• Rolf Dalenheim anser att Södra Skogsägarna satt de små åkerierna i stryk-klass.
  • Södra Skogsägarna placerat de små timmeråkarna placeras i ett B-lag som ska stå med mössan i handen och bara vänta på jobb, enligt Rolf Dalenheim.

Satsade en dryg miljon i bilar för flis och rundvirke

I flera månader hade Rolf Dalenheim, Högsby i Småland, mejlkontrakt med Södra Skogsägarna om att få köra rundvirke. Nu tror han att han var ett offer i ett spel för galleriet. – Södra bygger ut sin egen timmerbilsflotta. Det finns inget för oss små att göra. Vi kan ju inte bara vänta på att få köra på topparna, när det är riktigt mycket att göra, säger han.

Rolf Dalenheim tyckte det var ovisst att vara anställd chaufför och bli uppsagd med kort varsel vid svackorna i konjunkturen.

– På Nybro transport var vi 35 som tvingades gå med två veckors frist. En otrygg tillvaro.

Han investerade drygt en miljon i en flisbil och en rundvirkesbil.

– Det var svårt få piloter och därför satsade jag helhjärtat på rundvirkesbilen. Men det tycks vara fullständigt omöjligt att få ett kontrakt, stadigvarande körningar. I fem år har jag lagt in anbud och tragglat med Södra.

Efter alla bakslagen var Dalenheim osäker om han räknat rätt och bad sin transportledare på Reaxcer, ett stort Norrländskt åkeri, om hjälp.

Fel matte

– Han räknade på vikten på de olika sortimenten och sa att jag räknat med fel parametrar.

Rolf säger att Martin Ejermark, strategisk inköpare av transporter på Södra Skogsägarna, ville ha det ena klarläggandet efter det andra.

– Varje gång frågade jag samma transportledare om hjälp.

Till slut, efter drygt två månader, fick Rolf det svar som han befarade: ”Tack för visat intresse men vi har valt att gå vidare”.

– Jag blev besviken och ringde honom. Han sa att jag har för dålig kapacitet. De var intresserade av åkerier med fyra eller fler bilar. I annonsen stod det att alla åkerier var välkomna att lämna in anbud. Att jag bara hade en bil visste han hela tiden, uträkningen var baserad på det. Och han visste att årsomsättningen låg på mellan 1,5 och två miljoner.

Lång startsträcka

– Men det var konstigt att det tog så lång tid att kläcka ut sig detta. Andra åkare har blivit av med sina kontrakt. Det går inte att köra för Södras taxa. Om jag vetat hur det ser ut så hade jag aldrig i mitt liv börjat med detta.

Rolf Dalenheim har hållit sitt företag flytande genom att sporadiskt köra stormvirke i Norrland –mellan Borlänge och Örnsköldsvik.

– Nu har drönare hittat en miljon kubikmeter till, utanför Sundsvall. Det är så stora områden att det inte går att patrullera av med bil eller till fots.

Protester

Södra Skogsägarna har fått kritik för hur de små åkarna behandlats. Känslorna upprördes när Silvano från Lettland slog ut mindre åkerier vilket retade upp folk i bygden. Medlemsmöten resulterade i protester.

Torbjörn Esping, reporter på ATL rapporterade om detta för några år sedan:

– Medlemmarna vill rädda jobben. De vill ha chaufförer med lokalkännedom, så att de vet vem som äger marken, vet var hyggena finns, var man kan vända, var skogsbilvägarna går och annat. Och chaufförer som kan göra sig förstådda.

Dalenheim:

– Stora åkerier tar sig an att köra stora volymer. De kanske klarar 80 procent av vad de lovar. Men de är i behov av oss smååkare. Skulle vi få kontrakt, så försvinner de stora volymerna för de stora åkarna. Det är snedvridet, ett slags moment 22 – helt olustigt. Flera små åkerier har gått omkull. En kollega, som haft kontrakt med Södra i 25-30 år, gav upp. Han har bytt ut sina timmerbilar till flakbilar.

”Nonsensprat”

Martin Ejermark, Södra:

– Vi gick ut och frågade brett och värderade sedan de anbud vi fick in. Rolf Dalenheim hade för få bilar.

Att han bara har en bil visste du ju. Kunde du inte ha avbrutit där?

– Vi hade en kapacitet som vi var tvungna att sy ihop. Ett mål vi hade var att vi skulle göra avtal med åkerier som har större kapacitet. Sådana som vill växa med oss. Om vi misslyckats med det hade vi fått göra avtal med mindre åkerier och blivit intressant att prata med honom också. Vi vill inte ha fler enbilsåkerier. De små vill inte växa.

På det kontrar Rolf Dalenheim:

– Struntprat, det ligger i sakens natur att den som söker kontrakt hos Södra vill växa.