• Del två i den nya generationen Scania stormar fram. Här XT-serien som främst vänder sig till bygg- och anläggningsbranschen. Här två olika exempel med olika hyttalternativ, till vänster en G 450 med 13-liters Euro 6 motoroch till höger en 16-liters V8 på 580 hästar.
  • Scania R 580 med V8 på 580 hästar och utrustad som timmerbil med Palfinger kran.
  • Mats Waldekrantz från Scania visade Åkeri & Transport runt på den nya offroadsträckan på Scanias Democenter med hjälp av en P 410 med dumpersflak och daghytt. Foto: Alf Wesik
  • Mats Waldekrantz från Scania visade Åkeri & Transport runt på den nya offroadsträckan på Scanias Democenter med hjälp av en P 410 med dumpersflak och daghytt. Foto: Alf Wesik
  • Nytt och gammalt i skön förening Scania R650 Xt med en väl använd Caterpillar som enda last. Foto: Alf Wesik
  • Gunnar Thorsén från Scania berättar om den nya exteriören, med den robusta grillen, de olika nivåerna på nedre stötfångare, nedfällbar stege, ledlamporna och backspeglarna.
  • Scanias Erik Hånell visar det nya fast fotsteget som gör kontroll av lasten säker.
  • Allt nytt och färbättrat. in i minsta detalj. Men den vane Scaniaföraren känner sig ändå som hemma.

Scania anlägger en extra tuff ton

Dags för del två i Nya generationen Scania - med extrema XT

Vi anade väl att något riktigt stort var på gång, vi som var på plats när Scania lanserade sin nya generation lastbilar i Paris för ganska jämnt ett år sedan. Visst blev det omedelbar succé - på scen, hos handlarna och hos användarna. Och tacka sjutton för det, med en investering i storleksordning 20 miljarder som solid grund. Nu fortsätter Scania med stentuffa nya Scania XT-serien. Kort sagt, Scania täpper till den ena luckan efter den andra i sitt program.

Det luktar fortsatt framgångssaga för Scania. Vilken annan slutsats kan man dra, när det största problemet och frågeställningen efter den dubbelnya lanseringen i början av september i Södertälje – är vad egentligen XT i Scania XT, står för. Extra tuff? Eller kanske Extra Tough, eller möjligen Extreme?

Alla varianter förekom, till och med av Scanias egen personal. Och vi lägger därmed det ärendet till handlingarna. Att bilen passar in på alla epitet råder det ingen tvekan om.

Helt klart är att varthelst lastbilar med ilsket lysande bokstäver XT i grillen, dyker upp, kommer de att mötas med respekt. Vare sig det är i grusgropen, på byggarbetsplatsen, i skogen, eller på någon plats där det krävs det där lilla extra.

Hårdare krav

Scania XT är skräddarsydd in i allra minsta detalj för att passa bygg- och anläggningsbranschen. Den ersätter i ett enda svep Scanias tidigare Off-road-serie – och är i princip komplett redan från början. Den erbjuds med alla tänkbara alternativ vad gäller såväl drivlinor, som hytter och påbyggnader.

– Bygg- och anläggningsindustrin är hårt konkurrensutsatt och den ställer allt hårdare krav när det gäller hållbarhet, kostnads- och drifteffektivitet.

Den som säger så är verkställande direktören och koncernchefen, Henrik Henriksson. Han fortsätter:

– Varje del i det komplexa logistikflödet i byggprocessen måste bli effektivare och Scania XT är vårt bidrag till denna förändring.

Som hemma

Nya Scania XT är frukten av ett långvarigt utvecklingsarbete. Trots att allt är nytt och enligt Scaniakonstruktörerna rejält mycket bättre, ska den vane Scaniachauffören känna sig hemma från första stund. Ja, så snart han eller hon sparkat av sig träskorna, justerat in stolen och tagit plats bakom ratten.

Det är för övrigt en något annorlunda upplevelse i sig. Det gjordes stort nummer av att själva förarplatsen var framflyttad cirka 65 mm när den nya generationen presenterades i Paris för ett år sedan. Det visade sig vara ett mycket lyckat flyttkalas.

Tack vare dessa få millimeter har det blivit rymligare i hytten och framför allt har utsikten runt om förbättrats. På Scania XT har A-stolparna gjorts smäckrare liksom speglarnas design justerats.

Drivlinor

Scania XT är alltså det andra trappsteget i den noggrant planerade globala lanseringen av den nya generationen. Och jodå, alla entusiaster kan pusta ut. Nya serien XT kan förses med alla motorer, från den mindre raka femman och upp till den största V8:an. Med effekter från 280 upp till 730 hästar.

När det gäller växellådorna så har Optiecruise-lådan ytterligare förfinats främst i mjukvaran. Men även med hjälp av en ny mellanaxelbroms som anpassar varvtalen snabbare. Det resulterar i snabbare och mjukare skiften både uppåt och nedåt.

Det handlar om pyttesmå andelar av en sekund i skillnad. Men en provkörning visar att de här knappt mätbara delarna av en sekund sannerligen märks.

Samtidigt introduceras Clutch on demand, det är en kopplingspedal som kan användas vid igångkörning, vid trixande, i samband med lastväxling, fastkörning i skogen, med mera, med mera.

Scanias Opticruise i dess senaste form klarar tågvikter upp till 250 ton och i kombination med ett fullbrett urval av bakaxlar med navreduktion, enkelreduktion och alla tänkbara utväxlingar – klras de mest dramatiska uppdragen.

Brett program

I samband med Scanias premiärvisning av nya XT-serien fanns tippbilar att beundra, där fanns betongroterare, betongpumpbilar, lastväxlare, liftdumpers, mobilkranar, flakbil med tipp och kran, och bilar för extremt tuffa transporter.

Även om alla dessa bilar är byggda för att klara de tuffaste förhållanden, exempelvis på platser där vägarna inte ens är vägar, så körs de flesta off road-bilar, även mycket på landsvägar. Av den anledningen är det viktigt för den moderne och effektive åkaren att specialanpassa sitt fordon i ännu högre utsträckning än tidigare.

Och därför är det viktigt att ha ett så brett program som möjligt tillgängligt, exempelvis när det gäller hytter, drivlinor och påbyggnader.

Vår tidning återkommer när det så småningom finns fordon för mer utförliga tester tillgängliga.