• M-B Arocs 3251 K 8x4 med Meiller 3-vägs pendeltipp och Meiller 3-axlat släp med 3-stegs tipp tillkopplad, ett fint 7-axlat 56 tons fordon i tysk kvalité.
  • Testbilen måste betecknas som både elegant och harmonisk med helt riktiga dimensioner. Hela fordonet är kort och mycket manöverdugligt utan att det har påverkat flaklängderna på bil och släp. Michael Laursen har valt den mellanlånga förarhytten (M) i den smala modellen, med en motorhuv på 17 cm, men Arocs kan också beställas i full bredd.
  • Testbilen måste betecknas som både elegant och harmonisk med helt riktiga dimensioner. Hela fordonet är kort och mycket manöverdugligt utan att det har påverkat flaklängderna på bil och släp. Michael Laursen har valt den mellanlånga förarhytten (M) i den smala modellen, med en motorhuv på 17 cm, men Arocs kan också beställas i full bredd.
  • Här backar vi mot färdriktningen direkt in från allmän väg. Här är det god hjälp för säkerheten med den automatiska backkameran som så snart backväxeln aktiveras sänder bilder på displayen.
  • Frigången under axlarna är så bra som 250 mm och tillkörningsvinkeln är 25 grader.
  • Åkeriägare Michael Laursen vet mycket väl att det kan vara lite riskabelt att köpa ett exemplar av de allra första lastbilarna i en ny modellserie. Det har han faktiskt testat en gång tidigare då han 1997 köpte en av de första Actros, som precis presenterats. Den gången var han milt sagt besviken över kvalitén. I gengäld var han mycket överraskad över den fina service och kostnadsnivån – och med det sistnämnda i tankarna var han inte nervös över att köpa den allra första nya Arocs.
  • Instrumentbräda och ratt känns igen från Mercedes-Benz Actros.
  • Instruktionsboken finns tillgänglig i elektronisk form. Observera kortfacken till vänster.
  • Registrering av last sker via elektroniska kundkort och då är det bra med en instrumentbräda som har plats för många kort.
  • Främre axeln på bilen kan lyftas med tom vagn.
  • Tryckluftsstyrd tillkoppling.
  • Ingen tvivlar på att en Meiller-tipp är av högsta kvalitet. Och nu har den tyska fabriken också börjat bygga dem så de bättre passar våra förhållanden.

Sätter bilens framkomlighet före sin egen komfort

Äkta entreprenadbil ska det vara, säger Michael

Den enda luftfjädringen sitter i förarsätet – i övrigt är det stål som gäller

Mercedes-Benz Arocs är en anläggningsbil. En äkta anläggningsbil har inte luftfjädring! Så tvärsäkert uttrycker sig säger åkeriägaren Michael Laursen. Han har just fått sig en Arocs 8x4 levererad. Och vi kan väl nästan påstå att han därmed går emot strömmen, Laursen, när det gäller val av konfiguration.

Michael Laursen sätter lastbilens framkomlighet i första hand, före sin egen personliga komfort bakom ratten.

- Här i företaget har vi tradition att vi ska kunna köra överallt – också på mjuka höstmarker. Och här klarar sig den konventionella stålfjädringen bättre än luftfjädring, förklarade Michael Laursen då jag frågade.

Hans förklaring kom direkt och vi måste ge den självverksamme åkeriägaren rätt: Med parabelfjädrar arbetar tekniken snabbare, och säkrare, så både draghjul och styrande hjul har bästa möjliga kontakt med underlaget.

- Det är ju det framkomligenheten går ut på – nämligen att aldrig tappa ”fotfästet”.

Sämre komfort

Priset för det hela – för det är alltid ett pris som skall betalas när man väljer bort något – är att körkomforten på vanliga vägar blir sämre. Och då det gäller för de flesta anläggningsbilar att de körs 90 procent av tiden på vanliga vägar förstår man lätt varför trenden går mot ”mera luft”. Och skulle man då en eller annan gång köra fast så finns det ju nästan alltid en lastmaskin i närheten som kan hjälpa till att dra.

Efter ett par timmars körning tillsammans med Michael Laursen kan vi instämma i att fjädringskomforten i denna Mercedes Arocs ändå är förhållandevis bra – och det även om den enda luftavfjädring är den som sitter i det luftavfjädrade förarsätet.

All annan avfjädring är av stål. Både med fullt lass och som tom arbetar fjädrarna och dämpningen perfekt tillsammans – något som jag också tidigare har noterat just på Actros.

Tysk kvalité

M-B Arocs 3251 K 8x4 med Meiller 3-stegs pendeltipp och en Meiller 3-axlad släpvagn tillkopplad med 3-stegs tipp – det vill jag gärna kalla ett elegant 7-axlat 56 tons fordon, tillverkat i tysk kvalité. Medan Meiller-påbyggnaden på dragbilen är monterad på bandet på Daimlerfabriken i Wörth är släpet levererat via Fyns Karosseribyg. Genom att lusläsa specifikationerna kan jag se att bilen har full luftfjädring men att axlarna är med trumbromsar – kanske lite ovanligt när framvagnen har de motsatta specifikationerna.

Till detta har åkeriägaren även här en förklaring.

- Det är helt enligt mitt önskemål. Med luftavfjädring tar sig bilen fram mycket lugnare under alla belastningar och trumbromsarna har jag valt för att det blir billigare underhållskostnader. Det kan gå två veckor mellan att bilen är igång och då inträffar lätt att skivbromsar står och rostar ihop.

Och den förklaringen har Åkeri & Transport också hört från många släputhyrare.

Backkamera

Dagens transportuppgift gick ut på att köra grus till ett större byggande av en fjärrvärmeanläggning. Just nu är det rörläggning som sker. Det var en enkel uppgift för vår Mercedes Arocs.

Det 7-axlade fordonet var perfekt för körningen som på avlastningsstället krävde att man skulle backa in direkt från allmän väg. Här var det bra hjälp för säkerheten att använda sig av den automatiska bakkameran som så fort backväxeln aktiveras sänder bilder på displayen. En jättebra extra säkerhet när det skall backas mot färdriktningen.

Vid den andra ändstationen, i grusgropen, var det heller inga stora utmaningar. Den automatiska PowerShift 3 växellådan med 12 utväxlingssteg och helautomatisk koppling, klarade igångsättning med 55 tons totalvikt perfekt.

Det gjorde den också efter att jag hade bett Michael Laursen om att stanna mitt på uppkörningsrampen. Jag gissar att stigningen var 7-8 procent men med Hill-Hold aktiverad satte fordonet igång stilla och lugnt från lite över tomgångsvarv.

Det där med automatiserade kopplingar och igångsättningar tvekade jag kanske lite på men det är just för att det är en svag punkt på alla nuvarande anläggningsbilar som jag hittills har testat. Och det gäller för de stora fordon som hämtar stora lass timmer långt inne i skogarna. Om de inte kan rulla igång under svåra förhållanden har de verkligen stora problem.

Kopplingsproblem

Det visade sig också att Laursen själv hade varit ute för en liknande situation. Detta då han vid ett tillfälle hade fått hela fordonen upplastat och de 18 hjulen hade sjunkit ner i det mjuka underlaget kunde han inte få igång lastbilen. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med kraft i drivlinan för att dra upp de 56 tonen från ”starthålen”.

– Då kopplingen efter ett par misslyckade försök började lukta bränt gav jag upp – och tippade av lasten på stället.

Åkeriägaren har naturligtvis rapporterat händelsen till Mercedes Benz och här arbetar man på att hitta en lösning. Som nämnts har vi tidigare observerat liknande utmaningar från andra lastbilar med automatiska kopplingar och egentligen är det en ganska naturlig reaktion när den behöver dragkraft till igångsättning – om kopplingen, som här, arbetar helautomatiskt.

Om åkeriägaren hade haft en kopplingspedal så hade han bara minskat motorvarvet lite och därefter släppt kopplingen långsamt. Då går mera kraft till rätt plats och chauffören har möjlighet att ta sig loss. Det hela är en fråga om tillräckligt moment vid draghjulen.

Åkeri & Transport kommer tillbaka i ämnet och redogör närmare för detta vid ett senare tillfälle.

Euro 6 utan problem

Åkeriägare Michael Laursen vet att det kan vara lite riskabelt att köpa ett exemplar av de allra första lastbilarna i en ny modellserie. Det provade han faktiskt en gång tidigare då han 1997 köpte en av de första Actros som precis hade presenterats. Den gången var han milt sagt besviken över kvalitén.

I gengäld var han glatt överraskad över den fina service och kostnad som problemen medförde. Med detta goodwillåtagande i tankarna var han inte nervös över att köpa den allra första nya Arocs.

Arocs levereras i motsats till Actros, bara som Euro 6-godkänt fordon så också på utsläppssidan är hans nya Arocs helt i framkant. Euro 6 efterbehandlingsutrustning (SCR katalysator, AdBlue dosering och PM-filter) sitter väl skyddat i en rostfri stålbehållare framför dragaxeln på höger sida.

Michael Laursen har dock redan konstaterat att den sitter lite utsatt för påkörning av stora lastmaskiner som av och till kommer lite för nära. Men det kan nog inte vara annorlunda, för en extra avskärmning väger ju lite och tar plats.

Bränsletanken på 320 liter och AdBlue-tanken på 25 liter sitter på samma ställe på motsatta sidan och det är fin frigång på 300 mm under tanken. Det hela ser förnuftigt och solitt ut och om allt går väl skall Michael Laursen inte behöva bekymra sig om något av utrustningen under de första sju åren.

Lättstyrd

Från vår första presstest av Arocs i Rheinkalk-stenbrottet vid Wuppertal hade vi fortfarande den nya ”Servotwin” styrningen i färskt minne. Den var vi mycket imponerade av. Som namnet antyder är det en extra servostyrning som verkar parallellt med den vanliga motordrivna servostyrning. Den arbetar helt elektriskt och kopplas in automatiskt när fordonets hastighet är tillräckligt låg – och kopplas ur igen vid normal landsvägsfart.

Dubbelservo kommer att bli standardutrustning på alla 4-axlade fordon, och medför ett mycket stort komfort- och säkerhetsmässigt framsteg. Den extra servohjälpen blir så kraftig att ratten kan vridas med en finger – även om fordonet står stilla.

Tyvärr för Michael Laursen var det ännu inte möjligt att få Servotwin levererat vid tidpunkten då han beställde sin tidiga Arocs men även utan denna extra servohjälp tycker Michael Laursen att hans Arocs 8x4 är mycket lättare att styra än den tidigare Actros.

Olika förarhytter

Vår testbil måste betecknas som både elegant och harmonisk med helt korrekta dimensioner för uppgifterna. Hela fordonet är kort och mycket manöverriktigt utan att det påverkar flaklängderna som är 5,8 meter på framvagnen och 5,2 meter på släpet. Michael har valt den mellanlånga förarhytten (M) i den smala (2,30 m) utgåvan och med en motorhuv på 17 cm, men Arocs kan också beställas i full bredd och det vet jag att en del chaufförer sätter värde på. Själv tycker jag att 2,30 metersversionen är den bästa.

Jag har tidigare nämnt att både Antos och Arocs med OM 471-motor och kort förarhytt låter mycket vid acceleration. Den gör den dock inte längre. En liten ljudskärm i bakkant av motorn har visat sig så effektiv att växlingsljudet nu är helt borta.

Även hyttinteriören är lätt igenkänd från Actros med samma utrustning och samma finesser, och jag tog tillfället i akt att fråga Michael Laursen om han använde de många små insticksspår i kreditkorts storlek på instrumentbrädan, och svaret var: ”Ja, i hög grad”.

Som regel skall det till mycket för att imponera på mig, men imponerad blev jag då jag fick ”Arocs instruktionsbok” demonstrerad på en liten skärm. En liten Arocs kommer upp på skärmen och sedan pekar man bara på den del som man vill veta mera om.

En instruktionsbok kan inte bli mer pedagogisk och det finns ingen ursäkt för att inte söka och läsa i den.

 

 

Tekniska data: Mercedes-Benz

Typ Arocs 3251 K 8x4/4

Axeltryck Fram: 2x7,5 ton, bak: 2x10 ton (teknisk)

Axelavstånd 4250 mm

Avfjädring Fram: parabel med utjämning, bak: Balansfjädrar

Bromsar EBS med skivor överallt

Däckutrustn. 2x385/65R22,5 och 4x315/80R22,5

Totalvikt 32000 kg

Chassivikt inkl. påbyggnad 14850 kg

Nyttolast 17150 kg

Motortyp OM 4721 23,8 liter Euro 6

Effekt 510 hk

Moment 2500 Nm

Växellåda G 330-12 Powershift 3

Bakaxel Navreduktions bak 4,33:1

Förarhytt 2,3 m M-hytt med 170 mm motortunnel

Påbyggnad 5,8 meter Meiller 3-stegs pendeltipp

Meiller 3-axlad tippvagn

Totalvikt 24.000 kg (25 ton teknisk)

Nyttolast 18.100 kg

Axlar 3 st luftavfjädrade 9 tons ROR axlar typ CS9IT

Hjul 6 st 425/65R22,5

Bromsar Trumbromsar och EBS-system WABCO

El-anläggning 24 volt

Hydraulik Meiller 5-ledad teleskopcylinder typ 1554/630