• Mattias Johansson och Sofie Tjus Ekström är väldigt nöjda med ekipaget i sin helhet.
  • När det är dags att lasta kliver Sofie över till passagerarsidan, där stolen försetts med joysticks.
  • Kameror och VR-glasögon har ersatt kranhytten och gör att hela lastningen kan göras från lastbilshytten.
  • – HiVision ger ett synfält på hela 270 grader. Det ger bättre koll på omgivningarna än från en kranhytt. Dessutom är Com 90, Z-kran och HiVision är en oslagbar kombination, tycker Mattias Johansson.
  • Kranen är en Loglift 125Z från Hiab, kompletterad med HiVisions kameraarm.
  • – Jag var nyfiken och ville prova något nytt, säger Sofie Tjus Ekström, som bytte lastväxlare mot timmerbil.
  • Lådan med de fyra kamerorna sitter på en arm som är monterad på kranen. Lådans alla fyra kameror används för att skapa VR-glasögonens tredimensionella bild.
  • Lastbilens bakre skärmar har en kamera för varje stödben.
  • Com 90-bankarna i kombination med HiVision gör att även lastsäkringen kan göras från hytten.
  • HiVision-bilen hos Åkeri AB Kjell & Aste Larsson är alltigenom kundbeställd. Den ingår i ett samverkansprojekt drivet av åkeriet, Lecab Lastbilar, OP Höglunds, ExTe, Hiab och VSV.
  • När kranen viks ihop återgår kameraarmen till sitt transportläge.

Rundvirket lastas från lastbilshytten

Säkerhet och ergonomi väger tungt på lättare timmerbil

– Jag vill absolut inte byta tillbaka. Den nya tekniken gör arbetet både säkrare och trevligare, säger Mattias, som efter 22 år bytte kranhytten mot VR-glasögon (Virtual Reality). För kollegan Sofie Tjus Ekström är det första timmerbilen. – Jag kan inte jämföra med en kranhytt, så jag vet inget bättre, men det här gillar jag, säger hon.

Sofie Tjus Ekström och Mattias Johansson är timmerbilschaufförer på Åkeri AB Kjell & Aste Larsson Molkom. Åkeriet har elva lastbilar, varav tre timmerbilar. Den nyaste timmerbilen, en Scania R730, ingår i ett projekt som åkeriet driver tillsammans med Lecab Lastbilar, OP Höglunds, Hiab, ExTe och åkeriägda Västra Svealands Virkesfrakt, VSV.

Det är en synnerligen fullrustad timmerbil, bland annat utrustad med Com 90-bankar från ExTe.

– Com 90 gör säkringen av lasten både snabb, smidig och säker. Det är en fantastisk utrustning, som lämpar sig väldigt väl tillsammans med det Z-kranen och det kamerabaserade systemet HiVision från Hiab. Nu gör vi det mesta inifrån hytten, berättar Mattias.

Vill visa andra

Samverkansprojektet började arbeta med den nya bilen så snart Hiab släppte sin reklamfilm om HiVision. Mattias förklarar att projektet har flera grunder. En är att pröva ny teknik, en annan är att locka ungdomar till branschen.

– Vi vill visa och berätta för ungdomar hur det är att jobba i den här branschen. Det är ju en förutsättning att både vi och andra i branschen klarar föryngringen, framhåller Mattias.

Redo för utmaningen

Den nya bilen innebär en utökning av åkeriets resurser. Tanken var att nytillskottet skulle användas tvåskift, precis som en av företagets andra timmerbilar. Den nya chauffören visade sig finnas i samma åkeri.

– Jag tyckte att det skulle vara kul att prova något nytt. Här blev det mycket av den varan, konstaterar Sofie, som bytte krokbilskörning i Karlstad mot timmerbilsuppdrag med hela Värmland och mer därtill som arena.

Mattias lovordar Sofie för hennes metodiska lugn, planeringsförmåga och beslutsamhet.

– Det är värdefulla egenskaper i det här jobbet, för förutsättningarna varierar. Många markägare har bra skogsbilvägar, men långtifrån alla.

Stor omställning

Det var i början av maj som åkeriet fick sitt nya ekipage.

– Första dagen med den nya timmerbilen undrade jag vad i hela friden vi hade köpt för något. Det var förstås HiVision som var den största nyheten för min del, men även styrningen var annorlunda. Tidigare har jag kört fyrspakssystem med dubbla fotplattor. Nu satt jag där i hytten med VR-glasögon och två joysticks. Dessutom en Z-kran istället för L-kran.

– Det blev mycket nytt på en gång, men det gick faktiskt riktigt bra. Nu är jag väldigt nöjd med allt nytt och vill absolut inte byta tillbaka.

Sex kameror

Timmerbilen är en av hittills tre i Sverige som försetts med HiVision från Hiab. Systemet använder totalt sex kameror. Fyra av dem sitter i en låda, som monterats på en egen arm på kranen. De båda andra är riktade mot respektive stödben.

– När vi arbetar med kranen läggs bilderna från de fyra kamerorna samman till en tredimensionell bild i VR-glasögonen. En liten extrakamera i hytten håller koll på huvudets rörelse. Vrider vi på huvudet så anpassas bilden därefter. Så fort vi aktiverar menyn för stödben så är det istället dessa bilder som vi får in i VR-glasögonen, förklarar Sofie.

Flera fördelar

När Mattias jämför med den tidigare kranhytten ser han flera fördelar.

– Den främsta är säkerheten. Med den här tekniken behöver vi inte klättra upp på kranen. Dessutom ger lastbilshytten en säkrare arbetsmiljö än kranhytten. En annan fördel är att lastbilshytten är tystare samt har bättre säten, klimat och sikt. Med VR-glasögonen är det inga stolpar eller vindrutetorkare i vägen. Förutom detta så har vi cirka 400 kg högre lastkapacitet, så vi får med oss mer rundvirke i varje vända.

Samma produktivitet

Enligt Mattias är produktiviteten densamma, nu när han är inkörd på den nya tekniken.

– Fast det gäller att hitta ett jämnt och bra flyt för att tekniken ska fungera på bästa sätt. Så borde man i och för sig jobba även med kranhytt.

Investeringens storlek är i princip densamma för HiVision som för kranhytt. Den lilla skillnad som finns är snarare till HiVisions fördel.

Alla kameror sitter skyddade under transport, så de håller sig rena.

– Återstår att se hur systemet klarar vintern, men förhoppningsvis kommer även det att gå bra. Om något oförutsett skulle hända med tekniken har vi ett par andra möjligheter att manövrera kranen.

HiVision-bilar

Henrik Johansson, säljare på Hiab, berättar att det snart kommer att finnas fyra bilar utrustade med HiVision. Den senaste handlar om en demobil.

– Därmed har vi fyra timmerbilar med HiVision. Alla används dagligen, varav två på åkerier, säger Henrik.

Den andra åkeriägda HiVision-bilen finns hos Johan Ackestens Åkeri AB i Kolsva. Det handlar om en före detta demobil från Hiab.

– Bilens konfiguration stämde väldigt bra med det som vi sökte efter, så det blev affär, berättar Mattias Ackesten, som kört HiVision sedan i mars.

– Det var massaved och kubb som krävde störst tillvänjning. Knepigast var det att lägga tre travar med korta längder på släpet, eftersom avståndsbedömningen blev annorlunda. Vanligt timmer var inte lika utmanande. Skillnaderna i lastningstider blev sedan allt mindre. Efter två till tre månader kom jag ner i samma lastningstider som med kranhytt, alldeles oavsett sortiment.

Utvärderar tekniken

Johan Ackestens Åkeri har sex timmerbilar. Mattias utesluter inte att det kan bli fler HiVision-lösningar i framtiden.

– Det handlar ju om ny teknik, så det ska bli spännande att utvärdera systemet under två till tre år. Vi kommer att ha behov av att återinvestera även under den tiden. Hur vi gör då beror på vilka erfarenheter vi gör och så förstås vad de andra chaufförerna tycker, fortsätter Mattias Ackesten, nyfiken på den fortsatta användningen av HiVision.