Scania fixar fästet åt Kalla och Hellner

Ny generation vallalastbil servar skidlandslaget

Under 1980-talet och en bit in på 90-talet hette den riktigt stora giganten i skidspåren Gunde Svan. Han var dessutom klurigare än alla konkurrenter tillsammans, han filade på stavspetsarna för att spara gram, han tog fram en ledad skejtingpjäxa och han satte griller i huvudet på alla norskar, genom att plötsligt träna skejting med en två meter lång stav gjord av bambu. Men hans kanske kletigaste uppfinning var ändå vallalastbilen. – Kom ihåg att vi rullade in ekipaget första gången i samband med tävlingar i Gällivare. Vilken sensation det blev.

Den som säger så är Johan Sares, längdchef på Svenska Skidförbundet. Vid den tiden för tio år sedan var den specialutvecklade valllastbilen en sensation – nu är den ett måste. Det svenska landslaget har bytt upp sig flera gånger, och alltid i samarbete med Scania.

– Men den ursprungliga första bilen finns fortfarande kvar i tjänst, den används i år av det kanadensiska landslaget, säger Johan Sares till Åkeri & Transport.

Det var alltså Gunde Svan som ursprungligen kom på idén och Johan Sares var med på noterna redan från första start.

– Tanken är helt enkelt att dels få med all utrustning på ett vettigt sätt, dels få en bättre arbetsmiljö för vallateamet.

Nya generationen

Han berättar att när frågan först gick till Scania så var det främst en buss som Gunde och Johan tänkte på. Men det blev svårt med golvet och arbetshöjden, så det blev en lastbil med skåp istället.

Idag handlar det om en trailerdragare av senaste snitt, den nya generationen, en Scania R 500. Föraren, som i år heter Roger Karlsson, kan bland annat dra nytta av en riktigt bra förarmiljö, i ett fordon som drar mindre bränsle än någonsin, som fått effektivare bromsar, förbättrad säkerhet med bland annat sidokrockgardiner.

– De svenska längdåkarna är mycket framgångsrika och vi på Scania är mycket stolta över att kunna bidra till detta, säger Erik Ljungberg, kommunikationsdirektör på Scania.

– Vallateamet har samma viktiga roll för de aktivas framgångar som personalen vid våra serviceverkstäder har för våra kunders lönsamhet, säger Erik Ljungberg.

Scanias affärsidé är att leverera skräddarsydda fordon och tjänster som bidrar till att maximera kundernas lönsamhet och minimera fordonens miljöpåverkan.

– Inom idrotten mäts lönsamhet i topplaceringar, och därför hoppas vi att den nya vallabilen bidrar till att svensk längdskidåkning fortsätter att ta medaljer vid de stora mästerskapen.

Lastbilskort

Rent praktisk går hela verksamheten till så att vallateamet börjar förbereda nästa års säsong redan säsongen innan. Den specialanpassade trailern med utskjut har plats för tusen skidor och all annan tänkbar utrustning – exempelvis valla av alla de slag.

– Det är lite halv hemligt ja, vem som helst för inte komma in, när som helst. Men ändå inte lås och bom, säger Johan Sares.

Till att börja med för tio år sedan fick de ordinarie vallarna ta lastbilskort, men det visade sig att det passade bättre med en ordinarie ansvarig chaufför. Men några av de totalt sex vallarna har behörighet att hjälpa till med körning, vid långa transporter och liknande.

Celebert besök

Vid tävlingar på lördag och söndag dyker vallabilen upp på torsdagen och blir sedan både ett blickfång för publik och tävlande, som centrum för framgångar i spåren.

– Scania är på plats ibland med kunder och det är alltid trevligt, liksom vi använder bilen som service även till andra sponsorer.

Vallabilen får då och då besök av såväl skidkungar och drottningar, som riktiga kungar och drottningar.

– Ja, det är verkligen kul, att de är så intresserade. Och vallalastbilen är ju verkligen en magnet.

När vi når Johan Sares är han just på väg ut till skidstadion i Soul i Korea och han berättar att det är en av få tävlingar där vallabilen inte finns på plats.

– Men vi saknar den. Å andra sidan är det SM-vecka hemma i Sverige samtidigt, så det är inte allra bästa laget här. Detsamma gäller alltså utrustningen. Vi hoppas ändå på bra resultat.

I helgen avgjordes VM i finska Lahtis. Tävlingen drog igång den 23 februari och vallabilen fanns på plats i extra god tid innan.

Tidningar inom mediagruppen Swepress