• Håkan Gustafsson, trafikpolis i Kalmar län, häpnande. Han har aldrig sett något liknande.
  • Trälemmarna bak på flaket trycktes ut och gick inte att stänga.
  • Skrotade stötdämpare stack utanför sidolemmarna.

Skrothög som körde en hög skrot

”Det var självmarkerande”, säger trafikpolisen

Sidorna på lastflaket bågnade av skrot som slängts på huller om buller. Efter fyra mil stoppades chauffören av polis. De trodde knappt sina ögon. – Jag har inte skådat något värre. Han var självmarkerande, säger Håkan Gustafsson, trafikpolis.

Den 43-årige mannen från Serbien fraktade 26 skrotade bilmotorer och metallskrot som i stort sett bara slängts upp på flaket utan att surras. Spännbanden var i mycket dåligt skick och trasiga. På vissa ställen saknades sådana helt.

Olja rann från flaket. Skrotade stötdämpare stack ut en bra bit utanför sidolemmarna.

Mot alla regler

Lastbilen, en Volvo F10, var avställd och belagd med körförbud. Den var kraftigt överlastad.

Föraren hade inte körkort för tung lastbil, endast B-körkort. Han talade inte svenska men visade ändå att han inte förstod vad som var fel. Eftersom han var av utländsk härkomst och saknade fast adress i Sverige anhölls och häktades han i väntan på rättegång.

– Vi fick lastbilen framför oss vid Guldfågeln Arena i Kalmar. Vi misstänkte att den skulle till Stena Metall inte så långt därifrån och låg efter den en liten bit. Ganska snart insåg vi att det var en livsfarlig transport. Han utsatte andra för fara och säkerhet. Lastningen stred mot alla regler, säger Håkan Gustafsson.

Trafiksituationen var sådan att de inte kunde göra stopptecken på direkten.

Tät trafik

Gustafsson framhåller också att transporten passerat tättbebyggda samhällen och genom en stor stad med rondeller och trafikljus.

– Fordonet krängde. Man kan bara tänka sig vad som hänt om han tvingats bromsa häftigt i en korsning eller i en sväng med en cyklist eller bilister på insidan. Vi såg hur det läckte från bilen – lakvatten, olja från motorblock, fett, broms- och kylarvätska om vartannat.

Inget var tömt och säkrat.

Föraren kom från en enskild skrotfirma i Nybro och hade lastat på hur som helst.

– Han trodde väl att det skulle gå bra med guds försyn.

Anledningen till transporten var att Nybro kommun hade förvarnat skrotägaren där om en inspektion. Skrotfirmans ägare hade därför bestämt att köra iväg så mycket som möjligt.

Den riskfyllda transporten gick bland annat på E22. Trafiken i Kalmar var som vanligt tät den här eftermiddagen.

Räddningstjänstens första insats var att täcka en dagvattenbrunn för att sedan sanera det som runnit ut på plats. En miljöutredare inledde sitt arbete i ett tidigt skede. Ett annat transportföretag anlitades för omlastning och avlastning till en lastbil med täta containrar.

– Det var en bra samverkan och därför gick domstolsförförande snabbt, säger Gustafsson.

”Kollade fem gånger”

Tingsrätten konstaterade att lastsäkringen i praktiken var obefintlig.

Föraren, som inte tagit reda på hur mycket som fick lastas på fordonet, försäkrade att han tänkte på andra trafikanter inte skulle utsättas för fara och påstod att han stannat fem gånger för att kontrollera så att inget skulle kunna ramla av.

– Som jag såg det så fanns det ingen sådan risk. Att en stötdämpare stack ut på ena sidan betydde inget eftersom ingen får köra om på den sidan, sa han.

Föraren fälldes för grov vårdslöshet i trafik, miljöbrott och otillåten avfallstransport. Skrotfirmans ägare ska betala 50 000 i företagsbot.

Deras försvarskostnader, cirka 80 000, ska till största delen betalas av staten.