• Vågen ligger i vägbanan och sorterar ut vilka som kör med överlast.
  • Vågen ligger i vägbanan och sorterar ut vilka som kör med överlast.
  • Kameror tar bilder på fordon med överlast.
  • En vägvåg kostar cirka en miljon och är som en sparbössa.
  • Jerry Steen säger att vågarna sparar miljön, vägen, minskar buller och ökar trafiksäkerheten.

Snart vågar inga köra med överlast

Nya vågar på vägar på väg

De mäter hastigheten i farten

Fordonen vägs i farten – utan att chauffören märker något. -Extrema överlaster har i stort sett försvunnit. Det går att göra ännu mer, säger Kjell Sohlberg, Trafikverket.

Snart finns fyra vägvågar med WIM-systemet, weight in motion: i Hallunda utanför Stockholm, utanför Göteborg, Malmö och Nynäshamn. Vågarna är installerade i vägkroppen och varje våg är en investering på ett par miljoner.

-30-40 miljoner till, så är alla överlaster borta, säger Sohlberg.

Polisen kan surfa in i systemet och stoppa de värsta syndarna. Då tas ekipaget med för vägning på en stationär våg. Första vågen installerades för fyra år sedan på E4 i Hallunda i norrgående fil där det passerar 25 000 bilder per dygn.

-Överlasterna gick ner med upp till 90 procent.

Ett bra verktyg

Utan den här tekniken kan det vara som att leta efter en nål i en höstack för att hitta de som drar alldeles för tunga lass. Särskilt på bilar med luftfjädring. De här vågarna blir som ett filter.

Kjell Sohlberg:

-Polisen har fått ett bra verktyg för att selektera ut de värsta lagbrytarna. Varje kontroll tar ju tid eftersom mycket annat också ska gås igenom, förarkontroll och bromsprov. Nu kan de laglydiga passera och det är förstås en fördel för åkarna.

Djungeltrumman

Utanför Stockholm avslöjar en liten blåvit skylt om att det finns en våg i körbanan. Egentligen behövs inte det längre.

-Det spred sig snart. I början stoppades fordon som hade över 70 ton, sån´t sker inte i dag.

Förarna har koll på läget.

-För ett halvår sedan kunde polisen under en tid inte använda sina mobila vågar. Jag vet inte hur åkerierna kontaktar varandra men på något sätt spred det sig. Efter ett tag gick överlasterna upp igen, säger Sohlberg.

Nu var det inte i första hand för att sätta fast lastbilschaufförer och åkerier för överlast som den första vågen installerades.

-Vi ville veta vilken typ av trafikanter som åker på Essingeleden. Vi får viktdata på varje hjul. Ser man till det minskade vägslitage så får man säkert tillbaka pengarna.

Vågen i Göteborg finns på R40 i höjd med Delsjön på väg in mot stan.

Jerry Steen, Trafikverket, Göteborg:

-Varje fordon med överlast fotograferas. Bilden blir ett bevis men också ett sätt att på ett säkert sätt välja ut rätt bil. Polisen måste vara på plats, i en ledningsbuss längre bort. Det fungerar inte som med fartkamerorna: att det kommer en bötesavi i brevlådan.

Steen säger att det har visat sig att överlaster sliter 25 procent mer på vägar och broar. Det är också en miljöfråga: med ökat buller och högre bränsleförbrukning. Med längre bromssträckor försämras trafiksäkerheten.

Riskerar tillstånd

-Man glömmer ofta bort orättvisan att de som har vett att sköta sig kommer i kläm. En del förare och åkare ifrågasätter viktgränserna, framför allt när de kommer packade med containrar. Risken är då stor att de blir av med transporterna.

En del sväljer och kör vidare. De mer högljudda får både böter och indragna transporter.

-Men den del chaufförer har inte fått gehör hos arbetsgivaren för att de tvingas lasta för mycket. Det är deras arbetsplats, deras arbetsmiljö. De vill ha polisens hjälp att styra upp detta. Och med en böteslapp blir det lättare, säger Jerry Steen.