• Svensk polis och Jan-Erik Heed, fotograferad på en polisstation utomlands, har samarbetat med Europol för att knäcka den liga som opererat i Sverige. Foto: Privat
  • -Vi vet när ligamedlemmarna kommer till Sverige. Det är bara att haka på, säger Jan-Erik Heed. Här utanför åklagarmyndigheten i Alytus, Litauen.
  • Med en OBD-kontakt kopplad till en iPhone eller dator kan bilen startas och programmeras om.
  • Vassa stöldverktyg för att komma in i bilen.
  • Polsk nyckel, med en transponder fasttejpad, kallas ett universalverktyg. Kan inte köpas på Clas Ohlsons.
  • Fjärrkontroll som kan öppna låsta lastbilar. Bara chauffören tror att bilen är låst. Signaler kan sparas för att senare öppna dörren.
  • Jan-Erik Heed berättar att allt, lastbilar och personbilar på motormarknaden i Litauens näst största stad Kaunas – en av Europas största marknader i sitt slag – är stöldgods. ”Allt är stulet, men i de länderna bryr sig inte polisen”. Lastbilar längst bort på bilden.

Rättegång mot litauisk liga inom kort

”En lastbil stjäls på 20 sekunder”

Jan-Erik Heed arbetar vid gränspolisen i Stockholm. Han är en av Sveriges mest rutinerade kriminalare när det gäller att bena ut stölder av tunga fordon och lyxbilar. – En lastbil kan stjälas på mindre tid än en halv minut. Även om de har startspärr eller är nyckellösa, säger han på trygg värmlandsdialekt. Han och hans kollegor ingår i mobil organizied crime group, en Europeisk organisation som samarbetar över gränserna.

Håkan Carlsson, polisen i Västra Götaland, Per-Arne Nilssons ersättare, berättade förra året för Åkeri & Transport om en internationell liga som sprängts utomlands. Och att flera män gripits av polis utomlands. Nu avslöjar Jan-Erik Heed vad som hänt sedan dess.

Ligan misstänks ha stulit upp emot ett par hundra lastbilar och långtradare med släp i Europa. Minst 40 lastfordon tros de ha fört ut ur Sverige.

Män som ingår i en liga är häktade sedan snart ett år i Frankrike, samtliga är från Litauen. Det drar ihop sig till åtal.

- Vi tror det blir rättegång innan sommaren. Samma personer är häktade i sin frånvaro i Sverige. Om de inte dömts till allt för långa straff, så kommer vi att ta hit dem så att de blir lagförda även här.

Ligan misstänks ha utfört brott i flera andra länder, bland annat i Tyskland.

Männen avslöjades genom spaning av den litauiska polisen.

- De har haft olika arbetsuppgifter, allt från att organisera verksamheten till att stjäla lastbilar. Vissa medgivanden har de gjort.

Kvartetten utgör en division som enligt polisen utfört stölder i södra Sverige. Ett år tidigare greps en liga som hade Storstockholm som sitt revir. Ärendet kallades Fogdebacken där sex män greps, en finns i Litauen och några är efterlysta genom en EAW, European arrest want, en europeisk arresteringsorder.

- De hade en stor verkstad där de tog hand om stulna lastbilar men även lyxbilar, som Range Rover och BMW. De hade stulits med hjälp av mekaniska och elektroniska stöldverktyg. De personerna ”satte vi i fängelse”. De två ligorna tillhör olika divisioner men jobbar tillsammans.

Tillslaget skedde efter spaning.

- Vi spanar inte planlöst. Alla de här männen är kända namn i hela Europa. Vi vet när de kommer, det är bara att hänga på. De har kontakt med personer som letar upp åkerier eller andra ställen där det finns nya fordon.

Dessa ställs sedan på någon parkeringsplats, någon annan lastbilsparkering, de göms inte undan men skyltas om till litauiska lastbilar.

- Där står de i högst några dagar. Då kommer en chaufför och kör iväg.

Numera har praktiskt taget alla lastbilar en startspärr, en imobilizer.

- Det är inte svårt forcera en sådan. Ju dyrare bilen är ju lättare är det att ta den. Det tar högst 20 sekunder. Det är bara att skanna signalerna från nyckeln när föraren passerar. Eller när nyckeln hänger i en lägenhet. Eller var som helst om inte avståndet är för stort.

Verktyget ser ut som en mobiltelefon, kostar motsvarande 80 000 kronor och kan köpas i Bulgarien.

Bilen måste programmeras om efter förflyttningen men det sker på ett lugnare ställe.

Många fordon har, genom kartläggning av tysk polis, gått till Ryssland och forna Sovjetstater: Tadjikistan, Uzbekistan, Pakistan och Afghanistan.

- Vi har ett bra samarbete genom Europol, Europeiska polisbyrån i Haag. Våra utländska kollegor tar utredningar som vi har, och tvärtom.

Cirka 450 lastbilar stjäls varje år i Sverige. Det går inte att bevisa att ligan med säte i Litauen utfört alla dessa. Därför försöker polisen binda männen till ett tiotal, av de cirka 40 som de misstänks för. Det är med andra ord mycket svinn.

- Vi kan inte bevisa allt och har fokuserat på ett tiotal fordon. Det handlar trots allt om ett värde på drygt 20 miljoner. Och åkarna förlorar dessutom köruppdrag. Det kan gå så illa att ett företag går omkull på grunda av att ett fordon stulits, det har vi sett.

Heed säger att det även finns polska ligor som granskas av polis.

- Vi har arresteringsorder på dem också. Sen finns det de som agerar på egen hand. Det är flera organisationer, oberoende av varandra, säger han.

Så här lätt stjäls en lastbil:

1. Ligorna söker upp ett objekt, en lastbil som de vill komma över.

2. När föraren parkerat och stiger för att låsa ur rusar en av dem fram och riktar en antenn mot fordonen för att fånga upp låssignalen. Den kan fångas upp inom tio meters avstånd.

3. Signalerna sparas och krypteras senare.

4. Därefter söker de på nytt upp lastbilen och försvinner inom tio sekunder.