• Christer Conradsen, Kihlströms Transport & Lastbilscenter, framhåller dimensionering och slitstyrkan hos Iveco transportbilar, som främsta egenskaper. Foto: Alf Wesik
  • Iveco Daily med 3,0 liters sexcylindrig motor, som utvecklar 170 hästar och 400 Nm vid låga 1 250 varv. Växellådan är sexväxlad och totalvikten sju ton. Den är utrustad med bland annat tvillinghjul, elinställbara backspeglar med värme, uppvärmt förarsäte, dimljus med kurvljus, full klimaanläggning, baxaxelutväxling 1:4,556, kraftuttag med maxvrid 10 Nm och farthållare. El & Fordonsteknik AB har utfört påbyggnationen.

Robusta maskiner från Iveco för tuffa tag

Hos Iveco jobbar de stadiga grabbarna, med de stadiga bilarna. Ja, så marknadsför de sig själva i alla fall – Iveco-människorna, kanske inte om sig själva, men väl om transportbilsprogrammet. På plats på mässan Bilar som jobbar fanns bland annat en 7-tons Iveco Daily med Palfingerkran och flak. -Den helt perfekta storstadsbilen, konstaterade Christer Conradsen, Iveco Sweden AB.

När vi talar om Iveco så handlar det ofta om tyngre lastbilar. Men hos Iveco är tekniken med pressad plåt bannlyst även på de mindre bilarna i storleksordningen 3,5 ton till och upp till 7 ton.

-Ja, vi har grundstrategin att vi vill göra robusta bilar. De kanske inte har den personbilslika körkomfort, som många av våra kollegor i den här storleken, men de håller i ur och skur. Servicekostnaderna blir mindre och de tål att jobbas med, säger Christer Conradsen.

Arbetsmaskin

Det är version tre av storsäljaren Daily vi talar om.

Den presenterades i somras och har i viss mån närmat sig de främsta i klassen även när det gäller körbarhet och komfort. Men det är å andra sidan inte några jätteprioriterade egenskaper för Iveco-folket. Där är det istället begreppet arbetsmaskiner som är prioriterat.

-De är uppbyggda på en oerhört robust C-profilsram och den tekniken är visserligen lite tyngre, än den så vanliga formpresserade plåten, men istället så mycket mer robust, fortsätter Conradsen. Den bidrar dessutom till längre livslängd, och vi vill ju mena att kostnaden utslagen per körd kilometer därmed blir jämförbar eller till och med lägre.

Han kallar bilen med flak och kran en ”liten tung lastbil”, och det är också den kategorin han tittar på när han jämför.

Olika volymer

-Många kör omkring med alldeles för stora lastbilar i innerstan. Den här är liten och smidig, jämfört med en tung Volvo eller Scania, och den är därför mycket mer effektiv för många arbeten. Tack vare uppbyggnaden klarar den i de allra flesta fall av samma uppdrag fast på ett snabbare sätt.

Christer Conradsen berättar att prisbilden inte är lägst i segmentet, men att driftkostnaden ändå blir konkurrenskraftig. Han framhåller även en rad nya fiffiga lösningar, som har applicerats version tre av Daily, som massor av lådor och fack och skrivplattor och liknande, för att göra livet lättare för chauffören. Men även bra med förvaringsutrymmen under säten och liknande.

-Vi har dessutom en elektroniskt styrd automatlåda som med sin förfinade teknik klarar av att framföra fordonet med en lägre förbrukning, än den manuella lådan. Intresset framför allt från storstadskunder är stort att gå över till automat.

Idag är förhållandet 80-20 procent, i den manuella lådans favör. Men automaten vinner större andel hela tiden.

Plåtskåpet på mässan visar en av flera olika storlekar som står till buds. Den kan erhållas i tre olika längder och tre olika höjder med upp till 20 kubikmeter som mest. Och med olika motoralternativ från 110 hästar och upp till 210.

Iveco har ett fullspäckat program för sin Daily, med täckta plåtskåp, glasade skåp, dubbelhytter, flak och rena chassier. Alla bilarna är bakhjulsdrivna och Iveco samarbetar med olika påbyggnadsföretag för att kunna erbjuda alla varianter av inredningar.