• Ford Transit Connect i ett höstlikt Bayern. Ford i Sverige siktar på en marknadsandel på över tio procent inom en snar framtid.
  • Sköna former i rött fodral. De tidigare väldigt runda formerna som blivit så vanliga på denna typ av fordon, håller återigen på att bli lite kantigare. Vilket ger ett något mer kraftfullt intryck. Men det har inte skett på bekostnad av luftmotståndskoefficienter. Foto: Alf Wesik
  • Om man inte visste bättre skulle man kunna tro att detta är en ren personbil, men så är alltså inte fallet, det är lilla transportbilen Ford Transit Connect.
  • Precis som vanligt upptar lysarrangemanget en allt större del av fronten. Bilen har även möjlighet att förses med frontljust som följer rattrörelser, som på denna. Bilen har 16 tums aluminiumhjul. Bilen har dessutom parkeringshjälp fram och bak.
  • Ford Transit Connect i lång version med skjutdörr på höger sida. Den är framhjulsdriven, i serien Trend och lackerad i färgen Race red. Den har en 95 hästars TDCi motor, femväxlad motor och auto start-stopp.
  • Lastvolymen är 3,6 kubik i denna Ford Transit Connect i längden L2, alltså lite längre. Max lastvikt är 946 kilo.
  • Komfortväggen gör det blir bättre plats för främst föraren. Arrangemanget påverkar naturligtvis lastutrymmet något, men i princip nödvändigt för komforten i kupén. Här ser vi också några av lastöglorna för att säkra lasten.
  • Till säkerhetsutrustningen hör krockkuddar- eller gardiner, på förar- och passagerarplatserna, liksom på sidorna. Hill-start assistansen är skön att ta till vid start i backar. Framrutan är försedd med värmeslingor.
  • Informationsansvarige Fredrik Nilsson, tillsammans med Fredrik Björlin, ansvarig för Fords transportbilsprogram i Sverige.

Smarta lösningar på nya Transit Connect

Inga kompromisser när Ford tar fram en transportbil i egen regi

”Vi ska nå tvåsiffrig marknadsandel”

Det var med viss spänning jag tog plats bakom ratten på nya Ford Transit Connect för en första snabb provtur i södra Tyskland. Spänning inte bara för att vi alltid har stora krav på Fords transportbilar, spänning inte bara för att vindkraftverken står som spön i backen i de för övrigt undersköna alplandskapen, spänning inte bara för att bilen just tagit hem utmärkelsen International Van of the Year. Utan därför att Ford alltid haft en förmåga att ligga bland de främsta med alla sina olika Transitmodeller.

Det började för långt längre än ett halvt sekel sedan med Ford Transit. En bil som sedan dess utvecklats till en legend och givit branschen mängder av nyheter som sedan dess blivit standard hos de flesta tillverkare.

Och det ska sägas med en gång, minstingen Ford Transit Connect gör ingen besviken. Det kryllar av små smarta lösningar, från ett motorval som startar vid gräsklipparstorlek och sträcker sig upp till en vild 150-hästare som ändå hankar sig fram på under halvmilen per mil.

-Ja, den minsta motorn är verkligen inte stor, säger Fredrik Björlin, ansvarig för transportbilarna inom Ford Motor Company AB i Sverige. Och vi har tagit beslut om att inte ta in den till Sverige, men efter att jag provkört den här nere nu, så börjar jag tvivla så smått. Kanske ska vi ta in den i alla fall..?

Ja, Åkeri & Transport håller med. Det är oerhört förvånande att provköra den lilla motorn, den svarar fint på gasen, är förvånansvärt dragvillig även på låga varv och så fruktansvärt tyst att man ibland tvivlar på att bilen verkligen är igång...

Fem och sex

Det rör sig om en liten bensinare mindre än ett mjölkpaket, slagvolymen är nämligen just under litern. Den utvecklar ändå 100 kusar och ger 170 Nm i vrid. Utsläppet är måttliga 129 gr per km och det resulterar i en försiktig bensinförbrukning på 0,56 vid blandad körning.

Och ja, vi tror att Ford kommer att ta in den till Sverige i sinom tid. Och den har bara tre, tre cylindrar.

I övrigt så finns det tre dieselmotorer att välja mellan. Det är 1,6 liters motorer och de två minsta, på 75 och 95 kan kombineras med femväxlade manuella lådor. Av någon outgrundlig anledning är det bara den största dieseln, på 115 hästar och 270 Nm som kan erhållas med sexväxlad låda. I och för sig räcker de femväxlade lådorna till för de två mindre versionerna, men ändå, lite mystiskt är det. Bilarna drar från imponerande 0,40 liter per mil i Econetic versionen och upp till 0,48 i den ”törstigaste”. Sannerligen finfina siffror och bra försäljningsargument i Sverige. Vi kan nämna också att den snålaste dieseln släpper ut endast 105 gram per km.

Arbetsbord

Nog med siffror, vi ska bara konstatera att 95 hästaren förmodligen blir volymbilen, innan vi istället går över till de praktiska erfarenheterna. Och de är bra. Förbaskat bra. När jag ska skriva min vikt nånstans så går det åt tre siffror och dessutom måste jag böja huvudet när jag går i en Burstner husbil. Trots detta sitter jag finfint i lilla Transit Connect.

Och så tyst den är. Nästan så att, om man har ett drag av tinnitus, måste snegla på varvräknaren för att kolla att motorn är igång och man har ett skapligt rpm-stall vid rödljuset. Men å andra sidan är bilen förlåtande, lite felgas såväl uppåt som nedåt påverkar inte nämnvärt och om det skulle bli alldeles galet så är växellådan snäll som jultomten. Den hjälper alla snälla barn till rätta.

Men automat i dess trevligaste form, alltså inte någon halvhydraulisk halvautomat, finns bara tillgänglig i den största bensinmotorn.

Inredningen är bäst i branschen, skulle jag vilja säga. Praktisk, tuff och tjusig på samma gång. Reglagen sitter på riktigt platser, lagom långt från armar, ben, hälar, händer och fingrar. Det vimlar av fiffiga lösningar för att skapa arbetsytor, fack att lägga pryttlar i, mineralvatten med nån ny osannolik smak. Mittsätet som exempel, kan fällas åt olika håll för att istället förvandlas till arbetsbord, eller fällas åt ett annat håll för att ge plats åt extra gods, liksom åt långt gods från bakre lastutrymmet. Samma sak med passagerarsätet.

Och så är det ju så hemskt praktiskt att kunna ta med sig två hyggligt normalstora passagerare även i skåpmodellen, tack vare tresitssoffan fram.

Den bilen vi provade hade utrustningsnivån Trend vilket ger lite extra komfort. Bland annat möjligheten att justera förarstolen åt fyra håll. Den har även styrning av mediaanläggningen från ratten, eller på reglage vid ratten.

Hjälp i sta´n

Vid provkörningen i Tyskland var bilarna lastade upp till 50 procent av maxkapacitet. Vi har tidigare konstaterat att Ford kan detta med chassieuppbyggnad. Där andra tillverkare påfallande ofta uppger glädjekalkyler vad gäller lastvikter, så klarar Ford sina åtaganden utan anmärkning. Och det blir lite paradoxalt eftersom intrycket man får i förarstolen är det motsatta, att det är mer personbil än lastbil över det hela. Men icke, alltså en bra kompromiss med det bästa från två världar.

Det svåra är att få en bil av den här typen skön att åka omkring i såväl olastad, som nedlastat med maximal vikt. Bra jobbat.

Det finns en för transportbilar unik funktion som heter Actice City Stop att kryssa i vid beställning, och det kanske inte är så dumt, nu när sms:andet ökar så kraftigt. Det är helt enkelt en funktion som hjälper föraren att inte köra in i framförvarande fordon, om den av någon anledning skulle vara så fräck att den står still. Funktionen fungerar bara i farter under 30 km i timmen och sms:andet snabbare än så får ske på egen risk. När vi ändå kikar på säkerheten i stadskörning kan vi konstatera att spegelarrangemanget är bra. Det är stort, stadigt och med vinklar som är långtifrån döda.

Ford i Sverige har för avsikt att krypa upp i marknadsstatistiken och vi bedömer chanserna att lyckas som stora. Ford Transit Connect startar på 130 800 kronor plus moms och volymmodellen på 95 hästar kostar omkring 166 000 kronor. Då handlar det om en version Trend som kort modell och motorn är alltså en 1,6 liters TDCi.

Ford Transit Connect finns i två längder, L1 och L2. I den kortare grundversionen rymmer lastutrymmet 2,9 kubik och den längre 3,6 kubik. De klarar 946 kilo i lastvikt. Tack vare stuvluckan och fällbara sätena kan gods upp till 3,0 respektive 3,4 meter forslas.

Transit Connect kan beställas som Ambiente, Trend eller Econetic, beroende på verksamhet.

Extra utrustning

Ford Sync ger föraren möjlighet till handsfree-teknik, men gör ändå inte att City Stop kan väljas bort. Sensorer hjälper till vid parkering, backkamera vid backning, svängande lampor på kurviga vägar, farthållare osv osv. Liksom bättre ljud, sätesvärmare, automatiska vindrutetorkare, justerbar ratt och möjlighet till enklare mobil interanslutning, vindrutevärme, fällbara sidospeglar och omöjlig hylla ovanför huvudet. Den sistnämnda är mycket praktisk eftersom den rymmer massor av grunkor, men samtidigt omöjlig eftersom armbågen bör vara ledad åt fel håll för att man ska kunna ta tag i grunkorna igen.

Lastutrymmet är praktiskt såtillvida att det går att beställa med dörrar som kan vinklas upp eller skjutas åt sidan, på båda sidor, och det är fästöglor som underlättar lastsäkringen. När det gäller passiv säkerhet så finns det ESP, TCS, alltså Traction control, LAC, som hjälper till att stabilisera bilen vid körning med last, däcktrycksvarnare, EBA, extra bromshjälp, varning bakåt när du bromsar kraftigt.

Växande andel

Ford i Sverige siktar på en årlig försäljning av 1500-1800 Ford Transit Connect under 2014 och sedan en gradvis ökning.

-Vi tror mycket på den här modellen, säger Fredrik Björlin. Lastvikterna ligger i toppskiktet i segmentet och vi utrustar alla bilar med bränsledriven parkeringsvärmare som standard.

Det unika med Ford Transit Connect är att den är framtagen i helt egen regi, utan några som helst strategiska kompromisser med andra tillverkare. Under det närmaste året kommer en ny tvåtonsversion av bilen, vilket blir trendskapande inom branschen. Tillverkningen sker i Valencia i Spanien.

-Ford har som målsättning att slåss med mycket bra och låga driftskostnader för transportbilarna. Och det gäller under hela dess livslängd, säger Fredrik Nilsson informationsansvarig på Ford Motor Company AB i Sverige. Vi har som målsättning att nå en tvåsiffrig marknadsandel inom en snar framtid.