• Karin Karlsson och Matz Westberg har märkt ett stort intresse för Formula Edition, i detta fall en Renault Kangoo.
  • Daniel Jörgensen presenterade Loyds Smartfloor, här i en Renault Trafic. Systemet ger full koll på grejerna och säker förvaring, samtidigt som det sparar kroppen. Den bakåtgående lådan kompletteras med en eller två åt sidorna, beroende på om bilen har en eller två skjutdörrar på sidorna.
  • Modul-System visade bland annat flexibla hyllplan, inner- och arbetsbelysning, inverterlösningar och att det även finns inredningssystem med väl tilltagna 648 millimeters djup, vilket efterfrågas av allt fler. Richard Mårtensson berättade att företaget introducerar ett limmat golv med integrerade skenor, likaså limmade skenor på väggarna.
  • SN Fordonsinredning medverkade med en Renault Master med omsorgsfullt skapad dubbelhytt och optimerat lastutrymme. De upphöjda bakre komfortstolarna ger full lastlängd under golvet. – Här maximerar vi både lastförmåga och komfort, sa Mikael Schweitz.
  • SN Fordonsinredning medverkade med en Renault Master med omsorgsfullt skapad dubbelhytt och optimerat lastutrymme. De upphöjda bakre komfortstolarna ger full lastlängd under golvet. – Här maximerar vi både lastförmåga och komfort, sa Mikael Schweitz.
  • – Med Innolift med i skåpet blir transportörens mer självständig. I de fall som trucken blir begränsande i vikt eller volym är det enkelt att lämna den hemma, förklarade Patrik Carlbark medan han demonstrerade truckens funktion.
  • – Med Innolift med i skåpet blir transportörens mer självständig. I de fall som trucken blir begränsande i vikt eller volym är det enkelt att lämna den hemma, förklarade Patrik Carlbark medan han demonstrerade truckens funktion.
  • – Med Innolift med i skåpet blir transportörens mer självständig. I de fall som trucken blir begränsande i vikt eller volym är det enkelt att lämna den hemma, förklarade Patrik Carlbark medan han demonstrerade truckens funktion.

Renault på turné tillsammans med påbyggare

Sverigerunda med 20 givande proffsstopp

Det blev de många möjligheternas turné när Renault Nordic samlade samarbetspartners för att möta både kunder och återförsäljare runt om i landet. Renault Pro+ Tour visade flera exempel på smarta byggnationer grundade på Kangoo, Trafic och Master. När turnén avslutades hade 1 800 personer passat på att bekanta sig med bilarna och de olika lösningarna.

Renault Pro+ är benämningen på ett modellprogram, ett nätverk och tjänster särskilt framtagna för företagskunder. Här handlar allt om lätta transportbilar och deras anpassning till kundernas verksamheter – i både funktioner och eftermarknad. Sveriges första Renault-anläggning skyltade med Pro+ år 2010. Antalet har sedan dess vuxit till 14. Och fler lär det bli.

Höstens turné genomfördes tillsammans med elva inredare, påbyggare och övriga leverantörer, som alla är knutna till Renault Pro+. Förutom anläggningar som redan ingår i Pro+ gjorde turnén stopp hos flera andra av biltillverkarens återförsäljare.

Renault Nordic gick ut brett och intensivt med 9 000 inbjudningar. Startskottet för turnén var företagets påbyggardagar i Göteborg, varpå det första publika stoppet hölls på Uppsala Motor i Uppsala. Även finalen hölls hos Upplands Motor, då i Stockholm. Under sju veckor besöktes totalt 20 anläggningar, från Luleå i norr till Karlshamn i söder.

– Det har varit fantastiskt kul. I genomsnitt har vi haft 90 besökare per stopp. Sammantaget har vi sålt cirka 100 bilar relaterat till turnén, berättade Matz Westberg, produktspecialist på lätta transportbilar hos Renault Nordic.

Nio bilar

Totalt var nio bilar med på turnén. Medverkande samarbetspartners var Loyds, Frendix, SN Fordonsinredning, Modul-System, Bewa-Intraf, PeBe, Karosseriverken, Autokaross i Floby, Ydre Skåp, Eberspächer och SkandiaTransport. Bland annat visades smarta förvaringslösningar, dubbelhytt, skåp med kyla, färdtjänstbilar, bilklädslar och olika specialbyggnationer.

– För oss har turnén gett värdefulla möjligheter att visa innovativa lösningar för transportbilskunder över hela landet. Vi tog med en Master i L3H2-utförande, som förvandlats till en bil med plats för sex personer och ett maxat lastutrymme. Det har gett en ombonad, komfortabel och lättarbetad lösning i tåliga material, sa Mikael Schweitz på SN Fordonsinredning.

Rickard Mårtensson, Modul-System, var helnöjd med turnén.

– Kundmöten ger oss möjligheter att visa systemens flexibilitet och hur de underlättar vardagen. Samtidigt får vi värdefull input till förbättringar och nya lösningar, sa han.

Formula Edition

Med på turnén var även en Renault Kangoo Formula Edition – inspirerad av fabrikatets framgångsrika närvaro i Formel 1-sammanhang. Benämningen Formula Edition är varumärkesskyddad i Sverige sedan 2014.

– De tuffa editionsmodellerna har blivit en framgångssaga. Under våren och sommaren 2017 kommer fabrikstillverkade Formula Edition-versioner av Kangoo, Trafic och Master. Det är förstås extra kul att Formula Edition har fötts här i Sverige, konstaterade Karin Karlsson, presschef på Renault Nordic.

Karin berättade att personen bakom Formula Edition – i både namn och utförande – är Magnus Wenger, som är Fleet Marketing Manager. Gemensamt för editionsversionerna är att de är högt specificerade i både motor och utrustning, plus en tuff, kaxig och kraftfull design.

På tal om nyheter 2017 så ska Renault Master finnas för beställning med fyrhjulsdrift från och med januari.