• – Vi skräddarsyr för varje lastbilsfabrikat, säger Hasse Olsson.
  • Trux ingår i Mekanotjänst Holding AB som har cirka 300 anställda och omsätter cirka 420 Mkr, berättar Hasse Olsson.
  • Scania är en stor kund.
  • Mercedes ska utrusta några av sina fordon i Tanzania.
  • Mårten Östberg ser till att rätt bil får rätt färg.

Skyddar mot älg och antiloper

Trux skyddar lastbilar i Afrika

Nu ska inte lastbilarna behöva ta värsta smällen när antiloper korsar vägen i Tanzania. 200 tunga fordon i det östafrikanska landet ska utrustas med frontskydd från Trux i Hälsingland. – Det är en stor order. Den motsvarar 20 procent av det vi producerar, säger Hasse Olsson, platschef.

Trux i Ljusdal har hat en framgångsrik men något krokig resa. Den startade för 30 år sedan.

– Det började med åkare som hade problem med olyckor med både älg och ren. Då, på 1980-talet var det ohyggligt mycket vilt i Sverige, säger Olsson.

En påkörd älg som väger ett halvt ton kan orsaka personskador, långt stillestånd och därmed stora kostnader. En antilop kan vara tung som en oxe men de gaselliknande arterna kan dyka upp i en hastighet av 100 kilometer i timmen.

Hälsingeföretagets grundare Axel Sandström hade sålt Exte. Han behöll tillverkningen av frontskydd. Trux blev först på den Europeiska marknaden och är marknadsledande i på frontmonterad säkerhetsutrustning som ska minimera viltskador.

– Jag skulle tro han började tro på idén när han kolla på lösningar i Australien. Här i norr spred sig nyheten om att den här lösningen skonar fordonen genom att utlänningar såg våra skydd. Det gick vidare från man till man.

Snabb spridning

Det gjordes inga exportsatsningar.

– Bästa marknadsföringen är när grejerna kommer på bilarna. Folk som sett skydden hörde av sig och ville bli återförsäljare i sina respektive länder. I dag har vi säljare i stort sett över hela Europa, säger Hasse Olsson.

Men svensk byråkrati var nära att sätta stopp för produkten som skulle bli en stor exportframgång.

– Någon tjänsteman på VTI eller Trafiksäkerhetsverket, TSV, fick för sig att frontskydden inte var bra för oskyddade trafikanter.

Märkligt nog utan att några tester hade gjorts.

– De som redan hade frontskydd monterade skulle få 18 månader på sig att skruva bort dem. Några nya bilar fick inte registreras med skyddet. Allt grundade sig bara på ett tyckande, säger Olsson.

I drygt ett år såg det riktigt mörkt ut. Det var en skakig tid. Men Axel Sandström beslutade sig för att bekosta vetenskapliga tester på Chalmers för att fastställa om det fanns fog för förbudet.

Skyddar trafikanter - också

Det blev tummen upp. Myndigheterna backade, Trux fick godkänt och lagen skrevs om. Förutsättningen var att frontskydden kompletterades med galler och gummidämpare.

– Testerna visade tvärtemot att det kunde ha en positiv inverkan med frontskydd, eftersom dockorna då hamnade vid sidan om lastbilen. En påkörning utan skydden kunde få förödande resultat eftersom dockorna då ofta hamnade under lastbilen.

Frontskydden har i stort sett likadana ut sedan de blev godkända. Två stolpar och bockade rör med när emellan men har tekniskt sett utvecklats sedan nystarten 1986.

Visiren gör förstås nytta. Förare, passagerare och fordonet klarar en smäll. Bilen kan rulla vidare med kylaren och andra viktiga delar intakt utan ett kostsamt stillestånd. Men det är förstås också lite macho att ha ett frontskydd.

Än häftigare blir det med extra ljusbågar i fronten och på taket, andra produkter från Trux.

Antiloper hot

Nu gäller det leveransen till Afrika, antiloper och andra vilda djur men även boskap i lösdrift. Där kan plötsligt hundratals kreatur dyka upp på vägen. Scanias återförsäljare i Tanzania hade noterat frontskydden från Trux.

– Svensk personal känner igen våra grejer och vi har sålt dit, inga stora mängder tidigare, men så kom ordern på nästan 200 enheter. De ska sitta på 100 Volvobilar, 75 Mercedes och resten Scania, säger Hasse Olsson som började som ekonom men är sedan några år ansvarig för Ljusdalsfabriken.

Företaget var först på den europeiska marknaden med att formge och tillverka frontskydd för lastvagnar. Idag har denna produkt utvecklats till ett brett sortiment säkerhets- och stylingutrustning för montering på tunga lastvagnar av de flesta europeiska lastvagnsmärkena.

Största marknaderna för Trux är Sverige, 40 procent, till Norge och Tyskland levereras 15 procent.

Bara aluminium

– Det är mest på våra breddgrader man har bekymmer med det vilda. Vi säljer en mindre del till Finland, som förmodligen har de samma problem. Men där har vi många lokala konkurrenter som tillverkar i rostfritt stål.

Rostfritt är både dyrare och tyngre.

Aluminium kombinerar styrka och smidighet med miljömässiga faktorer som förutom sin låga vikt, ger starka, smidiga produkter.