• För sex år sedan fanns det inte en enda miljöbil bland tunga fordon. Nu är sju av de 50 tunga fordon som kör mat till stadens förskolor, skolor och äldreboenden, så är sju miljölastbilar. En sådan är den på bilden. Foto: Stockholms stad
  • Elhybrider, bilden, och gasbilar går tyst. De smyger sig fram i nattens mörker och stör inte den sovande befolkningen. Foto: Stockholms stad
  • "Snart körs fossilfria transporter i Stockholm", lovar Per Erik Österlund.

Science fiction - knappast inte för Österlund

"Ännu hemligt, men avtalet signeras under sommaren"

Helt fossilfria transporter med tunga fordon. Det blir Stockholms stad nästa stora miljösatsning. – Upphandlingen gäller transporter för varor och tjänster, säger Per Erik Österlund, miljöförvaltningen.

Det blir den första upphandlingen av helt fossilfria transporter.

– Normal skriver staden sina avtal på två plus två år. Vi siktar på en förlängd avtalsperiod.

Fossilfritt redan nu låter lite fantasy, science fiction. Men inte för Per Erik:

– Redan nu finns ellastbilar i Malmö, Dennis Eagle, som laddar på kaj. De olika modellerna har en funktionsradie på 15, 25 eller 35 mil per dag.

Österlund säger att andra tillverkare är på gång.

– Renault är en. Mitsubishi har ett projekt, med en bil som heter Fuzo, tillsammans med Mercedes. Den lastar cirka fem ton och rullar nu i Tyskland

Han framhåller att en distributionsbil går i snitt 20 mil, och sällan längre än max 30 mil per dag.

Fler alternativ

– Sedan finns det förnyelsebara drivmedel. Iveco, Mercedes och Scania har sådana bilar. HVO är fossilfri, ett bränsle som kan köras i vilken dieselbil som helst. Än så länge bara i lastbilar.

HVO introducerades på OKQ8 2007, när Per Erik var försäljningschef där.

– Då tillverkades all HVO på palmolja, som tränger undan regnskog, och vi fick medlemmar i Greenpeace hängande på på fasaderna. Vi la ner men fyra år senare fanns nya råvarubaser, slakteri- och fiskavfall.

Österlund gjorde då ett projekt med återvinningsföretaget Renova och Volvo i Göteborg.

– DHL kom också in i bilden.

Ligger lågt

Utlysningen om upphandlingen kommer i maj.

– Avtalet kommer nog att skrivas mitt i sommaren. Nu ligger vi under sekretess, säger Per Erik Östlund.

Mellan 2010-2014 var han ansvarig för EU-projektet Clean Truck, Stockholm. Tre nya tekniker för lastbilar testades.

– Vi provade ED95, det vill säga dieseletanol, metandiesel och elhybrider. Staden gav bidrag till 18 åkerier som fick köpa ellastbilar, sammanlagt 50, för halva priset, 300 000 kronor. Då går fortfarande i Stockholm.

Hela projektet kostade 75 miljoner.

– OKQ8 byggde sin anläggning för dieseletanol, som låg i Haninge. AGA byggde för produktion av flytande och komprimerad gas i Älvsjö.

Enligt Österlund fungerar bilarna med el-etanol bra i citytrafik med 70 procent minskning av växthusgaser.

Lovade för mycket

Metandieselbilarna fungerade inte bra i stan, med mycket start och stopp. Motortemperaturen uppgick för sällan i rätt temperatur för att övergå till gasdrift.

– Miljöbesparingarna med elhybrider hamnade runt tio procent, marginella. Inte 30 procent som Volvo och Scania ibland påstår. Bättre besparing når man genom att skicka föraren på sparsam körning.

En positiv sak var hur tyst elhybriderna går.

– De flesta klagomål till oss är relaterade till buller. Vi startade off-peakprojeket som ska slutredovisas tillsammans med KTH i maj. Bilarna körs på tider, 22-06, när fordonstrafik är förbjuden. Men det finns möjligheter att köra och ta emot gods i Stockholm på natten. Exempelvis kan hotell ta emot tvätt den tiden på dygnet. Vissa livsmedelsbutiker har öppet till midnatt.

Nu finns en speciellt designad Volvo elhybridbil, med gummerat skåp, speciell backgavellift, palliftar, hjul på burar.

Två tekniker

Back-ljudet ersattes med blixtljus. Mitt i projektet märkte vi att Scanias nya gasbil var extremt tyst och testar nu två olika tekniker. Bara enstaka stockholmare klagar numera på att det kommer en lastbil på natten.

Nu mer finns en definition på miljöbil i både Stockholm och Göteborg.

Sammanfattningsvis säger Per Erik Österlund:

– Åkerierna har inte muskler att investera i allt nytt. Vi måste ta myrsteg på rätt sätt.

Tidningar inom mediagruppen Swepress