• Ungdomar klickar på youtube många gånger varje dag. Därför har Scania lagt ut en film om hur det är att vara lastbilsmekaniker. Ett filmteam var på Arendal för att skildra yrkets vardag.
  • – Vi, Scania eller Volvo, tar hand om er om ni söker till branschen, säger Peter Eberoth.
  • Skådis för den dag blev Scott Mårtensson och några av hans arbetskompisar på Scania i Arendal på Hisingen. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • Scott Mårtensson blev filmad från alla håll

Scania rekryterar nytt via sociala medierna

Mekare testade vara skådespelare för en dag

Scania går ut på de sociala medierna för att värva nya medarbetare. – Sådana är tiderna. Detta är ett sätt att nå ut till många och unga människor, säger Hans-Åke Danielsson, presschef.

Både Volvo och Scania har mekanikertävlingar för att höja intresset för yrket.

Södertäljeföretagets tävling heter Top Team.

– Vi försöker göra serviceteknikern, som är dagens titel, till hjälte. Det är en mycket viktig spelare i laget. Det är svårt att få elever till utbildningarna och efter den är det många som väljer personbilar istället för lastbilar.

Inspelningen gjordes på Scanias verkstad i Arendal på Hisingen i Göteborg. En lätt nervositet, spänd förväntan och nyfiket intresse fanns där filmteamet anlände – en kameraman, ljudtekniker och ljussättare och inspelningsledare.

Skådis

Ett halvdussin Scaniamedarbetare var med. En av dem var Scott Mårtensson:

– Det var kul och annorlunda inslag i vardagen. Vi snackade lite med varandra under inspelningen och fick till några leenden och skratt så att det inte blev stelt.

Scott gick på Motorbranschens tekniska gymnasium, MTG, och fick jobb direkt på Scania efter studenten. Han hade sommarjobbat och praktiserat där tidigare.

– Jag gör allt från service till lite större reparationer. Det är en varierande vardag, säger han.

Omhändertagna

Peter Eberoth är utbildningsansvarig på Scania.

– Vi brukar säga ’’kom till branschen och den tunga sidan av lastbilsmek. Vi tar hand om er’’.

Han vet att det kommer att bli ont om mekaniker.

– Det är en utmaning att få ungdomar att välja det yrket, säger Peter Eberoth, utbildningsansvarig, Scania.

För att locka ungdomar presenterar sig Scania i skolorna

Eberoth är vid sidan av sitt jobb styrelseledamot i MYN, Motorbranschens yrkesnämnd, och sitter med i Arbetsförmedlingens branschråd.

– Det handlar om att få ungdomarna förstå att det är ett bra yrke och att de ska söka sig till branschen. Vilket företag de än väljer, Volvo eller Scania, så vidareutbildar vi dem.

Många arbetsplatser

Scania har ett hundratal verkstäder och söker mekaniker kontinuerligt – över hela Sverige.

– Varje år anställer vi mellan 50 och 100 mekaniker. Branschen som helhet söker mycket folk. Eftersom jag även representerar MYN så är min uppgift att representera branschen som helhet. Vi, de stora företagen tar hand om de ungdomar som söker sig till oss.

På vilket sätt är det ett bra yrke?

– Ungdomarna får en fast månadslön från första dagen och erbjuds bra vidareutbildning inom företaget. Karriärmöjligheterna är bra. Någon kanske börjar som mekaniker, fortsätter som reservdelsman eller kundmottagare. Det finns de som blir verkmästare.

Utlandsmek och jourmek ligger också i gottepåsen.

– Du kan be att få ett längre kontrakt, ett halvår upp till två år, utomlands. Vi har haft killar som bland annat varit i Irak. Sådant händer. Jourmekaniker är de som syns ute på vägarna ibland.

Specialinriktning

Peter Kaméus, Scania-Bilar Sverige AB:

– Mycket är datoriserat i dag, det är lite ett annat jobb än vad det varit. Då måste man ha folk som har förståelse för datorer. Den grundutbildning som vi haft går in i Mälardalens folkhögskola. Vi har specialutbildning på våra motorer, växellådor och våra andra system.

Kaméus säger att behovet av mekaniker, servicetekniker, är konstant.

– Produkterna har en annan komplexitet i dag, därför måste en ny generation mekaniker. Samtidigt måste många som ska gå i pension ersättas.