• Volvokaravanen besökte 38 orter. Besökarna fick se en helt ny uppsättning modeller.
  • Sune Andersén var mycket imponerad av den nya styrningen. Ett finger räcker sa han och hoppas få sitta i en sådan lastbil varje dag inom ett år. Foto: Clas-Göran Sandblom
  • I Varberg råder en avvaktande stämning. Men Daniel Treptow andas optimism. När förberedelserna för järnvägstunneln startar kommer det att braka loss.

Rekordomfattande modellskifte

Helt nytt program - på bara nio månader

Volvo har skiftat ut alla modeller på mindre än ett år. – På nio månader bytte vi ut hela produktprogrammet, sex olika lastvagnstyper: FH16, FH, F5, FMX, FL och FE, säger Jan Strandhede, PR-ansvarig, Sverige.

Så många kostymbyten har aldrig hänt tidigare på så kort tid. En bidragande orsak är att Euro6 drivit på.

– De motorerna kräver mer plats.

Intresset var stort när Volvo turnerade med sin karavan i Sverige. Att få köra timmerbilen, störst och tyngst, lockade flest besökare. Men många var intresserade av att testa VDS. Volvo Dynamic Steering.

Det gjorde Sune Andersén, Varberg. Han kör FH, en snabelbil som asfaltlagar vägar, potthål, för Svevia.

-Jag var intresserad efter vad jag läst och sett om hur lättstyrd den är. Det stämde. Som dag och natt att jämföra den med den lastbil jag kör nu. Det är ett finger som gäller, man behöver snart inte hålla i ratten. Bilen rättar upp sig smidigt när man kommer ur en rondell.

Bara plus

Vid körning på gropig väg är ratten helt still.

– Jag kände inte de rycken som det annars blir, sa Andersén, som sammanfattade att körningen blir lättare, lugnare och mjukare.

Inom ett år hoppas han att få köra en bil med den utrustningen.

Jan Strandhede, ansvarig för marknadskommunikation på Volvo Lastvagnar i Sverige:

– Systemet kompenserar också för sidvind, så att föraren inte behöver styra emot.

Han förklarar vidare:

– Vi har byggt på en elmotor för servon. Det blir mycket lättare att styra, särskilt när föraren måste ratta mycket. Belastningen på armar och rygg minskar.

Den mjukare styrningen finns i FH, FM och FMX.

Systemet har fått en enorm uppmärksamhet genom filmen på Youtube, ”The Epic Split”, med 70 miljoner klick.

Chaufförerna lär göra vågen. En studie som Volvo Lastvagnar visar att över hälften av lastbilsförarna i Europa har problem med värk i rygg, nacke och axlar, vilket vi berättat om tidigare.

– Volvo Dynamic Steering kan man köra med stor precision, men den stora vinsten är att det krävs mindre kraft för att manövrera bilen i låg fart, vilket minskar risken för arbetsskador. Det är först när man provat själv som man förstår vilken stor skillnad den gör, säger Jan Strandhede.

Avvaktar

Daniel Treptow är försäljningschef på Bildepån, som säljer Volvo i Varberg:

– I vårt område är det lugnt på anläggningssidan. Jag trodde att det skulle lossna ordentligt det här året, nu tror jag det dröjer något år. Det rör på sig, men det är inte världens ”ös”. Alla väntar på stora projekt som ska igång.

I Varberg väntar alla på järnvägstunneln som ska byggas genom Varberg.

– Projekteringen är igång och byggstarten ska ske senast år 2020. Då kommer det att startas en massa husbyggen. Det blir start till en omfattande utbyggnad av logistiken, gator och annat. Det blir så mycket på en gång. Just nu finns det inte uppdrag till alla bilar som vi sålt, en del rullar i Göteborg och Falkenberg.

– Sammanfattningsvis ser det mycket mer positivt i år. Förra året var ett katastrofår, i år har jag sålt bättre.

På dragbilssidan har marknaden varit ganska konstant.