• – Om våra chaufförer arbetat under slavliknande förhållanden, som våra kritiker påstår, så hade de naturligtvis inte kommit hit och jobbat för oss, säger Yvonne Anderasson som tänker låta EU-domstolen pröva vad som är rätt. Foto: Clas-Göran Sandblom.
  • Svensk lön och svenskt kollektivavtal ska gälla de chaufförer som arbetar för Andreassons Åkeri utan att kunna visa upp en F-Skattsedel, anser Nicklas Mattsson, Transportarbetareförbundet i Halmstad. Foto: Clas-Göran Sandblom.

Skapar massor av svenska jobb - till byråkrater

Visst ordnar Andreassons Åkeri jobb åt svenskar. Men då handlar det om advokater och andra jurister, handläggare på Skatteverket, ombudsmän samt folk i olika domstolar. Så småningom kan konflikterna hamna i EU-domstolen. – Vi har fått ökat hopp om att få igenom våra krav i Arbetsdomstolen, säger Nicklas Mattsson, Transportarbetareförbundet, som nu driver två mål.
Det omstridda åkeriet från Veddige utanför Varberg pressas nu hårt och riskerar att tvingas punga ut med cirka 30 miljoner kronor.
Skatteverket har upptaxerat Andreassons med 10,5 miljoner. Transport har stämt företaget på 450 000 för en polsk chaufför vid Arbetsdomstolen. Efter skattedomen har facket lämnat in ytterligare en stämningsansökan till AD, nu för 135 chaufförer. Den kan kosta Andreassons 20 miljoner.
Till det kommer förstås alla kostnader till den advokatbyrå som Andreassons anlitar.
Beskedet att Andreassons ska betala drygt tio miljoner i arbetsgivaravgifter för 200 polska chaufförer har fått organisationer som annars är varandras motpoler att göra vågen: facket och arbetsgivarna.
– Nu kan vi få bättre konkurrens på lika villkor, säger Johan Lindström, vd Sveriges Åkeriföretag.

Ett år - hittills
Enligt Pia Bergman, samordnare på Skatteverket saknade de inhyrda polackerna svensk F-skattsedel och en försäkring i sitt hemland.
Granskningen gäller ett år, 2009. Chaufförerna å sin sida riskerar också en skattesmäll.
Pia Bergman anser att det är solklart:
– Reglerna är tydliga, de finns på vår hemsida. Det handlar, enligt vår bedömning, om obeskattat arbete.

Enig trio
I den här frågan står facket, arbetsgivarna och branschorganisationen på samma sida.
Niclas Mattsson, Transportarbetareförbundet i Halmstad.
– Glädjande att de killar och tjejer som kört för Andreassons ska betraktas som anställda, inte som egenföretagare. Om Skatteverket fortsätter på den här linjen så kan svenska åkerier konkurrera på lika villkor. Det gör att våra medlemmar kan behålla sina jobb.
Transport jobbar för att de chaufförer som kör svenska bilar ska har lön efter svenskt kollektivavtal.
Johan Lindström:
– Beslutet har satt ribban för vad som ska betraktas som en svensk F-skattare.
Flera andra åkerier har samma upplägg, även i andra branscher.
– Det ökar i omfattning, säger Lindström, som också ser ett värde att frågan länge haft ett stort medialt intresse.
Han tror att bruket av falska F-skattare nu upphör.
– Detta kommer att bli vägledande.

Dubbla stolar
Andreassons är ett av medlemsföretagen i just SÅ. En besvärlig sits att både tillvarata företa som enskild medlem och att värna om en sund konkurrens.
– Det är upp till styrelsen att avgöra om Andreassons följt våra stadgar och våra etiska regler, säger Johan Lindström.
Peter Jeppsson, Transportgruppen och Biltrafikens Arbetsgivareförbund:
– Bra att vi fått klart besked och att Skatteverket sätter till resurser för att stävja användandet av falska egenföretagare i åkerinäringen.

”Fel i geografin”
Yvonne Andréasson, vd för åkeriet:
– Sorgligt att Skatteverket inte hamnat rätt på kartan. Vi bedriver gränsöverskridande trafik, inte nationell trafik.
Åkeriet kommer att överklaga.
Sakfrågan är densamma som Skatteverkets i de mål som nu ska avgöras av AD, att Andreassons kringgått lagen.
– Skatteverkets bedömning har gett oss ökat självförtroende, säger Nicklas Mattsson, ombudsman.
Yvonne Andreasson har förklarat att hon tänker överklaga så långt det går – ända till EU-domstolen.