• ”Vi vill vara bra på det vi gör, ta till oss ny teknik och vara en attraktiv arbetsgivare”, säger Martin Söderqvist.
  • ”FMX-bilen tar sig tryggt fram även i riktigt tuffa förhållanden”, tycker Gunnar Karlsson.
  • Bandgrävaren Hitachi Zaxis 250LCN och Volvo FMX bildar ett effektivt par vid avtäckning av en bergtäkt.
  • En stunds paus och avstämning. Martin Söderqvist, Patrik Wallensten och Gunnar Karlsson summerar förmiddagen.
  • Patrik Wallensten är en av maskinisterna hos Söderqvist Gräv. Här spakar han företagets Hitachi Zaxis 250LCN.
  • Ingemar Johansson reparerar och servar, men konstruerar och tillverkar även sådant som behövs för att underlätta jobbet i fält.

Söderqvists FMX rullar tryggt i tuffa uppdrag

Robust sexhjuling beredd på det mesta

En Volvo FMX 600 6x6 blev snabbt en uppskattad medspelare i Söderqvist Gräv AB:s entreprenader. Tanken var att minska beroendet av inhyrda dumprar och att göra det med en lastbil som även kan användas i mer ordinära lastbilsuppdrag. – Med sin styrka, snabbhet, smidighet och framkomlighet stämmer den väl för våra behov, säger Martin Söderqvist.

Som företagsnamnet antyder så är det grävmaskiner som är i fokus hos Söderqvist Gräv AB i Värnamo. Det hindrar inte att företaget även har en hel del andra resurser. Den samlade styrkan är en följd av uppdragen alltmer har gått mot att vara entreprenader, från att tidigare mest ha handlat om enskilda maskintjänster. Verksamheten har också vuxit i omfattning.

Minskar beroendet

– Det finns vinster att minska beroendet av andra. Vi har inga avsikter att bli ett åkeri, utan utvecklar hellre maskinsidan, men att ha ett par egna lastbilar betyder mycket för att hålla oss rullande i våra uppdrag. Självklart kan vi också hyra ut bil och chaufför, men det är ett sidospår, berättar Martin Söderqvist.

Söderqvist Gräv AB i Värnamo fick sin Volvo FMX levererad under våren. Att det blev en tuff offroadbil, med robust dumperflak, beror på att bilen är synnerligen robust, men också smidig och mångsidig.

– Nu kan vi klara en hel del av dumpertransporterna själva, även om vi säkert hamnar i situationer där vi behöver komplettera med att hyra in vanlig dumper. Förutom robustheten fastnade vi för bilens smidighet. Det är förstås en tillgång att vi även kan ha den som vanlig grusbil, även om vi får pruta några ton i lastkapacitet jämfört med en bil med vanligt tippflak. På väg klarar FMX-bilen 12,2 ton. I ren dumperstjänst klarar den 15,8 ton, förklarar Martin Söderqvist.

I företaget finns även en jigg som lastar 17,8 ton. Kombinationen av dem båda ger en transportkapacitet på 30 ton på väg.

Framkomlighet

Försteförare på FMX-bilen är Gunnar Karlsson. För honom blev det en ny upplevelse att kunna ta sig fram tryggt utan att i varje stund behöva bevaka hjulens placering.

– Drivningen på alla axlar och den höga frigångshöjden ger väldigt god framkomlighet. På besvärliga underlag gör det enorm skillnad att aktivera framhjulsdriften, säger Gunnar Karlsson.

En annan fördel, tycker Gunnar Karlson, är komforten.

– Bilen går mjukt och smidigt även på dumpersjobben, konstaterar han.

Hittills är erfarenheterna av FMX-bilen mycket goda. Martin Söderqvist utesluter inte att det kan bli ytterligare en, även om det inte finns några sådana planer för tillfället.

– Det beror helt på hur våra egna behov ser ut, förklarar han.

Familjeföretag

Företagets tidigaste historia går tillbaka till 1978, då Alf Söderqvist startade bolag tillsammans med en kompanjon. För 20 år sedan blev det ett renodlat Söderqvist-bolag, ägt av Alf och sönerna Martin och Andreas. Sedan tre år ägs företaget av Martin och systern Sara Bäckman, som också är företagets vd.

För 20 år sedan hade företaget fem till sju anställda. Tio år senare hade antalet medarbetare ökat till cirka 15. Idag är det ytterligare ett tiotal personer i företaget. Martin Söderqvist och kollegan Johan Liljegren räknar på jobben och delar ut uppdragen till tre arbetsledare, som även själva är verksamma ute på arbetsplatserna. Inklusive arbetsledarna har företaget sex ”markgubbar”. Söderqvist Gräv AB har även en ständigt bemannad verkstad – en servicefunktion som betyder mycket för att hålla verksamheten igång.

Väl rustad maskinpark

På maskinsidan är grävmaskinerna i stark dominans, med fyra bandare och sex hjulare i storlekar från 5,5 till 34 ton, fördelade på Hitachi, Volvo och Cat. Efter årsskiftet kommer det att stå fem lika mellan band- och hjulgrävare. I maskinparken finns också en Ljungby 15 och en Volvo L90 hjullastare och en Dynapac 312 vält. På lastbilssidan har Volvo FMX sällskap av en Scania 580 tridem krokbil med släp.

–Vi har byggt upp våra resurser i takt med kundernas behov. Precis som tidigare håller vi oss inom en radie av åtta till tio mil runt Värnamo. Vi ser det inte som ett självändamål att växa i antal, utan månar om att ta hand om våra kunder i regionen och följa dem i sin utveckling, framhåller Martin Söderqvist.

Skaparkraft

Efter alla år i branschen och företaget tycker Martin Söderqvist fortfarande att det är riktigt kul att gå till jobbet.

– Ingen dag är den andra lik. Dessutom är det kul att vi lämnar spår efter oss, att vi ofta är med och skapar något bestående. Den ökande andelen entreprenader har också inneburit nya utmaningar, med mer av helhet. Vi har väldigt bra samarbetspartners, vilket också betyder mycket i det dagliga arbetet. Sedan är det förstås extra kul de dagar som vi landar nya uppdrag. Det blir mycket räknande på jobb och det är alltid lika roligt när det ger utdelning.

Martin Söderqvist tycker det är viktigt att möta kundernas behov smidigt, i rätt tid, med rätt kvalitet och med rätt resurser.

– Det är så vi vill upplevas och jag hoppas att kunderna tycker detsamma, tillägger Martin Söderqvist, glad över att företaget får kundernas förtroende att få hjälpa till.

Tidningar inom mediagruppen Swepress