och då kan det bli en oväntad utökning och breddning av verksamheten. Jag visste inte mycket om betong när jag köpte min betongbil. 

Rustar för framtiden

Den viktigaste utmaningen i företagandet, tycker Bodil Lilja, är att bygga upp bolaget så att det står rustat när det blir tuffare tider.

– Jag driver inte företag för att bli rik, utan för att ha ett bra jobb. Självklart vill jag att även medarbetare ska trivas. Och så förstås att det ska finnas jobb till oss alla även när konjunkturen viker.

Hästkrafterna lockar

Om du inte valt ett jobb med lastbilar, vad hade du gjort då?

– Oj, ingen aning. Fast jag har ju alltid tyckt om att köra, så det hade med stor säkerhet blivit något motordrivet.

Så hästkrafterna lockar, nu precis som tidigare, både på hjul och hovar. Bodil Lilja har ett eget halvblod i ett stall hos en granne och är dessutom engagerad i Värnamobygdens Ryttarförening. En motiverad fråga är förstås hur tiden räcker till, men även där handlar det om den vinnande kombinationen av driv och engagemang.

 

Tidningar inom mediagruppen Swepress