• Det är i första hand småföretagare, budtjänstföretag och liknande, som förväntas lockas av nya Ford Transit Courier. Men den är stilsäker och så pass snygg att den säkert kan locka många andra också. Och jämförande fakta vad gäller driftkostnader och lastvolymer hänger med bra i konkurrensen.
  • Fronten är uppkäftig och riktigt tuff. Den gör att bilen definitivt skiljer ut sig från mängden.
  • Massor av förvaringslösningar med bland annat en stor mittkonsol med plats för A4-grunkor. Takhylla som inte syns på bilden, liksom möjlighet till MyFord Dock, vilket innebär att mobiler, datorer och GPS:er kan anslutas på ett enkelt sätt. Det finns även en kryssruta för backkamera.
  • Räta vinklar gör att innerutrymmena kan maximeras, vilket ger ett direkt resultat i tabeller för jämförande maxmått respektive volymer.
  • Raka fina linjer gör att bilen ser mycket modern ut, och faktiskt sticker ut lite i förhållande till andra bilar i segmentet. Den kan beställas med olika 1,6 liters dieselmotorer eller den lilla pigga enliters bensinmotorn på 100 hästar.
  • Enkel eller dubbel skjutdörr finns som kryssa för på tillbehörslistan.
  • Största lastkapaciteten är 660 kilo, plus minus några kilo beroende på motor. Bakdörrarna är assymetriska, det vill säga den ena är smalare än den andra. De kan öppnas i olika vinklar för att förenkla arbete och lastning.
  • Habib Kaya, Product Manager Ford Motor Company Europe, är mycket stolt över den lilla rappa bensinmotorn, med små mått, men stora krafter. Foto Alf Wesik

Stilsäker minsting från Ford - Transit Courier

Det är komplett nu. Det nya Ford-programmet på den lätta last-sidan. Som det brukar heta. Precis som om all utveckling är över. Allt är klart. Fordonen är kompletta. Så är det naturligtvis inte. Fast sjutton vet om inte Ford kommit en bra bit på vägen mot det kompletta. I alla fall med sin nya lätta transportbil – Ford Transit Courier.

I dessa tider när bilvärlden kryllar av både heliga och oheliga allianser, så är det faktiskt ytterst trevligt att veta att man stiftar bekantskap med en helt ny produkt, varje gång Ford har något nytt att visa.

Och ännu roligare är det att de senaste produkterna, om man klumpar ihop alla nya transportbilar i en stor enda Fordpåse, är riktigt, riktigt bra. De har en egen design, som dels sticker ut, dels sticker ut på ett positivt sätt.

Hög produktion

Nu är det ju ändå så, om vi ska vara helt ärliga, att om många andra biltillverkare samarbetar långt utanför de egna verkstadsväggarna, för att hitta synergieffekter, för att jaga kostnader och för att inte riskera att halka efter i teknikracet – så arbetar visserligen Ford på egen hand, men å andra sidan med en massa händer.

Det är ett stort företag och det gör att de produkter som lanseras antingen kan hämta inspiration och teknik från andra interna modeller, dessutom kan de bära stora utvecklingskostnader eftersom produktionstalen alltid blir enormt höga.

I fallet lillebror Ford Transit Courier har teknikerna hämtat en hel del inspiration och teknik från den beprövade personbilen Fiesta, som för inte allt för länge sedan fick en helt ny plattform.

Rymmer stordåd

När Transit Courier nu rullar in hos återförsäljarna så parkeras de bredvid den lite större modellen Transit Connect, som i sin tur står inpassad bredvid den lite större Transit Custom och den står snyggt upptställd bredvid den största modellen Ford Transit.

Det är visserligen den minsta bilen i line-up-en, den nu aktuella Ford Transit Ciurier,  men den rymmer stordåd ändå. Bland annat en SJ-pall på tvärsen. Den har längsta innermått i skåpet i klassen med 1,62 meter och den rymmer 2 300 liter mjölk om man storhandlar en fredag, eller 2,3 kubik på bilsvenska.

Skjutdörren är inte så jättegigantisk, men den sägs av Ford ändå tillhöra de större i detta segment. Skåpet kan vara heltplåtat eller försett med glasrutor. Det finns även några andra saker som bidrar till ett gott humör hos användaren, om vi uppehåller oss en smula i lastutrymmet.

Det finns nämligen sex fiffiga fästpunkter för spännband och annat, liksom som option en extra stark LED-belysning i skåpet för nattliga äventyr. Maximal lastvikt är 660 kilo vilket är ungefär detsamma som andra bilar i denna storleksklass.

Låga driftkostnader

När det gäller motorerna så är det välförsett och utprovat. Det finns flera dieslar att välja mellan, där den 95 hästar starka 1,6 liter stora TDCi-motorn tros bli storsäljaren.

-Vi är mycket stolta över de nya drivlinorna, säger produktchefen Johan Persson på Ford Transportbilar. Det är ytterst viktiga säljargument i dagens läge att kunna erbjuda lägsta tänkbara driftkostnader.

Även om inköpspriset inte är allra lägst eller ens bland de lägsta i klassen så är Johan Persson säker på att Ford Transit Courier kan vara med och fightas om titeln lägsta driftkostnad. Till detta bidrar givetvis bränsleförbrukningssiffrorna på från 0,37 liter milen för den bästa dieseln vid blandad körning.

Sedan finns ett annan intressant motoralternativ för alla dem som föredrar en bensinmotor, nämligen Fords fantastiska en (1) liter och tre (3) cylindrar stora kraftpaket på 100 (hundra) hästkrafter och 170 (hundrasjutti) Nm. Eco-Boost-motorn drar 0,52 liter vid blandad körning och det är skojiga droppar. Den morrar frisk och är betydligt mer rapp än dieselmotorerna, naturligtvis.

Stilsäker

Alla bilar har start-stopp-funktion som standard, för att spara bränsle. Serviceintervallet är förlängt till ett år eller 3 000 mil.

Designmässigt följer Courier mönstret med en stor respektingivande öppen grill som ser ut att kunna tugga luft i överflöd. Den följer designstilen på dels det övriga Ford-programmet, dels de andra transportbilarna.

-Vi siktar in oss på mindre företagare som vill ha en snygg bil som samtidigt är billig i drift, fortsätter Johan Persson. Och den är dessutom välutrustad när det gäller elektroniska säkerhetssystem, liksom bra komfort även för lite större förare och massor av praktiska finesser.

Johan Persson pekar bland annat på en rad stuvningsutrymmen och smarta detaljer, som exempelvis ett batteriladdaruttag inte långt nere vid golvet någonstans, utan mitt på instrumentpanelen, där mobiler normalt brukar placeras när de står på tillväxt.

-Sedan är det viktigt att minimera tiden bilarna står på verkstad. Där har vi satsat en hel del, och kommer inom kort att presentera ett särskilt koncept som involverar såväl verkstad- och service som försäljningsbiten.

Rapp enlitersmotor

Marknadsmässigt går det mycket bra för Ford. Andelen Ford på den europeiska transportsbilsmarknaden är efter första kvartalet i år 10,4 procent, vilket är högsta noteringen på 16 år.

Hittills i år har Ford sålt 50 000 transportbilar inom detta område, vilket är tio procent mer än motsvarande period i fjol.

-Det är de här robusta egenskaperna hos våra bilar, som lockar skulle jag tro, säger Paulo Giantaglia, tekniskt ansvarig för Transit Courier på Ford Europa. Och nya Courier kommer också att locka många, en perfekt bil i trånga stadsmiljöer och ett perfekt tillskott i Transit-familjen.

Han berättar att är väldigt nöjd med den lilla bensinmotorn, som bland annat är konstruerad utan balansvikter på vevaxeln. För att få den rappare spå har den istället sina motvikter i vardera änden av axeln, i veven och transmissionen.

-Men lösningen ställer tuffare krav på lagringen, varför vi har förstärkt den biten. Det gjorde också att det naturliga materialvalet med aluminium och/eller magnesium föll bort. Här det hederligt stål som gäller på vissa parter av motorblocket.

Dessutom är det en typ av common-rail-lösning av insprutningen, en lösning som normalt hittas på dieselmotorer.