• – Vi kan inte skapa rättvisa på millimetern. Men nu bör alla veta vad som råder, säger Inger Herding, Skatteverket. I sitt jobb har myndigheten hittat fejkade namn och kapade identiteter. Foto: Clas Göran Sandblom

Rena rama polska riksdagen

Skatteverket släpper kraven för 2010

”...de var så många, vi var tvungna...”

Ungefär 400 utländska chaufförer, främst från Polen, krävdes på miljonbelopp. Men Skatteverket släpper kraven för inkomståret 2010 och beskattar 50 procent av inkomsterna för 2011. - De är så många, vi var vi tvungna till det. Viktigaste var att lära ut principen. Nu ska de veta vilka regler som gäller, så att vi får en praktiskt vettig hantering. Vi står på oss i sakfrågorna, säger Inger Herding, revisor på Skatteverket.

Nu har en tydlig signal gått ut om vad chaufförer och åkerier har att rätta sig efter.

Myndigheten har gjort revision i ett dussintal företag. Gissléns Transport i Göteborg, Mac & Hamsic i Anderstorp och, förstås, Andreassons i Veddige har haft polska eller baltiska förare i bilarna. Det är åkerier som satt i system att bemanna lastbilarna med personal från låglöneländer.

- Vi har varit runt och gjort revisioner lite varstans, hos Luke Transport i Laholm, Skaraslättens Åkeri och Tjörns Åkeri.

Åkeri & Transport intervjuar henne efter ett tre dagar långt besök och genomgång av räkenskaperna på ett företag i Landskrona.

Skattemyndigheten granskar åkerier som kräver att deras förare ska ha egen firma. Affärsidén med det är att åkarna ska runda kollektivavtal, anställningstrygghet och sjuklön.

Halverad lön

Chaufförerna ska betala in arbetsgivareavgifter, försäkringar och skatt på ersättningen som därmed i praktiken halveras. Kanske även bränsle.

I många fall anses förarna som anställda. De ställer bara upp med sin arbetskraft. Åkerier och speditörer håller dem med arbetsredskap, fordon, ordnar med logistiken, sluter avtal med kunderna. Kort sagt: Sköter ruljangsen.

- Det är vår uppfattning att förarna genom sina näringsverksamheter inte uppfyller de inte kriteriet för självständighet, säger Inger Herding.

De underkänns som näringsidkare i Sverige och anses jobba under anställningslika förhållanden.

Sverige har ett skatteavtal med Polen.

- Om en utländsk förare inte vistas så länge som ett halvår här så slipper de undan med 20 procents sink-skatt. Är de här längre än sex månader så anser skattemyndigheten att de visats i landet stadigvarande och ska då betala vanlig svensk inkomstskatt.

Chaufförer ska skatta i Sverige för arbete som utförts i Sverige. Kruxet är att en del av dem kör mellan Sverige, Norge, Danmark och Tyskland.

- Som grupp har Andreassons chaufförer utfört 70 procents körning i Sverige.

Tungrott

På individnivå är det svårare dra gränser.

Inger Herding:

- Det har varit mycket diskussioner hit och dit hur mycket de kört i Sverige. Varje chaufför uppger att just han har kört mycket i utlandet. Därför beslutade vi att påstå att de kört halva tiden i Sverige.

Hon säger att det måste skapas ett smidigare sätt att fastställa hur mycket de kört här.

- Exakt går inte. Därför måste det ske en rimlig uppskattning. Det handlar inte om att vi ska få rättvisa på millimetern, hundra procent rätt. Det handlar om att vi ska få vettiga normer. Chaufförerna ska veta vilka regler som gäller.

De utländska förare som kör i Norge, Tyskland, Danmark eller något annat land ska alltså inte betala skatt här – om de är bosatta i Polen.

Hur kan ni hålla koll på det?

- Vi utreder varje fall. Uppgifterna finns hos åkerierna. På totalnivå kan vi räkna fram hur mycket de kört i Sverige. Men hur mycket varje enskild chaufför har kört är svårare att komma fram till. Därför lägger vi oss på 50 procents beskattning.

Det kan väl bli tvister om det också?

- Säkert. Men någon form av pragmatik, att lära ut principen, måste ske - genom reglering eller krav på särskilda körjournaler. Kanske genom en ny lagstiftning. Men man måste inte tänka statiskt.

Om polackerna kommer dragande med en F-skattsedel hemifrån, vad gäller då?

- En polsk F-skattsedel räknar vi inte. Däremot kan de ha ett polskt A1-intyg, då får vi rätta oss efter det. Om de saknar ett sådant intyg så ska åkeriet som anlitar chaufförerna betala sociala avgifter i Sverige – oavsett om det är sink-skatt eller om de inkomstbesekattas – även för inkomsterna från Norge, Tyskland, Danmark eller var det kan vara.

Ert arbete verkar tungrott?

- Ja, det finns mycket kring rutiner och regler som kan förbättras.

Granskningen kommer att fortsätta.