• Martin Lundstedt, VD AB Volvo, kan sammanfatta finfina siffror för det gångna året och i stort sett ökat i alla europeiska länder. Foto: Alf Wesik
  • Henrik Henriksson, VD Scania Sverige, lyckades med att såväl lansera ett helt nytt lastbilsprogram och förbättra redan bra försäljningssiffror. Foto: Alf Wesik

Rekordsiffror för båda tillverkarna

Volvo och Scania har marginalerna på sin sida

Vinsten för AB Volvo blev visserligen marginellt mindre år 2016 än året dessförinnan, liksom omsättningen – men det var å andra sidan de andra siffrorna som inte pekar uppåt. I övrigt fortsätter den positiva trenden för det svenska industriloket och halvnya VD Martin Lundstedt kan andas ut. Vägvalet är riktigt och kursstabiliteten duger finfint åt såväl de anställda, som finansmarknaden, som kunder – som Jean-Claude Van Damme.

Det råder ingen tvekan om att det är tuffa bud för den person som vill vara huvudchaufför för AB Volvo. Kraven är tuffa och oftast räcker det inte att göra ett bra jobb, det måste vara enastående.

Alla ska veta att det råder en strid på kniven, där ute. Det är verkligt tufft att vinna att vinna marknadsandelar när kvalitetsnivå över lag har snäppat upp flera steg på bara några år. Enligt ännu ej bekräftade uppgifter har dock såväl Volvo som Scania lyckats oerhört bra i sina arbeten och båda tillverkarna har tagit andelar på den europeiska marknaden.

Trots programskifte

Det lutar åt rekord för såväl Martin Lundstedt nuvarande ögonsten, som hans föregående, alltså såväl Volvo som Scania. Volvo ska enligt uppgifterna ha ökat sin andel i Europa till 16,8 procent, vilket är näst intill en procentenhet.

Uppdelat på länder går det bra i getingboet Tyskland med upp en halv procent, liksom på viktiga marknader som Polen och Spanien.

Scania hade ett angenämt problem att tackla under 2016. Nya chefen Henrik Henriksson presenterade en ny generation lastbilar som togs emot med översvallande recensioner från i stort sett alla håll och kanter – men av hävd brukar ett skifte av modellserier innebära mindre tapp.

Men trots att Scania hade ett väldigt fint år 2015 och trots skifte av lastbilsprogram, så lyckades företaget hålla siffrorna och till och med öka ytterligare. Södertäljelaget lyckades särskilt bra i Storbritannien, Frankrike och Spanien. Det var faktiskt ökning på alla enskilda marknader förutom Tyskland, där det blev en halv procentenhet tapp.

Där trädde istället Volvo in och försvarade de gulblå positionerna.

Marginalerna upp

Registreringar av tunga lastbilar ökade under 2016 med cirka 12 procent till 330 000 fordon. Att i en sådan tid lyckas öka andelarna är historiskt bra.

Helt nyligen presenterades resultatet för fjärde kvartalet i en rapport. Vinsten blev 6,4 miljarder kronor för AB Volvo vilket är plus 2,5 miljarder jämfört med fjärde kvartalet 2015. Det äräven klart bättre än vad analytikerna räknat med.

– Jag är nöjd, sa Martin Lundstedt till SR Ekot, det var ett bra kvartal och det har varit ett bra år. I kvartalet fortsätter vi att förbättra de underliggande verksamheterna och den trend vi sett de senaste sju-åtta kvartalen fortsätter.

Den på sikt viktiga rörelsemarginalen har gått upp till 6,9 procent. Volvos aktiekurs har ökat med närmare 50 procent på ett år. Fortfarande grumlar miljardböter till EU för otillåten kartellbildning, som vi beskrivit tidigare i denna tidning. Vi vet ännu inte fullständigt var den notan slutar.

Martin Lundstedt har haft som uttalat mål att förbättra Volvos strukturella kostnader. Antalet anställda har också minskat. Totalt sysselsätter koncernen 95 000 personer varav cirka en fjärdedel inom landets gränser.

Omsättningen uppgick under sista kvartalet 2016 till 82,6 miljarder kronor. För Volvo CE som haft några tuffa år vände siffrorna uppåt igen. Omsättningen ökade med 20 procent för entreprenadmaskinerna och en rörelseförlust på nära 200 miljoner sista kvartalet 2015 vändes till en vinst på nära en halv miljard året efter.

Tidningar inom mediagruppen Swepress