• Kalle Karlsson började jobba i företaget när han gick på gymnasiet.
  • Pistmaskinen är ännu i sommarvila, men snart är det dags igen.
  • – Vår nya verkstad stod klar 2011, lagom till åkeriets 80-årsjubileum, berättar Jan Karlsson.
  • Full fart och nya utmaningar. Då trivs Jan Karlsson.
  • – Det gäller att vara vaken och fånga möjligheterna när de dyker upp, säger Jan Karlsson.

Servar bygden med maskintjänster

Här växer entreprenörskapet i takt med Åres expansion

Det har varit mycket expansivt i Åre och hela Åredalen under de senaste decennierna. Besöksnäringen har utvecklats enormt, men också samhälle och näringsliv i övrigt. Likaså har utvecklingen varit stor i Brattlands Åkeri AB. När Jan Karlsson 1983 tog över åkeriet efter sin farfar startade han med en Volvo N7 från 1974. Idag bedrivs både åkeri- och entreprenadverksamhet. Företaget har ungefär 35 anställda året runt, plus förstärkning under högsäsong.

Byn Brattland ligger utmed E14 strax öster om Åre. Det var här som Jans farfar Anders startade sitt åkeri. Han startade 1931 med en Cheva och sålde grus från egen grop. Första bilen saknade tipp, så det var förenat med mycket skyfflande. Gruset blev snabbt ryggraden i verksamheten. Längre fram körde Anders även ved och koks till fjällhotellen.

Stor bredd

Även Jans pappa Sten började köra lastbil, men hade sin bil i eget företag. När Jan klev in i branschen blev det naturligt att ta över efter sin farfar. Sedan dess har företaget vuxit i takt med hela bygden. Idag finns uppemot 15 tunga lastbilar, plus ett drygt 20-tal pickuper och andra lättare fordon. Därtill kommer ett tiotal grävmaskiner och lika många hjullastare. Väghyvlar, dumprar och pistmaskiner bidrar ytterligare till bredden i fullserviceföretaget Brattlands Åkeri.

– Vi har satsat när möjligheterna har dykt upp. Det har varit kul hela tiden, säger Jan, som trivs som bäst när det är full fart och nya utmaningar.

– Visst innebär det risker att utveckla ett företag, men det går ju inte bara att sitta hemma och klaga, resonerar han.

Värdefulla medarbetare

Jan tycker det är viktigt att så många som möjligt av företagets medarbetare har jobb hela året.

– Det gäller att ha rätt folk och att vara rädd om dem. Bra medarbetare är grundläggande för hela företaget. I ett företag som detta är det förstås extra värdefullt att medarbetarna klarar många olika sysslor, eftersom stora delar av uppdragen växlar med årstiderna, säger han.

Jan lägger mycket tid på företagets ledning, men vill även vara direkt engagerad i uppdragen. Han är återkommande chaufför i Norge-trafiken. Det är möjligt genom medarbetarnas egna engagemang och ansvar, två arbetsledare på entreprenadsidan och kontorets insatser i ekonomi och övrig administration.

– Det är viktigt att få hjälp med både arbetsledning och ekonomi. Annars fungerar det inte.

Familjeföretag

Fem år efter övertagandet ombildade Jan verksamheten från enskild firma till aktiebolag. Det är Jan som är ägare till bolaget, men hela familjen är engagerad. Jans sambo, Annelie Kålen, jobbar på kontoret och sonen Kalle kör lastbil sedan flera år. Dottern Frida rycker in där det behövs.

Lagom till företagets 80-årsjubileum 2011 invigdes en ny verkstad. Nybygget innehåller även personalutrymmen och kontor.

– Det blev ett rejält lyft, fastslår Jan och konstaterar att ändamålsenliga lokaler betyder mycket för den dagliga verksamheten.

Flexibla flisbyggnationer

Företagets marknad är dels lokal – i Åre och Åredalen, dels regional. Åkeriet är anslutet till Reaxcer och utför i stort sett allt utom rundvirkestransporter. Norgetrafiken utgörs främst av flis och sågade trävaror, men även styckegods. Norgetrafiken utförs med fyra Scania-bilar med flisbyggnationer. Det är en 560, en maxad 500 och två 480. Jan uppskattar flisbyggnationernas mångsidighet och smidighet.

På hemmaplan dominerar transporter med grusbilar och krokbilar. Företaget har idag ingen egen täkt, men det finns en bergtäkt i närheten. Under många år har företaget även skött utlastningen vid en av Reaxcers grustäkter. I vagnparken finns även slambilar och en spolbuss.

Stort och smått

– Merparten av fordon och maskiner snurrar i Åre och Åredalen. Här har det byggts ut mycket sedan 1980-talet och utvecklingen fortsätter. Det blir en blandning av stora och små projekt, plus eftermarknad.

– Större projekt har förstås fördelen att de löper under längre tid, men samtidigt är upphandlingarna väldigt pressade. Mindre åtaganden kräver mer organisation per enskild insats, men är också väldigt värdefulla, summerar Jan Karlsson, ständigt nyfiken på nya uppdrag.

Tidningar inom mediagruppen Swepress