• Renault T 430 med sovhytt i bredden 2,5 meter. Motor DTi 11 på 10,8 liter. Effekt 430 hk och vridmoment 2040 Nm. Växellåda Optidriver med 12 steg.
  • Renault T-serien kan levereras med fyra olika hytter – en ganska kort hytt, Day Cab på 180 cm, eller tre långa hytter, Night & Day, Sleeper Cab, eller High Sleeper Cab, alla tre med en längd på 231 cm. Här är det den långa hytten med en 18 cm motorlåda.
  • Nedre kojen är ändrad så det blir plats för ett 27 liter stort kylskåp.
  • Med EcoCruise inställningen väljer chauffören om dagens körstil skall vara ”superekonomisk”, bara ”ekonomisk” eller om genomsnittshastigheten skall ha högsta prioritet. I de två förstnämnda inställningarna används Optiroll, alltså frihjul,och utnyttjar de fastslagna hastighetsvariationerna optimalt.
  • Det råder skilda meningar om Renault Trucks lilla förarhyttsplakett där kunden kan få chaufförens namn ingraverat – eller något annat budskap.
  • Huven till det utvändiga skåpet är så stor så att den kan fungera som ett litet halvtak i regnväder.

Renault T 430 med sovhytt

En av testens höjdpunkter var hur nya Renault T förarhytten klarade sig i jämförelse med nya M-B Actroshytten. Båda är konstruerade och designade utifrån samma premisser och till samma användning, samt med moduldesign, men ändå på var sitt sätt.

Här har båda hytterna uppmätts och bedömts så objektivt som möjligt – och det blev nästan dött lopp. Bara 0,4 poäng till Renaults fördel skilde de två hytterna.

Renault T-serien kan levereras med fyra olika hytter – en ganska kort hytt, Day Cab på 180 cm, eller tre långa hytter, Night & Day, Sleeper Cab eller High Sleeper Cab, alla tre med längden 231 cm.

Testbilen var utrustad med ”Sleeper Cab” och den är sammansatt av moduler så att man från Day Cab bygger vidare med moduler tills man avslutar med den största och högsta, High Sleeper Cab, som har plant golv och full ståhöjd. Den näst högsta, Sleeper Cab har trots en motortunnel på 20 cm, också en ståhöjd på 194 cm.

Smarta lösningar

Oavsett hyttyp så sitter man alltså riktigt bekvämt bakom ratten i de helt nya Recaro-sätena som kan ställas in i önskat läge i förhållande till pedaler och ratt, vilka också kan ställas in tillfredsställande.

Instrumentbräda, display och kontakter är förnyade till det bättre och tack och lov har Renault bibehållit två bra detaljer som jag tror många alltid har uppskattat: nämligen motorbromsens placering kl 13 under ratten och de stora digitalsiffrorna som anger lastbilens precisa hastighet. Båda fungerar perfekt och dessa har man alltså behållit.

Renault har inte fallit för tidens trend där madrassen är uppdelad i sektioner som kan fällas till en avslappnande viloplats – allt annat bara försämrar nämligen sovkomforten. I stället medlevereras en slags ”hängmatta” som hängs upp på sidoväggen och läggs ut i kojen – en ganska enkel och komfortabel viloplats.

Dessutom kan passagerarstolen vridas i sin golvfattning så att den blir tvärvänd – också en bra sak som medverkar till att göra vilotiden mer bekväm och varierad.

Flera detaljer är inspirerade av familjemedlemmen Volvo FH. Det gäller till exempel den elektriskt aktiverade parkeringsbromsen som släpper automatiskt när bilen körs framåt - en mycket praktisk detalj som samtidigt kan fungera som starthjälp i backar.

När det kommer till själva körningen tappar Renault dock lite av sitt försprång – särskilt till DAF, som är suverän, när det gäller körkomfort och väghållning. Från min testkörning i Italien kommer jag särskilt ihåg den mycket fina riktningsstabiliteten och min slutreplik var efter 500 km körning: ”Absolut en magnifik 40 tons dragbil!

Faktiskt en av de bästa jag någonsin har provat, och med en motorstorlek som är mycket lämplig.