• Mats Björninen, Mathias Dahl och Hpkan Ferm från Würth Svenska AB, visade möjligheter att riktigt fullutrusta hantverksbilen.

Ser utrustningen även som marknadsföringsverktyg

Tyska Würth är ett stort företag med flera olika divisioner, såväl i hemlandet, som i övriga världen - och därmed Sverige. På Bilar som jobbar fanns avdelningen bilinredning på plats för att visa de mycket genomarbetade och smarta lösningarna.

Würth har varken utmärkt sig för att ha de billigaste eller de lättaste lösningarna på sina bilinredningar. Men istället de kanske allra stadigaste uppbyggda.

-Dra i en låda och känn själv, se här, ingen låsprint eller något enkelt, utan en heltäckande låsning av varje låda som kan nås från alla vinklar. Det är kvalitet, som vi vill ha det.

Andrahandsvärde

Den som säger så är Mats Björninen på Würth Svenska AB. Han säger att det var större skillnad i vikt mellan Würth och andra liknande fabrikat förr i tiden. Men nya kvalitetskrav har gjort att även andra tillverkare har förbättrats sina produkter och därmed suddat ut viktskillnaderna.

-Vi ser bilinredningen som en ren investering. Själva bilarna leases ofta och byts ut vart tredje år, medan våra inredningar enkelt håller upp till tio år. Om inredningen sitter kvar höjer det andrahandsvärdet på bilen, annars är de enkla att montera ur och flytta över till den nya bilen.

Würth har också en mycket gedigen lösning när det gäller att utrusta bilarna efter kundernas behov.

De kan till och med levereras så färdiga med kompressorer, olika hjälpaggregat och maskiner, att till och med lådorna är fyllda med skruv.

-Det till och med går att få ett system där lådorna bytes ut mot fyllda diton när det börjar ta slut. Detta imponerar inte bara på brukaren, hantverkaren eller företaget, utan även på kunden. Det är ett optimalt marknadsföringshjälpmedel.

-Vi jobbar kontinuerligt med att få ner vikten på våra grejor, men vi måste hela tiden tänka på att det ska hålla samt att det ska klara säkerhetskraven, exempelvis krocksäkerheten.