• Att lära sig beståndsgående gallring och att alltid sträva efter utveckling är viktigt.
  • Andreas Nilsson och Niklas Näslund har jobbat tillsammans i 13 år och båda tycker att det är viktigt att vara på samma nivå och vara likasinnade för att det ska fungera bra.
  • Andreas och Niklas delar på en John Deere 1070 E till vardags och ingen av dem kan tänka sig att jobba med något annat trots 20 år i branschen.
  • Skruvandet är aldrig roligt men ibland är det ett måste.
  • Flerträdshantering med ett JD 412 H aggregat i beståndsgående gallring har visat sig vara riktigt effektivt.
  • Kvalitét är viktigare än kvanitet om man frågar Niklas och Andreas.

Sätter kvalitét före kvanitet

”Har som målsättning att behandla all skog som den vore vår egen”

Kvalitét är viktigare än kvantitet - i alla fall om man diskuterar skogsvård med Niklas Näslund och Andreas Nilsson. Och för att uppnå kvalitet gäller det att alltid göra sitt bästa och lite till.

Av Angelica Nilsson

Niklas Näslund och Andreas Nilsson har jobbat tillsammans i 13 år. De vet exakt var de har varandra och trivs tillsammans. De påverkar varandra positivt och ser till att alltid sköta skogen och maskinerna på allra bästa sätt under sina skift, de vill ständigt utvecklas fast än de har mer än tjugo år i branschen.

- Man ska behandla skogen som om det vore sin egen. Kvalitét är viktigare än kvantitet även om det såklart gäller att få ut virket ur skogen så får det aldrig någonsin tummas på kvalitén, säger Niklas.

Det egna ansvaret är stort för en skogsmaskinförare. Varje enskilt träd som tas ned är ytterligare ett beslut att fatta. Rätt träd ska gallras för att kvarstående träd ska få optimala förutsättningar för att växa. Skogen som står kvar får inte skadas och stubbarna ska vara så låga det bara går - i alla enskilda träd, för att få ut så mycket som möjligt av stammen.

- Man ska alltid börja dagen med en låg stubbe, annars har man förstört det trädet, säger Niklas eftertänksamt.

Nyligen kom de till en första gallring men där senväxta granar täckte området och var i själva verket behov av betydligt hårdare gallring. Man tog kontakt med Holmen som gjorde om planeringen och skogägaren blev nog lycklig som slapp kostnader ytterligare en gallring om några få år.

- Andra kanske bara kör men jag tycker att vi har ett stort ansvar gentemot skogägaren, säger Niklas.

Niklas och Andreas kör en John Deere 1070 E med ett 412 H aggregat. De kör beståndsgående gallring med flerträdshantering för det mesta även om det ibland blir slutavverkningar. Båda två är lika noga med vård av maskinen och det är en förutsättning för att trivas anser de. Vid varje skiftbyte ska det smörjas och en gång i veckan gör de en större översyn. Efter varje skift sopar de ur hytten, plockar i ordning och snyggar till för att näste ska trivas. De sporrar varandra att köra bättre och hjälps åt när det strular.

- Jag ser ju vad Andreas kört och man vill inte vara sämre, säger Niklas och skrattar.

Och Andreas håller med. Att köra tillsammans med någon likasinnad är viktigt. När vi kommer på besök har hela förmiddagen ägnats åt skruvning för Andreas. En slang gick och det krävdes en hel del demontering för att komma åt och Niklas anländer 1,5 timme före sitt skift för att hjälpa till med monteringen. De pratar och skojar, tar en fika i kojan och diskuterar familj, renoveringar och diverse projekt. Att utvecklas i jobbet kanske kan kännas svårt när man tillbringat tjugo år i en skördare men båda är lyhörda och försöker alltid göra bättre ifrån sig. De har gått från hundra stam i timmen upp till tvåhundra genom att lägga ytterligare energi i körningen.

- Man kan inte sitta och smsa när man jobbar i skogen - eller någon annanstans heller för den delen, det gäller att vara aktiv hela skiftet. Och även om man jobbat i många år så bör man vara lyhörd och lyssna till andra och ta åt sig av sådant som verkar relevant. Maskinerna idag är jämna och det skiljer dem inte mycket åt men sanningen är den att en riktigt bra förare gör ett lika bra jobb även i en sämre maskin, säger Niklas.

Genom åren som passerat har Andreas och Niklas bytt arbetsgivare några enstaka få gånger, en gång var ett uppköp och nu senast bytte Niklas arbetsgivare före Andreas för att slippa allt för långa pendlingar och Andreas kom snart efter av samma anledning. Att vara egen företagare är inget de hyser intresse för.

- Jag tycker det är skönt att kunna koppla bort jobbet när man kommer hem. Är man ägare av maskiner för flera miljoner så tror jag det är lätt att börja grubbla när man är ledig, säger Andreas.

Andreas pappa ägde skogsmaskiner så efter gymnasiet väntade lumpen och sedan dess har han jobbat i skogen och alla bröderna jobbar också i skogen. Niklas har samma uppväxt, pappa (läs om John och hans Hemek på nostalgisidorna i detta nummer!) jobbade i skogen och Niklas följde med redan som lillgrabb och som 15-åring körde han Hemeken på egen hand.

- Jag gick skogs på gymnasiet och när jag fick min första anställning hos Tommy Mårtensson gav han mig bara nycklarna och sade ”kör”. Sen gick han hem. Jag fick prova mig fram och dagen efter fick jag chans att ställa frågor. Innan man ens kört har man ju inga frågor... säger Niklas.

Att bli en duktig maskinförare är inget som görs i en handvändning. Många entreprenörer har idag svårt att rekrytera skickligt folk. Utbildningarna på tre år ger inte tillräckligt med vana för att köra på den nivå som krävs i dagens pressade tillvaro. Men om man verkligen vill bli bra så går det!

- Man måste bara vilja lite mer än alla andra, man måste göra lite till, stanna kvar lite längre och engagera sig. Det gäller verkligen att ha ett brinnande intresse för skogen och maskinerna. Fast än både jag och Andreas har mer än tjugo år i en traktor så strävar vi varje dag efter att utvecklas och bli bättre och bättre man blir aldrig fullärd. Man lär så länge man lever, säger Niklas.

 

Fakta: Tips till skogsmaskinförare

Tips till nya chaufförer.

- Visa intresse.

- Stanna lite längre och försök att ständigt göra saker bättre.

- Engagera dig, anpassa dig till den grupp du hamnar i och var lyhörd!

- Lär dig beståndsgående gallring, behovet av detta kommer öka allt mer framöver.