• En Trakker klarar de allra flesta uppdragen, skriver Iveco självsäkert om Trakker som anläggningsbil.
  • Active Day/Active Time heter nu Hi-Land och Hi-Track. Av dessa båda kan den sistnämnda fås med förhöjt tak.
  • Iveco Trakker har fin frigång i fronten och bra skydd för kylaren.
  • Tandemdraget är upphängt i en parabel balansfjäder. Det ger god framkomlighet. Luftavfjädring kan beställas.
  • Euro Tronic 2 aktiveras dels med knappar på instrumentbordet, dels en spak under ratten. Med en ny knapp i mittersta raden kan man tillföra extra kraft till draghjulen.
  • Det fanns också möjlighet att testa Iveco Trakker på landsvägen med en 50-tonskombination. Foto: Finn Bjerremand Andersen

Som gjord för att användas

...och framkomligheten är helt enkelt strålande

Tyvärr fanns inte nya Euro 6 motorerna på plats

Åkeri & Transport har varit på en tur till Norge och testkört en riktigt tuff lastbil – en Iveco Trakker – en lastbil, som med Ivecos egna ord, ” är gjord för att användas”. Utrustad med parabelfjädrar visade den sig vara suverän i terräng. Inget kunde stoppa vår Iveco Trakker på terrängbanan som anlagts för testkörningen.

Iveco Trakker har sina rötter djupt planterade hos legendariska Magirus-Deutz, som bland annat är ihågkommen för sina tandembilar med nos. De var mycket populära i Sibirien där de luftkylda motorerna var igång natt och dag. Dessa krav kunde ingen annan än Magirus-Deutz klara.

I de nordiska länderna var de kanske lite för robusta – på bekostnad av chaufförskomforten.Men de sålde i alla fall hyggligt i Norge. Ju strängare klimatförhållanden, desto bättre gick affärerna och det var just därför som Iveco hade förlagt pressvisningen till ett stenbrott i närheten av Gardermoen flygplats.

Ej tillgängliga

Sedan de luftkylda Magirus-Deutz V-motorerna var i bruk, har det skett en löpande utveckling och nu är Iveco Trakker nästan klar med modeller på Euro 6-nivå. Vi skriver ”nästan” eftersom de tre uppbyggda Trakker-lasbilarna som stod till förfogande för körning i stenbrottet och på de omliggande vägarna alla var med Euro 5/EEV certifiering.

De är naturligtvis fortfarande fullt säljbara, och ett riktigt bra köp, men journalister är ju inställda på att beskriva och testa de senaste nya modellerna och jag hade faktiskt sett fram emot att få testa de nya Common Rail Euro 6-motorerna.

De nya motorerna är klara och jag har också provkört en Stralis Hi-Way med den nya Cursor 13 Common Rail-motorn. Den andra motorn, som Trakker framöver kommer att kunna erbjuda är Cursor 9 som är en ombyggd Cursor 8-motor. Ingen av dessa motorer fanns tillgängliga och vi körde alltså bara med den gamla Cursor 13-motorn med EUI-insprutning.

Hi-Land och Hi-Track

På samma sätt som med Stralis-serien ska vi nu också vänja oss vid nya namn på Trakker-serien. Active Day/Active Time har blivit Hi-Land och Hi-Track och av dessa kan den sistnämnda fås med förhöjt tak.

Hela interiören är nydesignad i stil med nya Stralis och det vill säga att det har skett en kraftig uppdatering av instrumentpanelen som nu framträder stilrent och förenklat – men fortfarande väldigt likt i stilen. Förarhytten är 4-punkts upphängd och det, tillsammans med förarstolens avfjädring gör att körningen blir behaglig – trots att Trakkern är avfjädrad med parabelfjädrar.

Denna avfjädring gör den emellertid suverän i terräng och inget kunde stoppa vår Trakker på terrängbanan som anlagts runt stenbrottet. Luftavfjädring på bakaxlarna kan dock levereras men är oftast inte förstahandsval i vår del av världen.

Övertygande

De tre Trakkers som fanns tillgängliga var alla 3-axlade med tandemdrag och med Cursor 13-motor. Alla var också med EuroTronic 2 (AC Tronic) och den kombinationen visade sig mycket effektiv.

Tyvärr fanns ingen 4-axlad Trakker som annars kunde vara intressant att testa, men det fanns en enkel 6x4 som hade en 3-axlad vagn påhängd och det gav en bra möjlighet att testa drivlinan med stor totalvikt (50 ton). Detta klarade den mycket övertygande.

Under den svåra terrängkörningen i stenbrottet rekommenderades att gå i ”M” (manuellt skifte) men det var min uppfattning att den också kunde klara utmaningarna i ”A”-läge efter att AS Tronic växellådan har fått snabbskifte. Iveco Trakker kan också levereras med 16-stegs ZF växellåda och vanlig kopplingspedal.

Själva körupplevelsen med Euro 5-fordonen blir knappast annorlunda när Euro 6 så småningom blir klar för test men det skall ändå bli intressant att texta hur Ivecos nya Common Rail-motor klarar det och hur Ivecos helt speciella ”SCR-only” teknik kommer att installeras på en terränggående anläggningsbil. Vi återkommer till Iveco Trakker när det så småningom kommer Euro 6-fordon. Det kan knappast dröja länge.