Stor förnyelse av Renaults lastbilsflotta

Renässans, franska ordet för pånyttfödelse

Den 11 juni är det något av renässans, alltså pånyttfödelse, för Renault Trucks. Då redovisas resultatet av sju års förberedelser i samband med en gigantisk introduktionsfest. Men Åkeri & Transport har redan varit en tur till Lyon och upplevt stämningen precis före deadline. Vi vet ännu inte namnet på den nya modellserien, men vi vet att det handlar om ett helt nytt namn.

Ivan Stjernqvist

Så mycket vet vi, att vi lika gärna kan glömma de legendariska namnen som förknippas med Renault, som Magnum, Premium och Midlum. Kanske kommer namn som Lander och Kerax att överleva, men annars är Renault Trucks tydlig med att att låta den nya modellserien börja helt från scratch.

Alla viktklasser, alla hjulkonfigurationer och alla körsegment tillgodoses med helt nyutvecklade lastbilar och för Renault Trucks, och även Volvo Group, handlar det om jätteinvesteringar. Inte bara i utveckling av den nya tekniken utan också i ombyggnad och modernisering av de olika produktionsanläggningarna i Frankrike.

Ett av de viktigaste strategimålen för den nya serien har varit att höja kvalitetsnivån och det betyder stora investeringar på huvudfabrikerna i Lyon, Bourg-en-Bresse och Blainville. Härtill kommer extra investeringar på Volvos fabriker i Sverige som också skall leva upp till Renault Trucks extra kvalitets- och distributionskrav.

De första prototyperna av den nya serien var klara för testkörning redan 2008 och de första 50 exemplaren gick omedelbart ut för fälttestas bland trofasta, franska kunder – alltså på samma sätt som Volvo Lastvagnar har fälttestat nya modeller i åratal.

Allt blir Euro 6

Då Volvo Lastvagnar modellförnyade sitt program under senaste året levereades de första fordonen Euro 5 drivlina, men för Renault gäller att alla modeller i den nya serien levereras med Euro 6 drivlina. Tillverkaren tar alltså ”det stora hoppet” på en gång och den stora frågan blir därefter om bränsleförbrukningen kommer att stiga eller minska – och i båda fallen med hur många procent.

- Nya Renault Euro 6 bilarna kommer att få en bränsleförbrukning som är bland de lägsta på marknaden, lyder i alla fall beskedet från Renault Trucks. Detta uttalande skall ses lite i motsats till kollegan Volvo, som utlovade en sänkning av förbrukningen på inte mindre än upp till 10 procent.

Till saken hör dock att Volvo kalkylerat med framtida teknik och i skrivande stund vet vi inte hur långt fram Renault ligger i användandet av t.ex. GPS-styrd farthållare och tillhörande automatiserat växelskifte, eller för den delen om man har tillgång till en Optidriver växellåda med dubbelkoppling. Det är ju alltsammans teknik som man borde ha tillgång till via Volvo gruppens ”verktygslåda”.

Supermotor

Men det vi vet är att nya tunga Renault har tillgång till en 11 liters och en 13 liters motor från Volvo PowerTrain – båda i Euro 6-utförande. Den förstnämnda är med Common Rail insprutning och den sistnämnda med Electronic Unit Injection (EUI). Båda motorerna är en vidareutveckling av de kända 11 och 13 liters motorerna. DTI 11 blir Renaults nya ”supermotor”, och med en slagvolym på 11 liter och med effekt på upp till 460 hk samt ett vridmoment på 2200 Nm, blir det en perfekt motor till Renault Trucks Medium Duty viktsegment.

Denna motor är en vidareutvecklad version av den nuvarande DXi 11, som är ombyggd till Common Rail insprutning och uppgraderad till Euro 6 med SCR och ej kyld EGR, samt partikelfilter.

Till det tyngsta segmentet kan Renault utrustas med en 13 liters motor (DTI) med upp till 520 hk och 2550 Nm i vridmoment. Det är en Euro 6 vidareutvecling av DXi 13-motorn, dock utan Common Rail insprutning, fortfarande med EUI. Det är i stort sett samma motor som finns i den nya Volvo FH.

Testbilar

Till segmentet en bit under har man utvecklat en ny 8-litersmotor med 6 cylindrar och upp till 320 hk. Med två cylindrar färre kommer den att heta DTI 5 och ger upp till 240 hk. Här handlar det om en helt ny motor som avlöser de nuvarande DXi 7 och DXi 5 (Deutz motorer). De nya motorerna är utvecklade och byggda i samarbete med Nissan Diesel. DTI 8-motorn kommer också att finna sin väg till Volvo Lastvagnars lastbilar, medan DXI 5 också kommer att användas i Volvo Hybridbussar.

De många nya lastbilsmodellerna testas just nu på Renault Trucks egna testbanor i Valbonne och, väl kamouflerade, som fälttestbilar hos 50 utvalda kunder.

Vindrutans lutning

När det kommer till den nya förarhytten har vi nästan ingen förhandsidé – så vi ser fram emot att låta oss överraskas. De nya förarhytterna ska avlösa den legendariska Magnum-hytten, med den närmast lodräta vindrutan, men också den strömlinjeformade Premium-hytten. Och att förena dessa båda har varit en stor utmaning för Renault Trucks designteam.

Chefdesigner Hervé Bertrand;

- Att designa en lastbil som skall ges störst möjliga effektivitet betyder att luftmotståndskoefficienten skall vara lägsta möjliga – och därför har vi kommit fram till att låta vindrutan och A-stolpen ha en vinkel på 12 grader.

Så vet vi alltså det, och då vi också vet att vindrutan på den nya Volvo FH har en lutning på 8 grader så kan vi räkna ut att de två Volvo Group-familjemedlemmarna behåller var sin helt egna vindrutestruktur. Det ger alltså inte någon storskalig vinst på just den här punkten. Den unika märkesidentiteten är uppenbart at största betydelse för alla Volvo Gruppens medlemmar.

När Renault Trucks den 11 juni på Euroexpo Lyon, avslöjar den nya lastbilsserien och inleder den nya tiden från ”År noll” blir det med en ny toppchef på tribunen.

Sedan 1 januari 2013 har Bruno Blin varit chef för Renault Trucks. Bruno Blin är fransman och har sedan 1999 varit knuten till Volvo Group Truck Technology. Han är alltså väl rustad för att ge Renault Trycks nya lastbilsprogram en bra start.

Bildtexter

Här är hela ledargruppen för Renault Trucks samlad på designcentret i Lyon. Fr.vänster är det: Julien Salessy, Project Manager Engineering DTI 11, Bernard Modat, Senior Vice-President Renault Trucks Global Brand, Hervé Bertrand, Vice-president Renault Trucks Design, Francois Rebiere, Vice president, Renault Trucks Product Features Validation, Bruno Blin, president of Renault Trucks, Thierry Hours, vice president Renault Trucks Heavy Duty Program Manager.

Renault Trucks är mycket hemlighetsfulla när det gäller utseendet på den nya modellserien – men mera öppna kring drivlinorna.

Här har fyra fälttestbilar precis återvänt efter utstationering hos utvalda kunder.

Renault Trucks upplyser att A-stolpen har en lutning på 12 grader. Det har gett möjlighet att utforma ett väl fungerande spegelarrangemang med mindre blinda vinklar.

Under tre vintrar har det testkörs i de arktiska regionerna.

Den nya modellserien har trimmats till lägsta möjliga bränsleförbrukning.

Den kända 11-liters motorn har byggts om till Common Rail insprutning och har fått namnet DTI 11.

DTI 11 Euro 6 använder ej avkyld EGR för att reglera temperaturen i efterbehandlingsanläggningen.