• Mercedes monter är ingen monter utan en hel hall. Här fanns möjlighet att titta närmare på kommersiella fordon i absolut alla storleksklasser - och utrustade för exakt alla ändamål. Foto: Alf Wesik
  • Dany Bouleugier från Nissan visar nya elbilen e-NV200, se provkörning på annan plats i denna tidning. ”Bilen är i första hand avsedd för körning i stadsmiljö, berättade han för vår tidning, bland annat är den populär som taxibil i New York. Nu är tanken att vi ska öka med 40 procent i Europa under de kommande åren”.
  • VD Martin Lundstedt, Scania, berättade att fokus denna gång låg på ökad kundnytta och hållbarhet. Foto Alf Wesik
  • En bild från Scaniamontern. I förgrunden en Scania G410 4x2 med Highline Cab och 13-litersmotor som utvecklar 410 hästkrafter och 2 150 Nm vid 1000-1300 varv per minut.
  • I Volvos monter visades en fullastad timmerbil med 540 cm långa timmarstockar, vilket naturligtvis stack ut i den kliniska mässmiljön. Fordonet var dessutom flaggskeppet, nya Volvo FH 17 med 750 hästkrafter under locket.
  • Renualt Trucks T har röstats fram till årets Truck of The Year. Här i form av en GVW 18 T, 4x2 Tractor med Maxispacehytt, DTI 113 motor om 520 hästar.
  • Cheferna för Volvo Bussar respektive Volvo Lastvagnar, Håkan Agnevall och Claes Nilsson, hade många nyheter att visa på IAA i Hannover. Foto: Alf Wesik
  • Hans Turemark, chef för Volkswagen Transportbilar i Sverige, tillsammans med Leif Östling, tidigare chef för Scania och chef för Volkswagenskoncernens lastbilar. Foto: Alf Wesik
  • Volkswagen Tristar är en spännande konceptbil. Och inget annat. Men den avslöjar med all sannolikhet vissa drag på kommande T6.
  • Styrelseordföranden för Volkswagen CV, Dr Eckhard Scholtz visade den praktiska lådan på nya Tristar, som är en konceptbil.

Stilla vandring in i framtiden

En stilla vandring bland glittrande montrar och oändliga byggnader på rent gigantiska IAA Commercial Vehicles i Hannover, blir samtidigt en vandring in i framtiden. Den som trodde att lastbilsindustrin och allt som hör till den, enbart handlar om dieselfläckar, flagnat krom, överviktiga chaufförer och underviktiga kuttersmycken – är hopplöst efter i såväl tanke som kunskap. Här handlar det om högteknologi i yppersta världsklass, om miljötänk från alla aspekter, om säkerhet och om en global och fullständigt livsviktig bransch.

Vi som vistas i den här industrin vet naturligtvis att det sker en fantastisk utveckling som kommer både de nära och de mer perifera användarna till del. Men det är ändå lika överraskande att varje gång man tar sig runt bland de 2 066 utställarna fullständigt hänföras av den tekniska utvecklingen som ständigt sker.

Lika roligt är det att konstatera att marknaden växer så till vida att de länder vi tidigare betraktade som hopplöst efter, som något fullständigt likgiltigt, numera är stora spelare i det globala branschspelet.

I år deltog utställare från 45 olika länder på den 265 000 kvm stora mässan. Och jag skulle tro att bland besökarna, kunde vi hitta exempel från alla världens länder. Vi kan exempelvis notera att antalet utställare från Kina ständigt ökar och i år var de fler än 200.

Antalet besökare uppgår till cirka en kvarts miljon.

Det enda område som branschen inte verkar klara av – är att förmedla all denna kunskap ut till den allmänhet som dagligen tycker och tänker om lastbilsindustrin, om transportbranschen och om miljön.

Premiärer

Således kunde vi i Hannover i år se ett glasklart tema – nämligen uppfinningar och lanseringar, stora som små, som i princip alla har som främsta mål att göra transporterna effektivare – och därmed bättre för såväl inblandade användare, som plånboken och miljön.

Och det handlar sannerligen inte om myrsteg. Det visades en uppsjö av alternativa bränslen, förbättrad aerodynamik, allt lättare konstruktioner, förarutbildningar, förbättrad infrastruktur och lösningar med allt längre lastbilar. Inom just det sistnämnda området har de svenska tillverkarna en nyckelroll.

Officiellt redovisades 322 världspremiärer – men inofficiellt handlar det om världspremiärer i varenda hörn av mässan. Återigen slås man av att bland all denna kunskap så står sig Sverige, de svenska tillverkarna, och de svenska företagsledarna – otroligt bra i konkurrensen.

Detta gäller inte bara med svenska företrädare hos våra inhemska tillverkare, utan även hos flera andra ledande aktörer inom branschen. Även underleverantörer, påbyggare, systemutvecklare och rena uppfinnare – utmärker sig på ett positivt oproportionerligt vis.

Visningar

Vi kan notera att branschen i stort har märkvärdigt svårt att få ut bland allmänhet, politiker och vanliga medborgare, att lastbilarna är utrustade med säkerhetssystem som gör dem likvärdiga eller bättre än vilken lyxig personbil som helst, samt att epitetet miljöbov, borde förpassas till papperskorgen. Dessutom har effektiviteten numer ökat såväl rent fysiskt, som planerings- och infrastrukturmässigt.

Det är imponerande att den fantastiska utveckling på samtliga dessa områden som branschen har genomgått under de senaste 10-20 åren, har kunnat ske, trots ett så intensivt luftmotstånd, bland vissa grupperingar och politiska sammanhang i samhället.

På IAA tog i alla fall flera företrädare chansen att anordna speciella VIP-visningar runt bland utställarna – och jag är tämligen säker på att utvecklingen sakta men säkert glider i riktning mot lastbilstrafikens fördel.

Nästa år arrangeras IAA i Frankfurt den 17 till 27 september.

Volvo

Hos Volvo fanns det tillfälle att stifta bekantskap med en helt ny elhybridbuss, Volvo 7900 Electric Hybrid med väsentligt lägre utsläppsnivåer och tystare gång. Volvo har dessutom redan tecknat avtal om leverans till ett flertal europeiska städer – som Hamburg, Luxemburg och Stockholm.

Med laddningstekniken minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med 75 procent, jämfört med en vanlig dieselbuss. Höga ljudnivåer är ett växande problem i städer. Nya Volvo 7900 når upp till en ljudnivå av endastv 65 decibel, det vill säga en vanlig samtalston.

På lastbilssidan stod nya I-shift Dual Clutch i förgrunden liksom den långa rad av nya säkerhets- och komfortsystem som Volvo Lastvagnar erbjuder. På fordonssidan drog en fulllastad timmerbil många blickar till sig, liksom toppmodellen Volvo FH16, bland annat med en uppdaterad exteriör och delvis nya interiöra detaljer. Volvo FM visades med den nya lättare D11B-motorn, liksom med en ny hytt LXL, som kan liknas vid en full bredds men på ramen lägre monterad Globetrotter.

-Sedan vi sågs här i Hannover för två år sedan, så har vi förnyat hela vår lastbilsflotta, förklarade en stolt Claes Nilsson, chef för Volvo Lastvagnar, samtidigt som han lanserade ännu en blivande internetsuccé, nämligen en film där nya Volvo FH framställes som en sportbil.

Scania

Hos Scania var det VD Martin Lundstedt som tillsammans med senior vice president Henrik Henriksson visade upp en rad nyheter med fokus på ökad kundnytta och hållbarhet.

-Vi har bland annat med oss ett stycke stor ingenjörskonst, sade Claes Nilsson, i form av en ny 13-litersmotor till Scania 450 Euro 6 med SCR Only. Han menade att Scania med denna Euro 6-motor inte stod framför generation ett av Euro6-godkände motorerna från Scania, inte heller generation 2, utan generation 3.

-Vi tar nu nästa steg i utvecklingen och plockar helt enkelt ihop den bästa bilen på marknaden med den bästa motorn. Resultatet blir optimal ekonomi för åkaren och minimal påverkan på miljön. Jag kan uppvisa en rad exempel där besparingen ligger på 6 000 euro per år och fordon, bara i dieselförbrukning.

I övrigt visade Scania en frikopplande retarder, vidareutvecklat Eco roll system, en teknik med ökad arbetstemperatur och möjlighet till olja med lägre viskositet, allt för att spara bränsle – samt en rad olika tjänster. Som vanligt när det gäller Scania, riktades en hel del av uppmärksamheten direkt mot föraren och det fanns ett stort utbud av kläder och tillbehör till försäljning.

Mercedes

Förutom de produktnyheterna, som vi tidigare skrivit om, med vissa justeringar och uppdateringar, så visade Daimler upp sin framtidsvision – Mercedes-Benz Future Truck 2025. Bilen visade även upp i Magdeburg i somras – åtminstone den teknik som fordonet bygger på - och då fick vi se exempel på att fordonet faktiskt kan köras utan förare. Förutom den futuristiska designen så är den späckad med tekniskt godis, exempelvis har för första gången alla speglar ersatts med kameror och displayer. Förarstolen kan svängas 45 grader så föraren kan sträcka på sig ordentligt, ochd et kan ju behövas när det plötsligt finns tid över för lite läsning, eller annat som absolut inte hör lastbilskörningen till.

Mercedes.Benz hade som vanligt bokat en hel hall för sina övningar, och där fanns exempel på nyheter i alla storleksklasser, samt bilar förberedda för tjänstgöring i de mest skiftande uppdrag. Det var verkligen som att vandra omkring i en godisaffär. Bland annat visades en mängd olika versioner av nya Mercedes Vito upp, som vi skrivit om tidigare i denna tidning.

MAN

Tyska halvsyskonet till Scania, MAN, med svenska Anders Nielsen i ledningen, kunde efter IAA summera en synnerligen lönsam mässa. Avtal hade skrivits på lastbilar och bussar värda sammanlagt knappa en halv miljard kronor. Det tecknades avtal på 870 lastbilar och 130 bussar.

- När det gäller hårdvara så satsar vi på den nya toppmodellen MAN TGX D38, vårt nya flaggskepp. Den är utrustad med vår nya radmotor D38, en sexcylindrig motor som utvecklar 520, 560 eller 640 hästar, ur 15,2 liters slagvolym, berättade Anders Nielsen.

MAN TGX D38 är den perfekt lastbilen för tung fjärrtrafik. I samband med mässan tillkännagavs även att MAN i framtiden ska förse sina fordon med växellådor från Scania. Det ska ske från och med 2016 och ses även som det första steget mot ett produktionssamarbete mellan de Volkswagenägda tillverkarna.

Volkswagen

Volkswagen visade ett komplett program med fordon för ”livet och för arbete”, som man själv uttryckte saken. Det visades en hel rad fordon i transportbilssegmentet som den tuffa pickupen Amarok, minsta transportbilen Caddy, den största Crafter, samt en rad olika T5-modeller.

-Vi tar chansen att visa den stora variationen, och möjligheten att hitta exakt rätt fordon till flesta behov, förklarade Bram Schot, för Volkswagen AG. Samtidigt visar vi en rad nyheter där fokus ligger på lättare fordon och påbyggnationer samt förbättrade utsläpps och förbrukningsnivåer.

Inom området spännande premiärer kan nya Volkswagen e-Load up sägas platsa. Den var något av dragplåster i montern och skvallrar en smula om hur verkligen kan komma att te sig i en framtiden. Bilen sades vara färdig för marknaden i den design som den visades på IAA, och det lovar verkligen gott. Men som alltid kommer det säkert att bli vissa modifikationer innan den når ut till saluhallarna.

Fördelarna för den elektriska bilen är uppenbara, lägre utsläpp och en möjlighet till positiv marknadsföring. Den passar utmärkt för främst körning inom stadskärnorna och den har en räckvidd på runt 100 km.

Men allra fräckast på IAA var nog ändå nya Volkswagen Tristar konceptbil. Den ger oss en hint om hur nästa generation Transporter kan komma att se ut. Den inte bara är snygg och tuff som få, den rymmer en hel rad av spännande nyheter också.

Bilen kommer säkert att se något annorlunda ut vid tid för kundlansering, men som den visades upp på IAA handlar det om en förträfflig nöjesmaskin, alltså att använda till sport och fritid. Baklämmarna kan fällas åt alla håll och kanter, så att en plan flakbädd kan erhållas, den är robust och försedd med utdragbara lådor för fiffig förvaring av utrustning eller gods. Just bilen på mässan var försedd med snurrbara stolar och en 20 tums display, för sköna avkopplande stunder eller för lite arbete vid datorn.

Hur mycket koncept det än rör sig om, så kan vi säkert ändå räkna med att mycket av den snygga fronten och de tuffa linjerna kan komma att kännas igen när det är dags för modell T6, att visas.

-Ja, men vår nuvarande version T5 säljer som aldrig förr, sa styrelseordföranden för Volkswagen CV, Dr Eckhard Scholtz, så det är inte jättebråttom att få fram ersättaren. De facto har vi så många beställningar på T5 att vi gått upp i skiftarbete för att hinna med.