• Peter Kaméus, kommunikationschef på Scania-bilar Sverige AB, visade upp ett brett program av fordon och motorer på årets lastbilsmässa. Foto: Alf Wesik
  • Det går visst att göra affärer på en mässa. Det skånska transport- och logistikföretaget Eurolink tecknade exempelvis kontrakt med Scania om leverans av 40 dragbilar. På bilden ser vi vd Roy Hansson Eurolink AB, till höger på bilden, tillsammans med säljaren Fredrik Påhlsson på Scania-Bilar Sverige i Lund.

Scania visade brett program

Lite märkligt är det ändå. För samtidigt som de tyngsta av de tunga, alltså Mercedes-Benz och Volvo, presenterar nyheter inte bara en och en, utan oftast i klump – så är det Scania som har det bredaste programmet. När de flesta andra utställare satsar miljoner på montrar, glänsande ytor och flärd, så lockar Scania med en mer jordbunden och chaufförsnära monter. Och lockar flest besökare av dem alla. Ja, lite märkligt är det ändå.

Det diskuterades mycket inför och under årets lastbilsmässa på Elmia om Volkswagen, som såväl tar ett allt större famntag om hela branschen, som kramar om den allt hårdare. Tidigare har den här branschkramen omfattat Scania på ett ganska symboliskt vis, men numera är det mer rakt på.

Scania har dock ett trumfkort, bättre än allt annat. Nämligen sitt rykte och sitt goda namn.

Jag såg i någon artikel att Scania på sätt och vis är lastbilarnas Harley Davidson. Att massor av chaufförer byter jobb inte efter lön och villkor och annat, som normala medelsnittschaufförer, utan snarare efter vad åkerierna parkerar för märken vid lastbryggorna.

Tre infallsvinklar

Så ett besök i Scanias monter på lastbilsmässan blir därmed ett besök med många dimensioner. Dels tyskspåret, en känslig fråga som det gäller att närma sig med viss eftertanke och mycket ackuratess, dels varumärkesspåret med V8-känslan, historien generationstrogenheten och så vidare, dels alla nyheter.

Vi kan sammanfatta det första spåret, där det komplicerade förhållandet med Volkswagen, MAN och tyska ingenjörer finns med i bilden – som att det troligen inte påverkar verksamheten i Södertälje så överdrivet mycket. Så länge Scania har så oerhört starka produkter och en så fruktansvärt stark produktionsmodell.

När det gäller det andra delspåret, det med varumärkesidentiteten, så kan det sammanfattas med magnifikt. Det är faktiskt mycket trevligt att gå omkring i Scanias monter och riktigt känna den stolthet som flödar.

Ett trevligt mått på detta är att Scania har den största klädesaffären av alla på mässan, och här går det att köpa det mesta som behövs för en stilfull tillvaro, oavsett om man råkar vara helt nyfödd, eller hängt med sedan vänstertrafikens dagar.

Så slutligen den sista infallsvinkeln, nämligen nyhetsspåret, tekniken och de nya produkterna. De gör inte så stor sak av det hos Scania, men de presenteras i en jämn ström och det innebär att produktportföljen kan vara den bredaste på Elmia. Scaniafolket marknadsför den i alla fall själva, som bredast.

Precis som hos alla tillverkare består produktnyheterna dels av nytt järn och stål, det vill säga nya detaljer, nya motorer – där den nya 450-motorn, certifierad för Euro 6 är huvudnummer, dels är det optimering och elektronisk vidareutveckling av befintliga system, som tar allt mer plats.

Tål att jämföras

När det gäller den nya 450-motorn så används enbart SCR-tekniken, med selektiv katalysator för efterbehandling av gaserna. Det innebär att i princip befintlig teknik använd på ett mer effektivt sätt kan reducera förbrukningssifforna, liksom utsläppsnivåerna.

-Vi visar upp inte mindre än 19 olika motorer här i Jönköping, säger Peter Kaméus, kommunikationschef på Scania-bilar Sverige AB, samtliga godkända för Euro 6, inkluderat motorer för alternativa bränslen.

Kaméus berättar att det egentligen inte syns så mycket på det yttre, men en jämförelse med den senaste utställningen, år 2012, säger allt. Alltså, vi jobbar med hela fordonen, med allt från hytterna, chassierna, upphängningar, drivlinor, påbyggnader – allt med ett enda huvudsyfte, nämligen att optimera effektivitet och därmed lönsamhet.

Minimiseminarier

Scania vill gärna framhålla att ”vi kan det här med gasdrift”, så därför hade flera gasbilar mycket framträdande roller i årets uppsättning. Det handlar dels om en sopbil med lågentré och Euro 6 gas, det är en LNG-bil i utförande gasdragbil och det är en 90 tons gruvbil, samt RME bilar av olika slag.

Som vanligt kryddades hela anrättningen med lite tråkigare saker också, som rådgivning om försäkringar, finansieringslösningar, serviceavtal, utbildsningspaket med mer, mera.

-Ja, tråkiga kanske, men allt viktigare i den hårdnande konkurrens som gäller ute på marknaden, fyller Peter Kaméus i. Vi anordnar även miniseminarier i frågor som rör alternativa bränslen, transporteffektivisering och coachning.

Sverigefinalen av Young European Truck Driver, avgjordes under mässan - och det uppseendeväckande inträffade att en tidigare vinnare, av inte bara Sverifinalen som hela världsfinaen, det var 2010, vann igen. Andreas Söderström heter han och numera har han hunnit bli 31 år.