• Extra tuff, Scania XT, R580 B6X4HA, som timmerbil.
  • Scania fordon uppställda på parad i väntan på körning i vinterterräng. Det fanns totalt ett 20-tal olika lastbilar och kombinationer att välja emellan.
  • En plogbil av det kraftigare slaget, en S650 B4x4*4HA med Opticruise, ökat axelavstånd, förhöjd hytt för att få plats med fördelningslådan - och naturligtvis ett försiktigt V8-mullrande. Foto: Alf Wesik
  • En Scania S650 med tung last tuggar sig upp för den isiga backen. Men utan problem.
  • Scania P220 A 4x2LB utrustad med den nya DC 07 sjulitersmotorn, Opticruise och Fokor byggnad gjorde fint ifrån sig i de snöiga förhållandena i Trysil, även om dess främsta användningsområde är mer varma och urbana. Foto: Alf Wesik
  • Provkörningsslingan var inte lång, endast 12 km, men å andra sidan var det många fordon som kunde testas. Här en Scania S650.
  • Symptomatiskt på något vis, skylten som förkunnar ett välkomnande till Scanias Winter Drive 2018 var i det närmaste helt översnöad. Det var värsta snöåret hittills av de åtta vinterkörningen arrangerats. Foto: Alf Wesik

Snö i massor omringade Scania Winter drive

Nya sjuliters "stadsmotorn" testad i rallycrossbanan

Kavalkad av olika fordonskombinationer

Man ska vara försiktig med att använda exakta definitioner. Men vi kan ändå dryfta oss till att slå fast att det "alltid" är snö i norska vinterparadiset Trysil, så här års. Oftast massor av snömassor. I år var det mer snö än nånsin. Och mitt i detta vackra vita kaos, Scania, med ett 20-tal olika fordon – journalister från jordens alla hörn, många som bara sett snö på OS, andra som varit med förr – på Scania Winter Drive i Norge.

Nu är detta jätteevenemang inte bara avsett för journalister och massmedia, även om det är en stor del av arrangemanget. Scania tar även tillfället i akt att visa sina produkter för sammanlagt 900 till 1000 viktiga kunder och samarbetspartners.

Det råder ingen som helst tvekan om att såväl Scanias fordon i stort, som timmerkörning med maxlängd och maxtyngd i meterdjup snö, imponerar på utländska såväl kunder som journalister. Bland annat den egyptiska delegationen gjorde stora ögon.

Nu ska det dock sägas att norska plogbilsförare förberett provsträckorna extra bra. Det är exempelvis mycket viktigt att inte ploga utanför asfaltskanten, eller vägbanken.

Ett vinterbord

Det fanns möjlighet att prova på de allra flesta typer av fordon. Bland annat timmerbilar, liksom körning av kranen, plogbilar, brandfordon, terränggående militärbilar, hjullastare, grävmaskiner – förutom fordon med olika hjulkonfigurationer, vikter och påbyggnader.

Kort sagt, det var ett rejält vinterbord uppdukat. Det var till stora delar välkända fordon och kombinationer, som vi sett tidigare. Med en kavalkad av entreprenadbilar, stadsbilar, trailerekipage, lastväxlare och bil med släp eller kärra.

Sjulitersmotorn

Men det fanns även en stor nyhet på plats, som till volymen är ganska liten. Det var sjulitersmotorn. En provtur i området och det speciella testområdet som tagits fram på en folkrace- och rallycrossbana, visade att motoreffekten och vridmomentet räcker till gott för lättare transportändamål.

– Och komforten är otrolig, den går tyst och smidigt. Tillsammans med Scanias optimerade växellåda utgör drivlinan ett användbart redskap i allt fler sammanhang.

Den nya motorn har tre olika effektnivåer från 220 hästar och upp till 280. Vridstyrkan ligger på 1 000 och upp till 1 200 Nm.

– Men det nya motorfamiljen breddar vi vårt erbjudande till den växande skaran kunder som har staden som sin främsta arena, förklarar Henrik Eng, Product Director, Scania Trucks.

Motorn sticker ut med 360 kg lägre vikt än motsvarande tidigare motorer, liksom minskad förbrukning. Motorutvecklingen har skett i samarbete med den långvariga motor- och komponentpartnern Cummins.

– Scania DC07 är baserad på en välkänd och robust sexcylindrig motor. Med den som utgångspunkt har vi adderat Scanias samlade kunnande om avancerade dieselmotorer, inklusive vår egen teknologi, säger Anna Wingren, Assistant Chief Engineer, på Scanias utvecklingsavdelning.

Faktumet att man når maximalt vridmoment vid 1.000 varv/minut innebär att Scanias nya sjulitersmotor har goda lågvarvsegenskaper. Den är utrustad med en turbo med fast geometri och använder enbart SCR för avgasefterbehandlingen till Euro 6.

Rejäl plogbil

På den avancerade testbanan fanns möjlighet att prova framkomlighet, körning i svåra förhållanden, samt utnyttjande av olika drivsystem. Den lite längre sträckan utgjordes av en tolv km lång slinga på allmänna vintervägar, men även de med en hel del utmaningar.

Det råder ingen tvekan om att den kanske allra mest imponerande synen, var kraftfulla plogbilen - en 650 hästars V8 med D16-motorn, 3 300 Nm, 4x4 New Generation. Fordonet är långt ifrån standard, den har utrustats med luftfjädring bak och styrbar sista axel. Axelavståndet är ökat till 3 600 mm för att fördelningslådan ska få plats.

Det är knappt skönjbart, men ändå en verklighet. Fyrhjulsdriften innebär att S-hytten är höjd cirka 70 mm på chassiet. Det är Norsk Scania som byggt bilen och interiöra golvet är därför fullt jämförbart med en bil i R-serien.

Mycket talar dock för att bilen kan komma att bli en vanligare syn åtminstone på norska vintervägar, eftersom det faktiska fordonet i Trysil ska användas för certifiering. Som planerna är nu kan den även beställas publikt med den stora V8-motorn.

Tidningar inom mediagruppen Swepress