• Vid vissa typer av körningar är det extra viktigt att bilen är liten, tyst och smidig. Denna Scania P280 med lättdumpersflak passar extra bra i stadsmiljöer. Foto: Alf Wesik
  • Påbyggnaden i form av Sörlings lättdumpersflak mäter i lastutrymmet 5 050 x 2 550 mm.
  • Bra utsikt, tekniska hjälpmedel samt styrande axel gör att bilen kan smita intill tvära hörn på ett bra sätt.

Som gjord för körning i staden

Scania P280 - behaglig och säker kombination

Den är inte särskilt stor, nya P280 från Scania. Men den är smidig och den är tyst – och den är förvånansvärt stark trots en slagvolym på endast sju liter. Med en lättviktsdumper från Sörlings, 12-stegad Opticruise högt växlad, en behaglig bakaxelutväxling och styrd stödaxel är den som gjord för anläggningsuppdrag på närmare håll – eller varför inte stadsmiljö…

Nya tekniska framsteg i all ära, ökad säkerhet, uppkoppling, körbarhet och komfort – i slutändan är det för många ändå driftsekonomin, och i första hand förbrukningen, som är viktigast. Inte bara Scania utan alla lastbilstillverkare har gjort stora framsteg på detta område.

-Men jag vill ändå påstå att vi nått längre än våra konkurrenter, förklarar Joar Turesson på Scanias Democenter i Borås. Jag som varit med på vår karavan runt Sverige har noterat att det faktiskt kommit intresserade till oss och velat provköra, och även många som inte kört Scania tidigare.

-Och det är i många fall just den låga förbrukningen som lockar. Jag kör själv alla fordon på marknaden i testsyfte i nordisk drift och jag vill påstå att vi ligger mycket bra till.

Rätt storlek

Om Scanias stora lastbilar och särskilt de som är utrustade med V8-motorer, har fördelar vad gäller styrka och framkomlighet, snitthastigheter och möjlighet till höga lastvikter, så har Scania P 280 andra fördelar som lockar.

-Ja, chaufförsbristen i Sverige är enorm och då kanske just V8:orna hjälper vissa åkerier att behålla eller locka nya till branschen. Men å andra sidan lockar komforten och smidigheten i de mindre lastbilarna också.

Han talar om en trend där åkare är mer specialiserade på vissa uppdrag och i vissa förhållanden, än tidigare. Det kan också vara så att branschföretag har fler fordon i olika storlekar för att bättre kunna köra rätt lastbil vid rätt tillfälle.

-Det råder ingen tvekan om att företagen har helt annan koll på driftekonomi än tidigare och där spelar bränsleekonomin en allt viktigare roll. Det är stor skillnad på stora och tunga fordonskombinationer, som timmerbilar – och där skillnaden mellan olika bilar kan vara sex-sju deciliter – och det är stor skillnad beroende på vilket fordon som väljs för de olika uppdragen, säger Joar Turesson.

-Många kanske beställer en bil med tanke på såväl hängsle som livrem, alltså lite större än de egentligen behöver – men vi förordar istället rätt storlek redan från början. På det sättet kanske vi tre deciliter per mil under den mesta tiden av bilens körning.

Extremt tyst

Den dumperbil Åkeri & Transport provkör i villakvarter i utkanterna av Borås är utrustad med en kort och låg daghytt. Men bilen kan även beställas med antingen låg daghytt eller normalbyggd daghytt. Eller någon av de tre ordinarie sovhytterna.

Tack vare en något framskjuten körposition i förhållande till tidigare, nya utformningar av stolar och dynor, samt annorlunda inre design – är det gott om plats även för dem som är ovanligt välbyggda på såväl tvären som höjden.

Förutom bra runtomsikt, enastående ergonomi och en hög kvalitetskänsla på alla reglage, utmärker sig körplatsen med en extremt låg ljudnivå. Det är tystare än i många personbilar och den väl utformade instrumenteringen är lättarbetad.

Flera offerter

När det gäller drivlinan så är anläggningsbilen utrustad med den starkaste av tre sjulitersmotorer, med 280 hästar och 1 200 Nm till förfogande. Det är en diesel/HVO bil med SCR rening. Men väldigt lättflirtade 280 hästkrafter.

-Vi har jobbat en hel del med förbränningen i cylindrarna. Tack vare en långsam insprutningsvirvel och lite färre insprutningstillfällen per cykel har vi lyckats få en inte fullt lika varm förbränning samt en mycket bra verkningsgrad, säger Joar Turesson.

-Det är häftigt när vår tekniska kunskap på Scania har bidragit mer till utvecklingen än ”skrotet”, alltså själva hårdvaran.

Normalt utrustas en bil av den här typen med den åttaväxlade automatlådan, men eftersom den inte är linjär valdes istället den 12+2 växlade varianten. Istället för två täta steg och sedan ett jättestort steg till trean, är det jämna avstånd och därmed underlättas det för mjukvaran att hela tiden välja optimal växel. Med denna kombination minskar tillfällena där varvtalet i förhållande till dragkraft och fart inte är gynnsamt.

För mer krävande körning kommer även de två extra krypväxlarna väl till pass. Det är även en bra tillgång eftersom motorstyrkan är något begränsad inom användningsområdet. Fördelarna med Scanias två krypväxlar är också att de inte är ”lägre” än att det oftast går bra att klara växlingen från kryp till ettan eller tvåan på ett behagligt och gynnsamt sätt.

-Jag förvånas över att vid de tillfällen vi har en massa olika anläggningsbilar för åkare att provköra så är det inte denna de väljer först. De väljer helt enkelt större och starkare bilar. Men när de väl kommer till denna så är det många som upptäcker hur smidigt och lättkörd den faktiskt är. Redan nu är det många som tagit offerter på liknande bilar.

Kompletterar

Den provade bilen har en normalhöjd på chassiet, tre axlar, varav en drivande samt styrd stödaxel. Bakaxelutväxling 2,92 och 315-däck. Axelavstånden är 3 950 respektive 1 350 mm.

-Bilen får i detta utförande väga 27 ton brutto, men jag kommer att komplettera demoflottan med en liknande bil, alltså med tre axlar, fast med bruttovikt 28 ton, säger Joar Turesson.

Alla vet att såväl Scania som Volvo, och de flesta andra branschföreträdare gärna ser höjda gränser för maxvikter och längder på våra vägar. Från Scanias sida framhåller man att det inte förtar behovet av små bilar, som den nu provade.

-Tvärtom innebär flera ännu längre fordon ett ökat behov av även mindre bilar. Återigen, rätt bil till rätt tillfälle. De kompletterar varandra.

-För en BK2 väg inne i en stad är denna helt perfekt.

Det finns en mängd tillbehör att utrusta fordonet med för ökad säkerhet och körbarhet, som exempelvis extra fönster i passagerardörren, kamerasystem som täcker dolda synfält, backkamera och arbetsstrålkastare.

Bilen lastar som 27-tonnare cirka 16,7 ton och som 28-tonnare, vilket alltså är på gång, en bra bit över 17 ton. Tjänstevikten är 10 275 kilo. Det innebär att många andra fyraxlade bilar lastar mindre än denna Scania P280 6x2*4NA.

Tidningar inom mediagruppen Swepress